باشید و ناامید نشوید

گروه اقتصادی
علی اکبر ناطق نوری با شعر قیصر امین‌پور سخنرانی خود در مراسم امین الضرب را به پایان رساند.وقتی سخنرانی این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسید با تشویق حضار روبه‌رو شد، چرا که گفته‌های او مرهمی بود برای کسانی که با دلی پر از غم به تالار وحدت آمده بودند. روز گذشته در مراسم امین الضرب همه شرکت کنندگان به خاطر سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، محزون بودند و خیلی از مهمان‌ها عنوان می‌کردند که دیگر به آینده خوشبین نیستند. مراسم امین الضرب جزو معدود مراسمی است که بدون حضور دولتمردان برگزار شد. در این مراسم خبری از سخنرانی‌های شعار گونه و وعده‌های حمایتی نبود. همه از بخش خصوصی و تشکل‌هایی بودند که برای اقتصاد و اشتغال کشورشان دغدغه داشتند. بزرگان صنعت و تولید کوچک تر‌ها را نصیحت می‌کردند به اینکه پشتکار داشته باشید و ناامید نشوید و استارتاپی‌ها هم صنعتگران را به آینده گره می‌زدند. تنها مقامی که در مراسم امین الضرب سخنرانی کرد، علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. او صحبت هایش را با تسلیت به خانواده مسافران هواپیما مسافربری اوکراین شروع کرد و گفت: ما جوانان و نخبگانی را از دست دادیم که می‌توانستند برای آینده ایران بسیار اثر بخش و تأثیرگذار باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی معتقد بودیم که اداره بخش‌های مختلف باید به دست مردم انجام شود و دولت باید برنامه‌ریز، هدایت‌گر، حمایت‌گر و نظارت‌گر باشد، همچنین معتقد بودیم که دولت باید از محل تولید، سرمایه‌گذاری داخلی و اعتماد به جامعه، کشور را از طریق مالیات اداره کند و در این مسیر ناظر و برنامه ریز باشد، اما متأسفانه نگاه چپ‌گرایانه‌ای که دولت‌ها داشتند، سبب فاصله گرفتن کشور از این نگاه و تفکر شد.


او ادامه داد که در هیچ دوره‌ای کشور نتوانست اصل 44 را به خوبی پیاده‌سازی کند، قرار بود خصوصی‌سازی صورت گیرد اما خصولتی‌سازی شد، این اتفاق ضررش چند برابر دولتی بودن است. مجموعه‌هایی که به خصولتی‌ها واگذار شدند، اکنون به هیچ جا پاسخگو نیستند. اگر مجموعه‌های واگذار شده، دولتی مانده بودند مشمول نظارت و قواعد دولتی می‌شدند. در حال حاضر مجموعه‌ها به شیر بی‌یال و دم تبدیل شده‌اند.
نامه سال 61
ناطق نوری عنوان کرد: سال 61 در نامه‌ای که به امام راحل نوشته بودم گفتم که یک گروه در فکر دولتی کردن مردم هستند و دسته‌ای هم مثل ما به دنبال مردمی کردن دولت هستند، این هشدارها از سال‌های قبل داده شده بود. او گفت: برای اینکه کاری را انجام دهید واقعاً نیاز نیست صد سال برای آن وقت بگذارید و به تجربه برسید، از تجربیات دیگران استفاده کنید صرف اینکه نامسلمان هستند نگوید از نظرات آنها استفاده نمی‌کنیم چرا که خباثت دارد، این گفته‌ها نه عقلانی است، نه دینی و نه اسلامی. ناطق نوری درباره اینکه تولیدکنندگان از وضعیت موجود گلایه‌های متعددی دارند، گفت: این غمباد است که یک تولیدکننده بیاید و در این مراسم بگوید با همه بی‌مهری‌ها، فشار‌ها و ناملایمات و با همه پیچ و خم‌های اداری ایستاده‌ایم، آفرین بر شما که در این شرایط ایستاده‌اید. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شرایط تولیدکنندگان را درک کنید، آنقدر گیر و گور برای آنها ایجاد نکنید تا نتوانند به تولید بپردازند. برای یک موافقت اصولی، فعال اقتصادی چند روز باید در اداره‌های بچرخد، این جفا است.
به نسل جوان فرصت دهید
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در شروع مراسم امین الضرب که در آن از 10 نفر تقدیر به عمل آمد، گفت: از شما بزرگان اقتصادی بخش خصوصی می‌خواهم به نسل جوان فرصت دهید تا پای صحبت‌های شما بنشینند و تجربه کسب کنند. ما اکنون بیش از هر چیزی نیاز به بازگشت امید و حضور کارآفرینان در اقتصاد داریم.
مرگ بر کارخانه‌دار!
علاءالدین میر محمد صادقی 88 ساله عضو اتاق بازرگانی تهران هم در این مراسم جملاتی کوتاه و تأمل برانگیز گفت. او یادآوری کرد: قبل از انقلاب هر زمان که به خیابان‌ها می‌رفتم و تیر چراغ برق را می‌دیدم (اکثر آگهی‌های تبلیغاتی روی تیر چراغ برق نصب می‌شد) می‌گفتم ای کاش زمانی روی این تیر چراغ برق‌ها عکس تولید و تولید کننده باشد. بعد از انقلاب (اوایل انقلاب) به تولید اعتقادی نبود و خاطرم هست زمانی مردم در خیابان طالقانی(محل اتاق بازرگانی ایران) تظاهرات کردند و من هم با آنها همراه شدم در میان راه متوجه شدم که مردم می‌گویند مرگ بر سرمایه دار، مرگ بر کارخانه دار. این جو مدت طولانی بود تا اینکه اتاق بازرگانی تهران تلاش کرد این فضا را اصلاح کند و تولیدکنندگان را تشویق به تولید کرد. او گفت: نباید تولیدکنندگان را به مثابه زالو صفت‌هایی معرفی کنید که قصد غارت کشور را دارند، بر عکس باید این‌ها را ترغیب به تولید کرد. ما اکنون به سرمایه گذار، تولید و تولیدکنندگان نیاز داریم تا به ابرجنایتکارها وابسته نباشیم.
استاد با تربیت 5 هزار دانشجو
علی نقی مشایخی استاد دانشگاه شریف هم که در عمر کاری خود حداقل 5 هزار نفر را آموزش داده است، گفت: به جای رشته‌های فنی و پزشکی باید دانشگاهیان را تشویق به آموزش‌هایی کرد که در آینده می‌توانند هدایت اداره کشور را برعهده بگیرند.
یک میلیون فرصت شغلی غیر مستقیم
میلاد منشی‌پور، مدیر یکی از شرکت‌های استارتاپی که خدمات تاکسی به مردم می‌دهد بعد از آنکه در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: سال‌ها در خارج از کشور بودم، اما دیدم که به ایران تعلق خاطر دارم، برگشتم و خوشبختانه هدفم به سرانجام رسید. روز اول با سه نفر فعالیت خود را شروع کردم و اکنون مستقیم 1400 نفر و غیر مستقیم یک میلیون راننده ثبت نام شده نیروی کار داریم. ما باید از اقتصاد تولید محور به سمت اقتصاد دیجیتال محور برویم، کاری که همه کشورها انجام دادند. به عنوان مثال کشور عربستان برای تقویت استارتاپ خود 45 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است. نصرالله ایزدپناه 4 دهه است در حوزه تولید، فعالیت می‌کند. او از کسانی بود که در مراسم اعطای نشان امین الضرب به عنوان فعال تولیدی مورد تقدیر قرار گرفت. جمله اول او این بود که اگر به گذشته برگردم بازهم تولید را دنبال می‌کنم. از تمام جوان‌ها می‌خواهم که نسبت به آینده امیدوار باشند. نورالدین نوربخش که مدیر یکی از تولیدکنندگان صنایع لبنی است بعد از تقدیر، چنین گفت:«اگر بگویم در حال ضرر هستیم هیچ کس باور نمی‌کند، تحریم‌ها کمرشکن شده است، ما حمایت دولتی نداریم.» او ادامه داد: «اگر تولید پابرجا بماند، فساد را از بین می‌برد، با تولید این کشور پابرجا می‌ماند.» داوود عابدی آملی فعال در زمینه پودر صنعت شوینده، هم در این مراسم گفت: «ما نباید از تولید دست بکشیم، ما نباید مأیوس شویم، اگر تسلیم شویم، شکست می‌خوریم، ما برای اینکه به خارج از کشور وابسته نباشیم باید کار کنیم، هر چند که خود من 22 طرح را به دولت ارائه کردم اما هیچ‌کدام را قبول نکردند، وقتی قبول نمی‌کنند من چرا باید پیشنهاد بدهم؟ تمام عمر کاری خود را گذاشته‌ام تا وابستگی به صنعت خارج را کم کنم.»

حاشیه مراسم امین الضرب:
٭ علی سالک نجات یکی از تولیدکنندگان شیرینی و شکلات در مراسم امین الضرب گفت: صنعت شیرینی و شکلات مانند لباس خانم‌ها است، باید مرتب تغییر کند و به روز شود.
٭ در این مراسم «بومی» گذاشته شده بود که تمام کسانی‌که در مراسم امین الضرب نشان گرفتند روی آن رنگ ریختند. بعد از اتمام مراسم یکی از تولیدکنندگان با قیمت بالا آن را خریداری کرد تا هزینه آن صرف بهسازی بیمارستان بازرگانان (این بیمارستان متعلق به اتاق بازرگانی تهران است که به صورت خیریه فعالیت می‌کند) شود.
٭ یکی از تولیدکنندگان گفت: زمان انقلاب 3 میلیون دلار داشتم و می‌توانستم با آن پول در هر کشوری زندگی کنم اما آن پول را در کشور سرمایه‌گذاری کردم.
٭ مدیر یکی از شرکت‌های تاکسی‌های آنلاین گفت: پولم به خرید خودرو نرسید، برای همین با تاکسی اینترنتی جابه‌جا شدم، حال تصمیم گرفتم دیگر خودرو نخرم.

برش
اما مراسم امین الضرب چیست و چرا برای تولیدکنندگان اهمیت دارد؟ حاج محمد حسن امین الضرب مهم‌ترین تاجر و فعال اقتصادی ایران در نیمه دوم قرن نوزدهم و در دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بود. او یکی از پیشگامان توسعه و پیشرفت صنعتی ایران بوده است. روحیه تجارت در بین خانواده امین الضرب ریشه داشت و به همین علت بود که پسر محمد حسن، محمد حسین امین الضرب بعد از اینکه دید شرایط اقتصادی کشور در زمان ناصر‌الدین شاه یعنی سال 1263 غیرقابل تحمل شده، اتاق بازرگانی تهران را تأسیس کرد. 136 سال است که تشکل بخش خصوصی ادامه حیات داده است. لذا هر ساله (چهارسال است) مراسم امین الضرب برگزار می‌شود تا در پی آن از کارآفرینان و برترین‌های صنعت کشور تقدیر شود. در این مراسم دولتمردان نقش آفرین نیستند چرا که اعضای داوری آن از بخش خصوصی و اساتید دانشگاه هستند. هر فردی که نشان امین الضرب را می‌گیرد برای او بالاترین درجه فعالِ اقتصادی دارد.