مردم و مسئولان محلی سیستان و بلوچستان از ناکافی بودن کمک‌ها به سیل‌زدگان این استان خبر می‌دهند

سرزمین آفتاب در اسارت سیلاب
گروه حوادث: بحران سیل در جنوب شرق ایران و به‏ویژه استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد و ابعاد جدیدی هم به آن افزوده شده است. روستاهای بسیاری در محاصره سیلاب گرفتار شده‌اند و در سه روز گذشته خبری از آن‌ها در دست نیست. این در حالی است که خروج گاندوها (تمساح پوزه‌‏کوتاه ایرانی که بومی خاص این منطقه است) از برکه‌ها و ورودشان به برخی روستاها خطرهای جدیدی به مشکلات ناشی از سیل افزوده است.
وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان هر چند با پیش هشدارهای سازمان هواشناسی همراه بود و در اخطارهای میدانی به ساکنان روستاها در این باره اعلام شده بود، اما شرایط منطقه و وضعیت معیشتی مردم باعث شد که صرف اعلام هشدار، کمکی برای مردم روستاهای سیستان و بلوچستان نباشد و اصلا جایی را نداشته باشند که به آن پناه ببرند. همین مسئله باعث شده است که وضعیت در استان به شدت بحرانی شده و با از بین رفتن حدود 500 راه مواصلاتی روستایی در پی سرریز سه سد در این منطقه، دسترسی به این مناطق نیز سخت شود و به گفته مسئولان تا زمان فروکش آب امکان دسترسی به آن‌ها فراهم نیست. 130 روستا نیز با قطع برق مواجه‏اند. درگیری با مسائل پیاپی از ترور سپهبد قاسم سلیمانی، مراسم تشییع سه روزه، انتقام موشکی سپاه، ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی در اشتباه پدافند هوایی سپاه و البته موج عزاداری‌های مردمی در دو روز گذشته نیز باعث شده است که این رویداد از اولویت توجه رسانه‌ها و مسئولان دور بماند. در این شرایط هلال‏احمر به عنوان مهم‌ترین دستگاه امدادرسانی کشور در هنگام بروز حوادث طبیعی بدون رئیس است و مجموع این شرایط به نگرانی‌ها درباره خدمات‏رسانی مطلوب به سیل‌زدگان دامن می‌زند.
هر چند خبرها از دستورهای رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری برای پیگیری وضعیت سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان حکایت دارد و وزیر بهداشت نیز قرار است امروز به این منطقه سفر کند، ساکنان، مسئولان محلی و خبرنگاران حاضر در منطقه از کافی نبودن اقدامات انجام‏شده می‌گویند.


محمد باسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی دیروز به ایلنا گفت: «وزارت ارتباطات، وزارت نیرو، وزارت راه‌وشهرسازی آن اقداماتی را که باید در سطح ملی انجام شود، ارائه نداده‌اند و با امکانات شهرستانی نمی‌توان مشکلات ناشی از سیلاب را رفع کرد و اقدامات پاسخگو نیست و دولت باید با جدیت و حساسیت بیشتری مسئله را پیگیری کند». وی ادامه داد: «از روز یکشنبه تاکنون بیش از ۶۰ روستا در داخل آب گرفتار بودند و خسارات بسیار زیادی به روستاها وارد شده است. به علاوه بسیاری از روستاها در کنار رودخانه‌ها قرار دارند که نیازمند ایجاد سیل‌بند و اجرای طرح‌های آبخیزداری هستند تا بتوانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، چرا که این آب در حال رفتن به سمت پاکستان است و با توجه به نیاز شدید آبی استان هنوز نتوانستیم از هدررفت آن جلوگیری کنیم». درازهی تصریح کرد: «فعلا مردم گرفتار هستند و با توجه به اینکه خانه‌های خشتی و گلی در استان بسیار است، در معرض کوچکترین باد و بارانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و احتمال خسارات جانی و مالی را بالا می‌برد و امیدواریم دولت و ستاد مدیریت بحران توجه ویژه داشته باشند، اما از فرمانداران و بخشداران در ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان تشکر می‌کنم، در هر حال کمک‌ها کم است و نیازمند توجه ویژه برای حل مشکلات مناطق سیل‌زده هستیم». او تاکید کرد: «بسیاری از شهرهای استان در کنار رودخانه‌ها قرار دارند و اقدامات خوبی انجام شده، اما سیل‌بندها باید برای تمام مسیرهای رودخانه‌ای احداث شود که تا اینجا وزارت نیرو و وزارت کشور کارها را نیمه‌کاره رها کرده‌اند. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید سیل‌بندها را احداث کنند که این مهم هنوز در بسیاری از مناطق استان محقق نشده است». نماینده مردم سراوان درباره میزان کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده نیز اظهار کرد: «کمک‌هایی که می‌شود کافی نیست و بسیاری از مردم دسترسی به هیچ شهر دیگری ندارند و حتی در تهیه نان هم مانده‌اند».
این وضعیت در حالی است که تا کنون خبرهای رسمی از کشته شدن دو نفر در سیل حکایت دارند، هر چند آمارهای غیررسمی عددهای بیشتری را مطرح می‌کنند و شرایط موجود هم بیم بالا رفتن آمار کشته‌شدگان را می‌دهد. محمودرضا ناصح، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این باره گفته است: «تاکنون دو نفر کشته شدند؛ یک نفر در روز یکشنبه در منطقه دشتیاری و یک نفر هم روز دوشنبه جان خود را از دست داده است. همچنین تاکنون به جز مصدومان ناشی از سیل ۲۵ مادر باردار به مناطق امن و مراکز درمانی منتقل شده‌اند». در حالی که برخی خبرها از سوی نهادهای امدادی حکایت از امداد هوایی دارد، ناصح خاطرنشان کرد: «اورژانس کشور در این منطقه یک بالگرد از ایرانشهر در اختیار دارد که توسط آن اقدام به امدادرسانی می‌کند. همچنین به دستور رئیس اورژانس کشور یک فروند بالگرد دیگر از گناباد به این منطقه اعزام شده است» که به نظر می‌رسد پاسخگوی وسعت و نیاز منطقه نیست. به گفته ناصح «در یکی از بخش‌های قصرقند ۴۰ روستا وجود دارد که تمامی مسیرهای آن قطع شده و تنها از طریق هوایی امدادرسانی امکان‌پذیر است. مردم در مناطق سیل‌زده به اقلام امدادی به شدت نیازمند هستند».
البته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از امدادرسانی هوایی توسط سه بالگرد خبر می‌دهد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به پرواز یک فروند بالگرد از نیروی هوایی ارتش به مناطق سیل‌زده کنارک گفت: «از صبح دوشنبه یک فروند بالگرد امکانات امدادی لازم را به منطقه کنارک ارسال کرده است. همچنین مبلغ پنج میلیارد تومان به عنوان تنخواه در اختیار استاندار سیستان قرار داده شده است». او خاطرنشان کرد: «همچنین ۱۰۰ روستا با مشکل آب آشامیدنی مواجه شده بودند که از طریق بسته‌های آب‏معدنی در تلاش هستیم تا مشکلات این روستاها را برطرف کنیم». رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در بخش کشاورزی آسیب‌های جدی وارد شده است، گفت: «طی روزهای گذشته ۲ هزار نفر در سیلاب گرفتار شده بودند که خوشبختانه نجات پیدا کردند و ۲۰۰ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده‌اند. همچنین مسیر ارتباطی ایرانشهر به فهنوج بازگشایی شده است».
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات نیز از افزایش تعداد بالگردها به 6 فروند خبر داده درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان گفت: «در روزهای گذشته به دلیل شرایط نامناسب جوی امکان امدادرسانی نه از طریق زمینی به دلیل از بین رفتن جاده‌ها و نه از طریق هوایی امکان‌پذیر نبوده است. تا به امروز به ۳ هزار نفر در این منطقه امدادرسانی شده است و همچنین ۱۵ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به این منطقه ارسال شده است». وی خاطرنشان کرد: «همچنین قند ۲۵ هزار و ۱۳۷ بسته، حبوبات ۲۴ هزار و ۲۱۲ بسته، ۱۳ تن نایلون، ۱۰ هزار و ۱۵۷ تخته پتو، ۲۱هزار و ۳۲۷ بسته شکر، ۳۲۱۷ سبد بسته غذایی یک ماهه، ۸ هزار و ۸۲۱ تخته چادر امدادی، ۱۲ هزار و ۹۸۹ بسته روغن براساس اعلام نیاز استان به مناطق تحت تاثیر سیل ارسال می‌شود». بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرده است که بسته‌های حمایتی خود را به این منطقه ارسال کرده است.
علی‌رغم اعلام این کمک‌ها، یکی از مردم محلی به «ابتکار» می‌گوید که وضعیت امدادرسانی فاجعه‌بار است. او اضافه می‌کند: «مردم روستاهای این منطقه تمکن مالی بالایی ندارند. به آن‌ها اخطار دادند که خانه‌هایتان را ترک کنید و به خانه بستگان بروید، اما عملا بستگان بسیاری از آن‌ها خانه‌هایی مثل خود این مردم دارند؛ خانه‌های گلی و کپری و ضعیف در برابر بلایای طبیعی». این شهروند ساکن سیستان و بلوچستان اضافه می‌کند: «بسیاری از مردم این روستاها به بالای پشت‌بام‌ها و حتی درخت‌ها پناه برده‌اند و گروه‌های مردمی کمک‌رسانی و فعالان منطقه نیز در حد امکان در حال رسیدگی هستند. به نظرم کمک‌های رسمی جوابگوی وسعت منطقه نیست و لازم است هلیکوپتر و ماشین‌آلات فنی و راهسازی به منطقه ارسال شود». به گفته وی مناطق اطراف شهرستان‌های درگان، قصرقند، نیکشهر، فنوج، چابهار و کنارک بیش از سایر نقاط استان در معرض آسیب‌های ناشی از سیل هستند.
در حالی که باید دید کمک‌های نهادهای مسئول در روزهای آینده چه میزان جبران عقب‌ماندگی و ضعف امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان را خواهد داد، برخی گروه‌های مردمی نیز فراخوان‌هایی برای جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان سیل ارائه داده‌اند که لازم است مردم پیش از هر گونه کمکی از صحت و قابل اعتماد بودن آن‌ها اطلاع کسب کنند. همچنین از هنرمندان و ورزشکاران دعوت شده است که با اطلاع‌رسانی در این باره توجه عمومی را به بحران سیلاب در جنوب‏شرق کشور جلب کنند. در حال حاضر شماره‌گیری *۱۲*۵۴# از طریق گوشی‌های تلفن همراه برای ارائه کمک‌های مستقیم مردمی به هلال‏احمر برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اعلام شده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» موضوع جانشینی هیثم بن طارق به جای سلطان قابوس را بررسی می‌کند محمدرضا ستاری دردهای بی‏درمان خاورمیانه «ابتکار» از دلایل ثبات نرخ دلار گزارش می‌دهد ثبات، مهمان تازه بازار ارز مشاوران رسانه‌ای گاهی بخش‌هایی از حقایق را به مسئولان منتقل نمی‌کنند چه کسانی به مسئولان مشاوره می‌دهند؟ آیا اتفاقات رخ داده در چند ماه اخیر فکر مهاجرت را در ذهن ایرانیان بیشتر از پیش زنده کرده است؟ «ابتکار» از رویکرد اصلاح‌طلبان بعد از بررسی صلاحیت‌ کاندیداها گزارش می‌دهد اصلاحات دوباره در بن‌بست انتخابات مردم و مسئولان محلی سیستان و بلوچستان از ناکافی بودن کمک‌ها به سیل‌زدگان این استان خبر می‌دهند رهبر انقلاب در پی سیلاب سیستان از وقوع خسارت‌های بیشتر جلوگیری شود رئیس قوه قضائیه: در رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما، عدالت اجرا خواهد شد شورای نگهبان: داوطلبان تایید صلاحیت‌نشده شکایت خود را اعلام کنند سازمان همکاری اسلامی استفاده از پتانسیل‏ها و ظرفیت‏‏ها