و حالا غم سیل

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها که با موجی از خبر‌های ناگوار رو به رو هستیم، کمی آن طرف‌تر سیستان و بلوچستان در سیل غرق شده است و خیلی از هموطنانمان در بحرانی ترین شرایط ممکن به سر می‌برند اما این خبر، در بمباران اخبار منفی این روز‌ها گم شده است. بارندگی‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی شده و مردم جنوب این استان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. این سیلاب‌ها که بر اثر بارندگی‌های شدید رخ داده، موجب سر ریز شدن دو سد زیردان و پیشین شده‌اند، جالب اینجاست که همه می‌دانستند قرار است این اتفاق بیفتد؛ نهادهای مربوط هشدار داده و در آماده‌باش بودند. اما وقتی سیل اتفاق افتاد، ۲۳ مسیر ارتباطی و راه در سیستان و بلوچستان بسته شد و به نظر می‌رسد طبق معمول همیشه مسئولان غافلگیر شده‌اند.
>غالب روستاهای چابهار زیر آب رفت
حجم زیاد بارندگی دو روز اخیر در منطقه بلوچستان در جنوب سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در تعداد زیادی از شهرستان‌های منطقه شده و خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و منازل مردم وارد کرده است. این شرایط به‌نحوی بوده که مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده است:«بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از 15 ایستگاه باران‌سنجی استان بیش‌ از 100 میلی‌متر باران گزارش شده که معادل بارش‌های یک سال زراعی منطقه در بلندمدت است.»
این در حالی است که معاون استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: «خسارات سیل به جنوب بلوچستان و چابهار بالاست، قالب روستاها در محاصره‌اند و یا زیر آب رفتند و نیاز فوری به حداقل سه فروند بالگرد داریم.»


رحمدل بامری افزود:«تاکنون بین 70 تا 100میلیمتر در جنوب بلوچستان باران باریده و درحال حاضر قالب روستاهای شهرستان چابهار یا در محاصره سیل هستند و یا تخلیه شده و زیرآب فرو رفته‌اند. خوشبختانه با تمهیدات فوری از خسارات جانی جلوگیری شده است اما خسارات سیل بالاست و باتوجه به نیاز فوری به امداد‌رسانی به حداقل سه‌بالگرد نیاز داریم؛ در صورتی که نتوانیم به روستاهای سیل زده به موقع امداد‌رسانی کنیم امکان خسارات جدی به زیرساخت‌های ارتباطی و قطع ارتباط تلفنی با روستاها کاملا محتمل است.»
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار تاکید کرد: «درحال حاضر تقریبا تمامی محورهای فرعی زیرآب رفته و محور اصلی چابهار_سرباز به طول 30 کیلومتر هم کاملا زیرآب است. میزان بارندگی به حدی بوده که سد زیردان در جنوب بلوچستان در طول عمرش برای اولین‌بار دیشب سرریز شده و 50 میلیون مترمکعب ورودی فقط در 8 ساعت داشته است، با توجه به اینکه روستاهای چابهار در تلاقی سد زیردان و سد پیشین هستند و سدها سریز و دریچه‌های سدها باز شدند بنابراین غالب روستاها زیر آب رفته و نیاز به امداد فوری دارند.»
>جنوب سیستان و بلوچستان در محاصره سیل‌‌
همزمان با بروز بارندگی‌های رگباری در سیستان و بلوچستان اکثر شهرستان‌ها درگیر سیلاب شده‌اند و راه ارتباطی بیش از 500 روستای جنوب استان نیز با مرکز قطع شده است.‌ بارش باران در استان سیستان و بلوچستان موجب تخریب برخی منازل خشتی و گلی، خسارت به خودروها و آسیب به زمین‌های کشاورزی شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفته است:«سیلاب 500 محور روستایی را در سیستان و بلوچستان مسدود کرده است.»
عباسعلی ارجمندی افزود:«همچنین 26محور مواصلاتی فرعی جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز در پی بارندگی شدید و وقوع سیلاب مسدود گزارش شده است. تاکنون 6روستای حاشیه رودخانه‌های محلی از زمان وقوع سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان تخلیه شده‌اند.»
>ارتباط مخابراتی قطع شد
با این حال راه‌های ارتباطی خیلی از روستاها در این منطقه قطع شده است. سرپرست شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان نیز گفته است:«ارتباط مخابراتی شهرستان فنوج و بخش «بنت» از توابع شهرستان نیکشهر در جنوب این استان بر اثر بارش باران، سیلاب و بسته شدن مسیرها قطع شده است.»
محمدحسین عیدی‌زاده اعلام کرد: «ارتباط مخابراتی شهرستان فنوج و بخش بنت از توابع شهرستان نیکشهر در جنوب استان بر اثر بارش باران، سیلاب و بسته شدن مسیرها قطع شده است. تیم ستاد بحران ارتباطات سیستان و بلوچستان در حال رفع مشکل ارتباط در جنوب این استان هستند تا هرچه سریع‌تر مشکل ارتباطی برطرف شود. ارتباط مخابراتی قصرقند و نیکشهر که بر اثر بارش باران و سیلاب قطع شده بود وصل شده است و تنها شهرستان فنوج و بنت باقی مانده که مسیر دسترسی به آنها قطع است.از طریق اسپکّه تیم ارتباطات استان حرکت کرده است و امیدواریم به فنوج راه پیدا کنند و ارتباط مخابراتی نیز در آن منطقه برقرار شود اما در منطقه بنت وضعیت به‌گونه‌ای است که دسترسی به آنجا هم‌اینک امکان‌پذیر نیست. در نقاط دیگر سیستان و بلوچستان قطعی مخابراتی نداریم و اگر هم قطع شود به‌طور موقت خواهد بود و فوری وصل می‌شود.»
>تخلیه 6 روستای شهرستان کنارک
در پی شدت بارندگی‌
برخی روستاهای سیستان و بلوچستان کاملا زیر آب رفته‌اند و خیلی از آن‌ها تخلیه شده‌اند، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌ و بلوچستان گفته است: «طی روزهای گذشته و براساس نظر ستاد مدیریت بحران 6 روستا از توابع شهرستان کنارک در جنوب استان تخلیه شده‌اند.»
رسول راشکی اظهار داشت: «با توجه به شدت بارش‌ها و احتمال تخریب منازل روستایی در حوزه شهرستان کنارک، 6 روستای این شهرستان با 245 خانوار ساکن، تخلیه و به کمپ اضطراری از پیش تعیین‌شده و یا منازل آشنایانشان انتقال داده شدند. در این مدت پنج خانه در دلگان، زاهدان و میرجاوه تخریب شده‌اند که خدمات امدادی لازم به اهالی آن منازل از سوی جمعیت هلال احمر، ارائه شده است. توسط جمعیت هلال احمر 48نفر از طغیان رودخانه‌ها، روستاهای محصورشده توسط سیلاب، مادران باردار، خودروهای گرفتار در سیلاب و غیره نجات پیدا کرده‌اند و از کل این تعداد، 4نفر مادران باردار بودند که پس از نجات یافتن از سیلاب، به مراکز درمانی انتقال داده شدند.»
>مفقودان سیلاب در چابهار پیدا شدند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان می‌گوید: «پیش از این گزارشی دریافت کردیم که در پی بارندگی شدید و وقوع سیلاب در منطقه «دشتیاری» از توابع شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان برخی افراد مفقود شده‌اند.»
رسول راشکی تصریح کرد:«بلافاصله تیم‌های امدادی این جمعیت عملیات جستجو جهت پیداکردن مفقودان را آغاز کردند و در نهایت پس از پنج ساعت جستجو مفقودان را در رودخانه و کانال روستای «جماعت‌زهی» از توابع شهرستان چابهار پیدا کرده و نجات دادند. خوشبختانه همه مفقودان زنده بوده و حال جسمی آنها رو به بهبود است، دو نفر از این تعداد حال وخیمی داشتند که جهت درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند. بیش از 1200 فرد آسیب دیده در پی جاری شدن سیلاب در منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان در روزهای اخیر توسط امدادگران جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده‌اند.»
وی با اشاره به اینکه با توجه به صدور اخطاریه‌های جوی از سوی هواشناسی و اعلام هشدار از سوی ستاد مدیریت بحران استان نیروهای جمعیت هلال احمر استان پیش از وقوع مخاطرات با همه تجهیزات لازم در آماده‌باش کامل بوده‌اند، گفت:«روند امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد و همه نیروهای ما در آماده‌باش هستند. بارندگی روزهای اخیر 13 شهرستان سطح استان را درگیر کرده، در دو روز گذشته 335 فرد گرفتار در سیل توسط امدادگران جمعیت هلال احمر استان در چادر اسکان اضطراری داده شده‌اند و امدادرسانی تا پایدار شدن شرایط ادامه دارد.»
حسن مصفا معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سیستان‌ و بلوچستان نیز می‌گوید:«طی تماس تلفنی ساعت 7:50 صبح روز گذشته 22 دی‌ماه مبنی بر غرق شدن فردی در رودخانه سرباز از توابع شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان دو تیم عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال احمر متشکل از 10 نفر نجاتگر و پرسنل از پایگاه امداد و نجات سرباز و جکیگور به منطقه اعزام شدند. عملیات جست‌وجو بعد از دو ساعت پایان یافت و جسد فرد غرق‌شده در رودخانه سرباز توسط نجاتگران هلال احمر پیدا و تحویل پرسنل انتظامی شد.»
>مدارس 10 شهرستان سیستان و بلوچستان
تعطیل شد
عباسعلی ارجمندی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان همچنین می‌گوید:«با توجه به پیش‌بینی تداوم روند بارندگی در جنوب استان و خطر وقوع سیلاب مدارس 10شهرستان استان روز گذشته تعطیل اعلام شد. این شهرستان‌ها شامل چابهار، کنارک، سرباز، خاش، سراوان، مهرستان، دلگان، سیب و سوران، بمپور و فنوج است.»
>حوادثی که مدام تکرار می‌شوند
این اولین بار نیست که در استان سیستان و بلوچستان سیل می‌آید؛ در همین دو سال اخیر، دو بار مناطقی از این استان درگیر سیل شدند، اما باز هم وقتی سیل می‌آید، روستاها محاصره شده و پل‌ها و معابرش خراب می‌شوند. حالا سیستان و بلوچستان، در وضعیت بحرانی قرار گرفته. بارندگی شدید و بی‌سابقه‌اش که پیش‌بینی هم شده بود، رودخانه‌ها را به طغیان واداشته و خانه‌های چندین روستا زیر آب رفته است‌. مردم به کمک فوری نیاز دارند و اکثر راه‌های ارتباطی به آنها تخریب شده است.
در این وضعیت، «روح‌الله سرگزی» معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، گفت، راهداران در تلاش برای بازگشایی مسیرها هستند، اما با پایان یافتن بارندگی، رودخانه‌ها فروکش و مسیرها باز خواهد شد. این یعنی جان بسیاری از هموطنان‌مان در خطر است؛ به‌خصوص در بخش «زرآباد» شهرستان کنارک، که برخی از روستاهای آن تخلیه شده‌اند، اما هنوز روستاهای زیادی همراه با سکنه غرق در آب‌اند؛ کسانی که به گفته هلال‌احمر، به‌خاطر بارندگی شدید، امکان امداد هوایی هم برای‌شان مقدور نیست. آن‌هایی که توانسته‌اند، خانه و زندگی را رها کرده و به ارتفاعات رفته‌اند و بسیاری هم در خود روستا اسیر سیل شده‌اند. مثل کشاورزانی که در باغات خود گرفتار شده‌اند و امکانی برای کمک به آن‌ها هم وجود ندارد.
سیستان و بلوچستان، استان محرومی است با امکاناتی محدود برای زندگی. استان پهناوری که مردمش باید با مشکلات زیادی بسازند؛ از نبود کار و فقر زیاد گرفته، تا خشک شدن‌هامون و آمدن طوفان شن و سیل؛ بلایایی طبیعی که مدام تکرار می‌شوند اما انگار برای مسئولین این استان، هربار تازه‌اند. هیچ خبری از پیش‌گیری و مرمت‌ اساسی زیرساخت‌های ارتباطی این استان شنیده نمی‌شود و با آمدن سیلی دیگر، دوباره روستاهای زیادی محاصره خواهند شد تا نیروهای امداد منتظر تمام‌شدن بارندگی شوند.