حمایت مجدد اروپا و روسیه از حفظ برجام و کاهش تنش‌ها

اروپا و روسیه بار دیگر بر حمایت از حفظ برجام و کاهش تنش‌ها تاکید کردند.
وزیر خارجه فرانسه از حمایت جمعی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همتایان آلمانی و انگلیسی خود از برجام و کاهش تنش‌ها در منطقه خبر داد.
«ژان ایو لودریان» در حساب توئیتر خود به میزبانی خود از «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس برای تبادل نظر در مورد تنش‌های خاورمیانه اشاره کرده که در نتیجه، وزرای اروپایی بر حمایت جمعی از برجام، کاهش تنش‌ها و ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.
همچنین، رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند که به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بازگردد.


در بیانیه مشترک رهبران سه کشور اروپایی که توسط دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه منتشر شده، آمده است که ما از ایران می‌خواهیم که تمام اقدامات متناقض با توافق برجام را بازگردانده و به رعایت کامل این توافق برگردد.
ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.
بر این اساس، ایران 15 دی‌ماه جاری با صدور بیانیه‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
براساس این بیانیه، در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
* پوتین و مکرون بر حفظ برجام تاکید کردند
روسای جمهور روسیه و فرانسه هم با توجه به وضعیت پرتنش در اطراف ایران بر لزوم کاهش تنش ازسوی همه طرف‌ها و تلاش مستمر برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام تاکید کردند.
* جان کری: برجام قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق جهان است
در همین ارتباط، وزیر امورخارجه اسبق آمریکا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، توافق هسته‌ای را "قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین" توافق در دنیا توصیف کرد. جان کری در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز که بیشتر به بررسی رویکرد جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا اختصاص داشت، تاکید کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق روی زمین است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بایدن اعلام کرده است، در صورت به قدرت رسیدن توافق هسته‌ای را احیاء خواهد کرد، گفت: جو بایدن این موضوع را تشخیص می‌دهد و می‌داند که بازگشت به جایی که بودیم کافی نیست، زیرا وضعیت تغییر پیدا کرده است. موضوعات جدیدی در سه سال و نیم گذشته اضافه شده‌اند. جو بایدن می‌داند که ما باید اطمینان یابیم که تمامی موارد را در این توافق تحت نظر داشته باشیم.
جان کری افزود: واقعیت این است که فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه همچنان تلاش می‌کنند که توافق هسته‌ای را حفظ کنند، زیرا این موضوع را تشخیص داده‌اند که این قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق روی زمین است.
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا خاطر نشان کرد: رئیس‌جمهور ترامپ اما تصمیم گرفت که به طور یک‌جانبه به تمامی متحدانمان بی‌توجهی کند و از توافق خارج شود.
کری همچنین در پاسخ به این سوال که دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری از دولت پیشین آمریکا به دلیل کمک به فراهم کردن پول برای سپاه پاسداران انتقاد کرده است، گفت: آنچه که من واقعا باید بگویم این است کههمان‌طور که می‌دانید توئیت رئیس‌جمهور (در این باره) دروغ است. او این توئیت را منتشر کرد، زیرا می‌دانست من قرار است در برنامه‌های تلویزیونی شرکت ‌کنم و این سوال در جایی از من پرسیده خواهد شد. من معتقدم شما و رسانه‌ها باید بگویید که این یک دروغ است.
وی ادامه داد: آن‌ها (ایرانی‌ها) 150 میلیارد دلار دریافت نکردند، این گونه نیست. من به‌طور شفاف باید بگویم که مقداری از پول بودجه ایران برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سپاه همیشه بودجه خود را داشته است. هیچ جای تعجبی وجود ندارد. شاید رئیس‌جمهور ترامپ مطلبی در این رابطه نمی‌داند، اما واقعیت این است که سرویس اطلاعات دفاعی خود او (ترامپ) در سال 2017 در کنگره تایید کرد که مقادیر کمی پول به دست سپاه می‌رسد. بیشتر پول به اقتصاد ایران وارد شد و این دقیقا همان حرفی است که من زده ام؛ بنابراین سپاه در گرفتن پول مشکلی ندارد.
این مقام سابق آمریکایی تصریح کرد: واقعیت این است که آنچه دونالد ترامپ مبنی بر این می‌گوید که آن‌ها 150 میلیارد دلار گرفته‌اند، یک دروغ است. او می‌گوید که تمامی این پول به آن‌ها (سپاه) پرداخت شده. این کار نشده است. نهاد اطلاعات دفاعی وی نیز می‌گوید که بیشتر پول به اقتصاد ایران وارد شده است. ما باید سوالات درباره دروغ‌های دونالد ترامپ را متوقف کنیم و به واقعیت‌ها بپردازیم. واقعیت همین است. بیشتر این پول وارد اقتصاد ایران شد، اما آن‌ها (دولت ترامپ) می‌گویند که برای تامین مالی سپاه استفاده شده است.
جان کری همچنین تاکید کرد که بودجه سپاه در نتیجه این پول تغییری نکرده است.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان امسال 3000 امدادگر درحال کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان پلوسی: ترامپ سال آینده پیروزی در انتخابات را نمی‌بیند عطوان: گسترش ماموریت ناتو به معنی اشغال عراق است عذرخواهی دولت از ملت، افکار عمومی و روزنامه نگاران سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد شناسایی پیکر 50 تن از جان باختگان هواپیمای اوکراینی وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تاکید کرد نیاز 10 میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها حمایت مجدد اروپا و روسیه از حفظ برجام و کاهش تنش‌ها سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پنجشنبه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شد ایجاد 2400 شغل بنیاد برکت در مناطق محروم یزد مدیرکل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم اعلام کرد اخذ 6000 مجوز استخدام عضو هیات علمی حضور دکتر جهانگیری در منزل دو تن از جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی؛ معاون اول رئیس جمهور: از عمق جان به همه بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم این سفیر، عنصر نامطلوب است