ماجرای پر بازتاب سفیر انگلیس

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: خبر تقریباً عادی این که؛ «سفیر بریتانیا به وزارت خارجه ایران احضار شد.» راب‌مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، در اعتراض به آنچه«رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیر قانونی» مقابل دانشگاه امیرکبیر خوانده شد به وزارت خارجه ایران احضار شده است. خبرگزاری فارس می‌نویسد: «در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است.» همچنین وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که دولت بریتانیا باید در این مورد توضیح دهد. و اما جار و جنجال و فضا‌سازی انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها، هیچ تناسبی با این اتفاق ندارد!
>ابراز نگرانی بورل
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از احضار راب ‌مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، «ابراز نگرانی بسیار» کرده است آن هم تنها به این دلیل که، راب مک‌ایر، در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر حضور داشت! در همین حال، سفیر انگلستان در صفحه خود در توییتر اعلام کرد که در تظاهرات شرکت نکرده و تنها به مراسمی که برای یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی برپا شده بود رفته است. در همین رابطه، خبرگزاری آلمان می‌نویسد، جوزپ بورل در توییتی خواستار "رعایت کامل کنوانسیون وین" در مورد مصونیت دیپلمات‌ها شد و اضافه کرد، اتحادیه اروپا خواستار زدودن تنش‌ها و فضا برای دیپلماسی است.
>منافاتی با مفاد کنوانسیون ندارد!


یوسف مولایی در گفت و گویی کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید: «اگر رفتاری برخلاف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین صورت پذیرفته باشد قطعاً حق با سفیر و دولت انگلستان است اما در فضایی که این اتفاق افتاده باید بیشتر بررسی شود که نحوه برخورد با مک‌ایر چگونه
بوده است.»
مولایی می‌گوید: «مصونیت سفرا هیچ شرط و شروطی ندارد.» مولایی ادامه می‌دهد: «این مصونیت حتی در مورد جرائم محرز است و شرط و شروطی ندارد.»
دکتر مجید تفرشی، کارشناس نیز به آفتاب یزد می‌گوید: «آن چه مسلم است این که، برخی بخش‌هایی از حقیقت را نمی‌گویند!»
تفرشی در ادامه می‌گوید: «براساس همین بخش‌هایی از واقعیت نیز هیچ اتفاق خلاف عرفی صورت نپذیرفته زیرا پلیس ایران گفته است به محض احراز هویت سفیر انگلستان موضوع را رها کرده است اما آن چه جالب توجه و در عین حال عجیب است، فضاسازی رسانه‌ای است که نسبت به اصل موضوع اندکی غیرعادی می‌نماید.»
این تاریخ پژوه در ادامه توضیح خود می‌افزاید: « اگر خوب دقت کنیم خواهیم دید هر دو طرف یک مسئله را بازگو می‌کنند و به نظر من هیچ اتفاقی که باعث اعتراض باشد دیده نمی‌شود.»
>عراقچی: سفیر فقط 15 دقیقه بازداشت بود!
عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در توئیتی می‌نویسد: «راب مک ایر بازداشت نشده است، اما به عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد. وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر انگلستان است، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. ۱۵دقیقه بعد او آزاد بود.»
در همین رابطه، کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس و در واکنش به حضور «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تجمعات شنبه شب گذشته در تهران از وزارت امور خارجه خواست از طریق دیپلماتیک این موضوع را پیگیری کند.
>زمزمه اخراج سفیر انگلیس
برخی رسانه‌ها نیز این چنین گزارش داده‌اند که «در پی اقدام خلاف مقررات سفیر انگلیس در تهران و حضور در تجمع اعتراضی مقابل دانشگاه امیرکبیر، نمایندگان مجلس خواستار اخراج وی از کشور ظرف یک هفته آینده شدند.» برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند: «در راهروهای مجلس شنیده شده که نظر برخی از نمایندگان بر اخراج سفیر انگلیس از ایران است.»
از جمله ی این نمایندگان علاء الدین بروجردی نماینده بروجرد است که به مدت 10 سال ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بر عهده داشته، خواستار اخراج سفیر این کشور از ایران ظرف
یک هفته شد.