زلاتـــان اوساگـــونا؟

احسان محمدی


این احتمالاً شگفت‌انگیزترین نیم‌فصل تاریخ فوتبال ماست. بعد از اتفاقاتی که در آسمان و زمین افتاد اصلاً انگار دنیا برای بسیاری از ما به قبل و بعد از دی‌ماه تقسیم شد. برای فوتبال هم. حالا هم استقلال سرمربی تازه دارد، هم پرسپولیس. هم استراماچونی آبی‌ها را جا گذاشت و هم کالدرون وفادار نماند. در این میان حال سپاهان که به ایرانی‌ها بیشتر اعتماد کرد بهتر است.


در این آشفته بازار، بحث «های‌جک» جای بمب ترکاندن‌های قدیمی را گرفته. تیم‌ها مثل عقاب از سبد همدیگر بازیکن می‌قاپند. خیلی وقت‌ها حتی کیفیت بازیکن مهم نیست، همین که بشود آن را از چنگ تیم رقیب بیرون کشید برای هواداران یک پیروزی بیرون از زمین به حساب می‌آید.
دیروز عصر قبل از اینکه تکلیف سرمربی تیم پرسپولیس روشن شود، محمدحسن انصاری‌فرد با کریستین اوساگونای نیجریه‌ای عکس‌های خندان و دندان‌نما گرفت. برخی از رسانه‌های نزدیک به باشگاه به شکلی این یارگیری را جشن گرفتند که انگار زلاتان در نیم فصل لباس پرسپولیس را به تن کرده است. خرید بازیکن قبل از عقد قرارداد با سرمربی هم یکی از هنرهای
 ماست.
کالدرون تا آخرین روزهایی که ایران بود همیشه از فقدان یک بازیکن قد‌بلند در ترکیب تیمش گفت. او در آرزوی «استنلی کی‌روش» بود. یک برزیلی تنومند که در این چند فصل خوب گل زده است اما حالا نیست که ببیند «کبوتر بچه کرده» و یک قد‌بلند آفریقایی با شماره 99 در خط حمله به میدان می‌رود که در سال 2019 فقط سه گل زده است. بازیکنی که در 29 سالگی به دهمین باشگاهش می‌پیوندند قاعدتاً یا ماجراجو و جهانگرد است یا هر بار به کیفیت و عملکردش شک کرده‌اند.
آمار نشان می‌دهد که یک مهاجم کاملاً معمولی است، از آنها که در بهترین حالت می‌توانند فصل را با کمتر از ده گل به پایان برسانند. البته او در یک فصل و نیم اخیر برای سه تیم بازی کرده است. یعنی می‌شود اوساگونا را الهه وفاداری در فوتبال لقب داد حتی وقتی در پایان فصل گذشته شجاع خلیل‌زاده مدافع پرسپولیس او را خطرناک‌ترین بازیکنی لقب داد که روبه‌رویش بازی کرده است.
در فوتبالی که می‌شود با امثال جونیور قرارداد بست، اوساگونا یک سوپراستار است. حالا او در کنار علی علیپور، وحید امیری، مهدی ترابی، مهدی عبدی و روستایی چشم امید گلزنی پرسپولیسی‌هاست. تیمی که در فصل اول با پیروزی‌های اقتصادی و خط دفاع مستحکم در صدر ایستاد اما کارنامه گلزنی‌اش خیلی دندانگیر نبود.
ژاپنی‌ها می‌گویند شکوفه‌های گیلاس هر بهار، بوی جدیدی دارند. در فوتبالی که هیچ چیز آن قابل پیش‌بینی نیست چه بسا اوساگونا بتواند همان کاری که در کنار ارسلان مطهری در لیگ قهرمانان برای ذوب‌آهن کرد، برای پرسپولیس انجام دهد. یک بازیکن تمام‌کننده که البته می‌تواند با درگیر کردن مدافعان حریف فضا را برای علی علیپور مهیا کند. همه این اتفاقات البته به سبک بازی تیم بستگی دارد. اینکه یحیی گل‌محمدی چه وظایفی به او بسپارد. ما قصه می‌نویسیم اما هیچ بعید نیست که اتفاقاً خود یحیی در گفت‌وگوهای تلفنی یواشکی، سفارش خرید او را به مدیرعامل داده باشد. بهتر است اینطور فکر کنیم، آن‌وقت این هاله سیاه مربوط به دلالی در مورد بازیکنان کم کیفیت خارجی به حاشیه می‌رود!