عطوان: گسترش ماموریت ناتو به معنی اشغال عراق است

"عبدالباری عطوان" در سرمقاله دیروز روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن مخالفت آمریکا با درخواست عراق مبنی بر خروج فوری از این کشور و سخنان "مایک پمپئو" در خصوص گسترش ماموریت "ناتو" در عراق را به معنای اشغال جدید این کشور دانست.
عطوان در این مقاله تاکید کرد: دونالد ترامپ حق ندارد با درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از این کشور مخالفت کند، زیرا این مخالفت با مصوبه پارلمان عراق و معاهده امضا شده میان دو کشور در تضاد است.این تحلیل گر برجسته مسائل سیاسی جهان عرب ابراز داشت: معاهده مزبور به حضور 5 هزار و 300 سرباز آمریکایی جهت ارائه آموزش و کمک جهت نبرد با گروه تروریستی داعش وجهه قانونی بخشید، اما عراق دیگر به کمک یک کشور متجاوز اشغالگر نیازی ندارد و این گروه تروریستی نیز تقریبلا متلاشی شده است.
وی اضافه کرد که خطرناک‌تر از مخالفت آمریکا برای خروج از عراق به عنوان نماد مقاصد خصمانه درازمدت واشنگتن علیه این کشور و تمام منطقه، دو موضوع اصلی وجود دارد:
نخست: اعلام نظر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بررسی طرح توسعه حضور نیروهای "پیمان آتلانتیک شمالی" (ناتو) در عراق به معنای آمدن نیروها و تجهیزات جدید نظامی به منظور مقابله و ستیزه جویی علیه پارلمان و دولت بغداد و تکرار یورش آمریکا به بهانه‌های جدید و دروغین است.


دوم: رئیس جمهوری ترامپ در گفت وگو با شبکه دلخواه خویش " فاکس نیوز " گفت: اگر عراق از ما بخواهد این کشور را ترک کنیم، در آن صورت باید اموالی را که در عراق از دست داده ایم، به ما پرداخت کند، در غیر این صورت ما در عراق باقی خواهیم ماند.
عطوان در ارتباط با موضوع اول نوشت: این امر نشان می‌دهد که آمریکا با عراق همچنان به عنوان یک منطقه اشغال شده برخورد می‌کند و برای تمامیت ارضی این کشور هیچ اهمیتی قائل نیست و نظام حاکم بر بغداد را به رسمیت نمی‌شناسد.
سردبیر رای الیوم اضافه کرد: "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر عراق آمریکایی‌ها را از وارد کردن نیروها و تجهیزات نظامی و به پرواز درآوردن بالگردها در حریم هوایی عراق بدون اجازه دولت بغداد برحذر داشته، زیرا این گونه اقدامات توهین به دولت و ملت عراق محسوب می‌شود، همچنانکه در گذشته نیز رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا بدون اجازه و اطلاع دولت عراق وارد این کشور شده و از پایگاه "عین الاسد" دیدن کرده‌اند. به عبارت دیگر نادیده گرفتن دولت عراق ازسوی آمریکا موضوع تازه‌ای نیست.
در مورد موضوع دوم سردبیر رای الیوم نوشت: درخواست ترامپ از دولت عراق مبنی بر پرداخت هزینه‌های اشغال این کشور به آمریکا در واقع یک نوع " کوته فکر " دانستن دولتمردان عراقی و توهین به عقل و اندیشه انسان‌ها است. یورش و به دنبال آن اشغال عراق توسط آمریکا بنابه درخواست عراقی‌ها انجام نگرفت و یک نوع تجاوز مبتنی بر بهانه‌های متعدد محسوب می‌شود. در واقع این آمریکا است که باید به عراق بخاطر محاصره آن ظرف 12 سال غرامت بپردازد که منجر به کشته شدن بیش از یک میلیون عراقی در اثر گرسنگی و بمباران و موشک باران و بمب‌های اورانیومی شد که همچنان آثار آن جان هزاران بیمار عراقی را می‌گیرد.
عطوان ادامه داد: آمریکا عامل بحران‌های درحال انفجار در منطقه است که در نتیجه اشغالگری و یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران به تحریک اسراییل و یا ترور سردار سپهبد "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس و همراه عراقی وی "ابومهدی المهندس" معاون فرمانده "الحشد الشعبی" به وقوع پیوستند و به دنبال آن سه جاسوس در فرودگاه بغداد بازداشت شدند که در خصوص محل حضور سلیمانی به آمریکایی‌ها اطلاعاتی داده بودند.
سردبیر رای الیوم تاکید کرد: ملت بزرگ عراق که در اواخر سال 2011 با استفاده از قدرت مقاومت نیروهای آمریکایی را از کشورشان بیرون راندند، بار دیگر اقدامات قهرمانانه خود را از سر خواهند گرفت و زمانی فراخواهد رسید که آمریکایی‌ها به مقامات عراقی متوسل خواهند شد تا زمینه خروج امن و مطمئن از این کشور را برایشان فراهم نمایند.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان امسال 3000 امدادگر درحال کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان پلوسی: ترامپ سال آینده پیروزی در انتخابات را نمی‌بیند عطوان: گسترش ماموریت ناتو به معنی اشغال عراق است عذرخواهی دولت از ملت، افکار عمومی و روزنامه نگاران سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد شناسایی پیکر 50 تن از جان باختگان هواپیمای اوکراینی وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تاکید کرد نیاز 10 میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها حمایت مجدد اروپا و روسیه از حفظ برجام و کاهش تنش‌ها سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پنجشنبه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شد ایجاد 2400 شغل بنیاد برکت در مناطق محروم یزد مدیرکل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم اعلام کرد اخذ 6000 مجوز استخدام عضو هیات علمی حضور دکتر جهانگیری در منزل دو تن از جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی؛ معاون اول رئیس جمهور: از عمق جان به همه بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم این سفیر، عنصر نامطلوب است