همه برای استیضاح ترامپ

گروه بین‌الملل- علی ودایع: هیچ اتفاقی در عرصه سیاست آمریکا اتفاقی رخ نمی‌دهد. سیستم در حکومت ایالات متحده تصمیمی می‌گیرد که چه اتفاقی رخ بدهد و چه اتفاقی رخ ندهد. حدود چهارسال پیش و در جریان انتخابات الکترال 2016 آمریکا بود که بر خلاف همه نظرسنجی‌ها، «دونالد ترامپ» توانست «هیلاری کلینتون» را شکست بدهد. ترامپ با تاکتیک «مرد دیوانه» همانند «ریچارد نیکسون» همه سیاست‌های پیشین و راهبردهای قدیمی آمریکا را در هم کوبید. ترامپ که بعضا خلاف نظر سیستم رفتار کرده از همان ابتدا در معرض چندین اتهام قرار گرفت که برای سر به نیست شدن رئیس جمهوری آمریکا کافی بود.
حدود شش ماه پیش بود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره رسوایی «راشاگیت» و مساله فرار مالیاتی  در گزارش مفصلی نوشت : « ترامپ خودش زمینه استیضاح را فراهم می‌کند.» به فاصله چند هفته پس از این گزارش بود که ماجرای رسوایی «اوکراین گیت» فاش شد.
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی سوم نوامبر ۲۰۲۰ / ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود که ترامپ با چالش رسوایی ناشی از تماس‌های غیرقانونی با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند.
مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در اقدامات کنگره متهم کرده و طرح استیضاحش را در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۷ آذر ۹۸) تصویب کرد. 


احتمال همکاری جمهوری خواهان سنتی 
حالا، «نانسی پلوسی»  در مصاحبه با شبکه‌ ای بی‌سی نیوز می‌گوید که « نمایندگان حزب دموکرات به احتمال زیاد ترامپ را قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از طریق پیگیری روند استیضاح از کاخ سفید بیرون خواهند کرد.» همه می‌دانند که جمهوری خواهان در سنا قدرت را در دست دارند اما چه اتفاقی باعث شده است که رئیس مجلس نمایندگان با اطمینان می‌گوید که ترامپ از کاخ سفید اخرج خواهد شد؟
در پاسخ به این سوال، احتملا پلوسی برای ترامپ رجز خوانی می‌کند اما این احتمال هم وجود دارد که نقشه طبق برنامه در حال اجرا است. همه می‌دانند که سناتور « جان سیدنی مک‌کین» پدرخوانده جمهوری خواهان تشنه خون ترامپ بود و بعضی از هم محافظه کاران سنتی می‌خواهند به وصیت او عمل کنند. یک منبع آگاه به روزنامه نیویورک پست گفته است، میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه نیز اخیرا با رهبر اقلیت دموکرات سنا گفت‌وگوهایی داشته است.
در همین راستا، «سوزان کالینز» سناتور جمهوری‌خواه تایید کرد که با «گروه کوچکی» از سناتورهای جمهوری‌خواه در تلاش است تا از امکان احضار شهود در جلسه سنا درباره استیضاح رئیس جمهوری آمریکا اطمینان حاصل کند.  کالینز در این خصوص گفت: «ما باید کاملا پذیرای احضار شهود باشیم. امیدوارم بتوانیم درباره چگونگی پیشبرد این جلسه به توافقی دست یابیم.»
رهبران دموکرات سنا از جمله چاک شومر، رهبر اقلیت امیدوارند که چهار سناتور جمهوری‌خواه در خصوص مساله شهود موضع خود را از حزبشان جدا کنند و به دموکرات‌ها بپیوندند اما دقیقا مشخص نیست که کالینز در این زمینه در حال همکاری با شومر است یا خیر.
«لیز جانسون» سخنگوی رامنی همکاری او با دموکرات‌ها را رد کرده و آن را «صد در صد اخبار جعلی» دانسته اما همزمان به اظهارات اخیر این سناتور درباره موافقتش با حضور شهود در جلسه سنا نیز اشاره کرده است. شهادت «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا که اتفاقا در پرونده اوکراین مغضوب ترامپ شد، اتفاقی ناخوشایند برای رئیس جمهوری آمریکا است. احتمالا «میک مالوینی» رئیس دفتر موقت کاخ سفیدهم به عنوان شاهد به سنا احضار خواهد شد. ناگفته نماند که دموکرات‌ها تا اینجای کار چندین شاهد را در مجلس نمایندگان به عنوان شاهد احضار کردند و چندین شهادت علیه رئیس جمهوری آمریکا گرد آوری کرده اند.
گفتنی است که جمهوری‌خواهان ۵۳ کرسی را در سنا در دست دارند و برای تعیین قوانین جلسه استیضاح سنا و احضار شهود ۵۱ رای لازم است. 
ناراحتی ترامپ
 رئیس‌جمهورس آمریکا روز یکشنبه بار دیگر از اینکه در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح شده و به جمع معدود رؤسای‌جمهور استیضاح‌شده آمریکا پیوسته، گلایه کرد و آن را یک لکه ننگ خواند. وی در توییتر نوشت: «چرا ننگ استیضاح باید کنار نام من باشد، آن هم در حالی که من هیچ خطایی نکرده‌ام. متن [گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اوکراین] را بخوانید. یک فریب کاملا حزبی، که تا به حال سابقه نداشته است.» ترامپ با اشاره به اینکه هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به استیضاح وی رأی مثبت نداده‌اند و در مقابل سه نفر از دموکرات‌ها به این طرح رأی منفی داده‌اند، نوشته است: «این بی‌انصافی در حق ده‌ها میلیون رأی‌دهنده است.»
استیضاح شده برای همیشه 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی درباره دونالد ترامپ گفته است که «این رئیس جمهور برای همیشه استیضاح شده است و مهم نیست که میچ مک‌کانل، رییس اکثریت مجلس سنا چه بازی‌هایی بسازد. این چیزی است که مجلس سنا هرگز نمی‌تواند کاری برای پاک کردن آن انجام دهد.»
این اظهارنظرهای نانسی پلوسی سبب ترند شدن  یک هشتگ در توییتر با مضمون «استیضاح شده برای همیشه» شده است.
این مصاحبه در حالی توسط نانسی پلوسی انجام شد که او همچنان موضوع ارجاع پرونده بندهای استیضاح ترامپ به مجلس سنا را به تاخیر می‌اندازد. چند هفته پیش بود که مجلس نمایندگان‌ آمریکا با رای اکثریت دموکرات‌ این مجلس به استیضاح شدن ترامپ رای مثبت داد. نانسی پلوسی تاکید کرد، ممانعت از ارجاع بندهای استیضاح ترامپ به سنا از سوی وی صرفا در راستای فشار وارد کردن به این مجلس تحت کنترل جمهوریخواهان به منظور تضمین برگزاری یک محاکمه عادلانه برای ترامپ صورت گرفته است. به موازات شایعه همکاری سناتورهای جمهوری خواه، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا از برنامه‌ریزی خود برای تبرئه سریع ترامپ در صورت برگزار شدن محاکمه مربوط به استیضاح وی در این مجلس خبر دادند.
«میچ مک‌کانل» نیز تاکید کرده که قصد ندارد در محاکمه ترامپ به عنوان یک قاضی بی‌طرف ایفای نقش کند و با هماهنگی کامل کاخ سفید در موضوع محاکمه عمل خواهد کرد. پلوسی در مصاحبه مذکور در پاسخ به این‌که آیا از موضوع تاخیر در ارجاع پرونده استیضاح به سنا عقب‌نشینی می‌کند، گفت، تاکنون نتایج راهبرد وی مثبت بوده است. او در توضیح مربوط به این نتایج به انتشار یک سری اسناد ویرایش نشده بیشتر طی هفته‌های گذشته در ارتباط با موضوع استیضاح اشاره کرد.
او تاکید کرد: به تاخیر انداختن ارجاع پرونده استیضاح ترامپ به سنا، اهمیت این حقیقت را که ما در فرآیند استیضاح نیاز به شاهدان و مدارک بیشتر داریم و در صورت عدم وجود آنها با یک سرپوش‌گذاری روبرو خواهیم شد، بیشتر کرده است.
پلوسی خاطر نشان کرد، قصد دارد تا چند روز دیگر با نمایندگان نزدیک به خودش بر سر زمان تحویل پرونده بندهای استیضاح ترامپ به مجلس سنا مشورت کند.
هیچ اتفاقی در سیستم حکومتی ایالات متحده اتفاقی نیست و همه چیز براساس یک نظم خاص تدوین شده است. نگاه به رفتار رسانه‌های آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که سیستم در چه فکری است. آنها از همان ابتدا با الگوی نیکسون و رسوایی «واترگیت» به دنبال حذف ترامپ پس از رسیدن به نقطه مطلوب سیستم هستند. روزهای هیجان انگیزی در انتظار واشنگتن است اما نکته اینجاست که دموکرات‌ها جز «الیزابت وارون» و «جو بایدن» مهره قابل توجهی برای ریاست جمهوری آمریکا در مشت ندارند. آیا «هیلاری کلینتون» یا حتی «مایکل بلومبرگ» مهره‌های پنهان برای روزی مبادا هستند؟!