وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تاکید کرد نیاز 10 میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها

بخش خبری: وزیر نفت گفت: اگرچه برای بهینه‌سازی تمام پالایشگاه‌های کشور طراحی‌های لازم انجام شده اما اینکار به 10 هزار میلیارد تومان تامین منابع نیاز دارد که در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست.
بیژن زنگنه دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده اراک در مورد تامین نفت کوره کم‌سلفور با توجه به استانداردهای IMOاز ابتدای سال 2020 برای کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی،‌ تاکید کرد: در اردیبهشت امسال نیز یکبار دیگر به این سوال پاسخ داده‌ام.
وی افزود: در سال 2017 تولید نفت کوره جهان حدود یک میلیون تن در روز بوده که کمتر از 2 درصد آن را نفت کوره با سلفور 0.5 درصد تشکیل می‌داده و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته است. همچنین حدود دو سوم تولید نفت کوره جهان با گوگردی بالای 2.5 درصد تولید شده که با توجه به این استانداردها،‌ میزان گوگرد باید به زیر نیم درصد کاهش پیدا کند. همین امر سبب شده تا قیمت نفت کوره با سولفور بالا به نتصف کاهش پیدا کند و در مقابل نفت کورهخ کم سلفور به قیمت‌های گازوئیل نزدیک شود.
زنگنه افزود: در ایران در شرایطی که پالایشگا‌ها در شرایط عادی کار کنند، مقدار نفت کوره تولید 40 هزار تن خواهد بود که 13 هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و البته دوباره تصفیه می‌شود.


وی ادامه داد: راه حل اصلی برای تامین گوگرد با سولفور پایین، بهینه سازی پالایشگاه‌های کشور است که در این زمینه اینکار در پالایشگاه آبادان در دست اجرا است اما در پالایشگاه اصفهان نیمه کاره رها شده است.
زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه‌های دیگر نیز طرح‌های بهینه سازی دارند،‌تاکید کرد: برای اجرای طرح‌های بهینه سازی نیازمند اعتباری 10 میلیارد دلاری هستیم اما نمی‌توان در شرایط تحریم این اعتبار را تامین کرد.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای این استانداردها، قیمت نفت کوره کم سلفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است، گفت: به دنبال آن،‌ قیمت خدمات کشتیرانی نیز افزایش پیدا می‌کند.
وزیر نفت با بیان اینکه به جز تامین سوخت کم سلفور،‌ راه حل‌های دیگری نیز داریم،‌ ادامه داد: یکی از این راه‌ها استناد به بند دوم مقرره 18 کنوانسیون مارپل است که به عنوان راهکار موقت امکان استفاده از سوخت با گوگرد بالا را فراهم می‌کند. همینطور جمهوری اسلامی به دلیل شرایط تحریم می‌تواند از این شرایط استفاده کند.
وی راهکار دیگر را مجهز کردن کشتی‌ها به اسکرابر دانست و افزود: نصب اسکرابر بین 2 تا 7 میلیون دلار برای کشتی‌ها هزینه دارد. بنابراین توجیه اقتصادی نصب اسکرابر حتی از بهینه سازی پالایشگاه‌ها بهتر است اما هیچ کشتی ایرانی تا کنون اینکار را نکرده است و این درحالی است که از سال از 2002 تا 2020 فرصت داشتند.
زنگنه تاکید کرد: شرکت‌های کشتیرانی، یک سال و نیم است برای دریافت سوخت مناسب و یارانه‌ای مکاتبه می‌کنند. وی روش دیگر را اختلات نفت کوره با سلفور بالا با مواد شیمیایی دانست که سلفور آن را پایین می‌آورد و بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.
وزیر نفت ادامه داد: روش بعدی اختلات است که در این زمینه جلسات متعدد با پژوهشگاه نفت و شرکت پالایش و پخش برگزار شد تا به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب می‌دهد.
زنگنه تاکید کرد: اکنون امکان تولید ماهانه 40 تا 50 هزار تن نفت کوره با گوگرد پایین در پالایشگاه‌ها وجود دارد و پالایشگاه‌ها این سوخت را به قیمت بین‌المللی به مشتریان می‌فروشد و این سوخت تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه سوخت از بیرون ایران نیز قابل تامین است،‌ گفت: بنابراین رعایت این استانداردها اختلالی در سیستم کشتیرانی و نفتکش ایران ایجاد نخواهد کرد.
وزیر نفت افزود: اگر نمایندگان می‌خواهند یارانه به سوخت کشتی‌ها تعلق بگیرد باید از این منابع محدود در بودجه 2 هزار میلیارد تومان اختصاص دهند در غیر این صورت من اجازه ندارم قیمت تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروشم.
در پایان این جلسه اگرچه کریمی نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشد اما نمایندگان مجلس با 106 رای موافق، 57 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 192 نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند.
* کمیسیون عمران بر فرآیند رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی نظارت می‌کند
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: این کمیسیون بنا به وظیفه ذاتی خود به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین رسیدگی می‌کند.
محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ 737 گفت: سپاه هیچ گاه موضوعی کذب مطرح نکرد و سه روز بعد از حادثه نیز درحالی که بررسی کارشناسی این سانحه هوایی حتی آغاز هم نشده بود و در مرحله جمع‌آوری اطلاعات قرار داشت، مسئولیت این سانحه را پذیرفت و از ملت و بازماندگان عذرخواهی کرد درحالی که طبق اصول بین‌المللی در بررسی سوانح هوایی، بایستی مادامی که بررسی‌های کارشناسی‌ پایان نیافته، سکوت می‌کرد.
وی افزود: گرچه سپاه مسئولیت شلیک منجر به سانحه را به عهده گرفت که در همین جا کمال تشکر و قدردانی از تواضع مسئولین سپاه در پذیرش مسئولیت این سانحه و هزینه‌های اجتماعی آن را اعلام می‌نمایم، ولی برای اثبات تقصیر نیاز به بررسی دقیق سانحه است که کمیسیون عمران وظیفه ذاتی خود در نظارت بر فرآیند علت یابی و رسیدگی سانحه را انجام می‌دهد و نتیجه نهایی را به سمع و نظر نمایندگان، ملت شریف و جامعه بین الملل خواهد رساند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در این راه هیچ مماشاتی نخواهد داشت که سابقه گزارش‌های کمیسیون عمران در بررسی حوادث قبلی نیز موید این موضوع است.
*تقدیر علی مطهری از مسئولیت‌پذیری سپاه در حادثه هواپیمای اوکراینی
نماینده تهران ضمن قابل تقدیر خواندن پذیرش مسئولیت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت که با برخی اتفاقات رخ داده، این شبهه در ذهن بسیاری از مردم پیدا شده که حاکمیت می‌خواسته واقعیت را کتمان کند ولی مجبور به بیان واقعیت شده است.
علی مطهری اظهارداشت: درباره حادثه هواپیمای اوکراینی چند نکته قابل ذکر است.
1- اینکه فرمانده نیروی هوافضای سپاه مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد قابل تقدیر است.
2- نیروهای مسلح که از صبح حادثه از واقعیت ماجرا خبر داشتند باید سازمان هواپیمایی کشوری و صداوسیما را ملزم می‌کردند که تا زمانی که این حادثه درحال بررسی است اظهار نظر نکنند.
3- مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاعات ناقص خود به اظهار نظر پرداختند، در نتیجه بعد از اعلام نظر سپاه، این شبهه در ذهن بسیاری از مردم پیدا شد که حاکمیت می‌خواسته واقعیت را کتمان کند ولی مجبور به بیان واقعیت شده است.
4- از توضیحات مقامات نظامی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برمی‌آید که هماهنگی لازم میان این دو نهاد وجود نداشته است.
5- گفته شد از یگان مستقر در بندرعباس به سامانه‌ای که هواپیما را ساقط کرد خبر داده شده بود که موشک کروز به سمت تهران درحال حرکت است ولی بعدا این موضوع منتفی شد اما خبر آن به دلیل نقص دستگاه مخابراتی به آن سامانه ارسال نشد که اگر می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. این احتمال، هرچند ضعیف، به ذهن می‌آید که اساسا خبر موشک کروز کار دشمن بوده که سامانه‌های ما را دچار اضطراب کند. به هرحال قابل بررسی است.
6- لازم است قاصران و مقصران این حادثه به مردم معرفی و مجازات شوند و چه بهتر که مقصران اصلی از سمت خود استعفا دهند.
* تذکر جداگانه چند نماینده مجلس به وزیر خارجه برای اخراج سفیر انگلیس
تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکرات جداگانه به وزیر خارجه خواستار اخراج سفیر انگلیس از ایران به علت عدم رعایت شئونات دیپلماتیک شدند.
محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در تذکری به وزیر امور خارجه عنوان کرد: با توجه به حضور خلاف عرف و مغرضانه سفیر انگلیس در تجمعات تهران درخواست می‌شود که به فوریت نسبت به اخراج این سفیر اقدام کنید.احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم هم در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار اخراج سفیر انگلیس به دلیل عدم رعایت شئونات دیپلماتیک شد.
عباس گودرزی نماینده بروجرد نیز در تذکری به وزیر امور خارجه عنوان کرد: ضرورت دارد سفیر انگلیس را اخراج کنید تا درس عبرتی برای همیشه باشد.
علی اسماعیلی نماینده نور هم با بیان اینکه سفیر انگلیس در امور داخلی کشورمان دخالت کرده است گفت: باید وزارت خارجه با این دیپلمات برخورد قاطع کند.
سیدتقی کبیری نماینده خوی نیز گفت: از وزارت خارجه می‌خواهم به دلیل دخالت‌های مستقیم سفیر انگلیس در امور داخلی کشورمان برخورد قاطعی با این دیپلمات لندنی کند.
ادیانی نماینده قائم‌شهر هم در مجلس با بیان اینکه سفیر انگلیس با حضور در یک تجمع غیرقانونی قواعد دیپلماتیک را زیر پا گذاشته از وزارت امور خارجه انتقاد کرد که باید نماینده لندن را اخراج می‌کرد نه احضار.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان امسال 3000 امدادگر درحال کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان پلوسی: ترامپ سال آینده پیروزی در انتخابات را نمی‌بیند عطوان: گسترش ماموریت ناتو به معنی اشغال عراق است عذرخواهی دولت از ملت، افکار عمومی و روزنامه نگاران سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد شناسایی پیکر 50 تن از جان باختگان هواپیمای اوکراینی وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تاکید کرد نیاز 10 میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها حمایت مجدد اروپا و روسیه از حفظ برجام و کاهش تنش‌ها سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پنجشنبه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شد ایجاد 2400 شغل بنیاد برکت در مناطق محروم یزد مدیرکل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم اعلام کرد اخذ 6000 مجوز استخدام عضو هیات علمی حضور دکتر جهانگیری در منزل دو تن از جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی؛ معاون اول رئیس جمهور: از عمق جان به همه بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم این سفیر، عنصر نامطلوب است