بازار داغ فروش میوه‌های لوکس در شبکه‌های اجتماعی

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: لاکچری بازی اقشار مرفه جامعه تنها به داشتن هواپیمای شخصی و خرید و اجاره کشتی تفریحی و خودروهای لوکس مدل بالا و خانه‌ها و ویلاهای لوکس به مناطق شمالی شهر ختم نمی‌شود. رخ‌نمایی میوه‌های لاکچری و لوکس که در لیست میوه‌های ممنوعه وارداتی و در زمره میوه‌های قاچاق است، در میهمانی‌های آنچنانی این افراد، نوعی فخر فروشی برای مردمی است که شاید حتی برخی از آنها قادر نباشند حتی ماهی یکبار، یک میوه معمولی را خریداری و تناول کنند.
شاید شما هم در برخی بازارهای بالای شهر از جمله بازار تجریش تهران، میوه‌های لوکسی را دیده باشید که نه تنها اسمشان را هم نشنیده‌اید، بلکه قیافه‌شان هم برایتان عجیب است. اگرچه اکنون برخی میوه‌های خارجی مثل بلوبری، به لطف برخی افراد مرفه دیگر معروف‌تر از سابق شده‌اند! با این حال هنوز هم هستند کسانی که شنیدن نام یا دیدن عکس میوه‌هایی چون اژدها، کامکوت، فیسالیس، رامبوتان، السورسوپ، لانگست، دریان، پشن فروت، جاک فروت یا جاکویرا و... که بیشتر میوه‌‌های استوایی هستند، برایشان عجیب وغریب و تازگی دارد. میوه‌های استوایی که مختص مناطق گرمسیر بوده و طبق قانون وارداتشان ممنوع است که از طریق قاچاق بیشتر در برخی فروشگاههای لوکس یا فضای مجازی عرضه می‌شوند.
> فروش میوه‌های خارجی لاکچری ممنوع
فروش میوه‌های ممنوعه خارجی در حالی در فضای مجازی گسترش می‌یابد که براساس اعلام اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است.


فعالیت در فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است و افراد برای کسب درآمد در این حوزه دست به اقدامات مختلفی می‌زنند. اما نکته قابل توجه در این میان عرضه میوه‌های قاچاق در این فضا است که واردات آنها به کشور ممنوع شده است.
واردات میوه به کشور به جز برخی میوه‌های گرمسیری ممنوع است و دلیل اصلی این ممنوعیت نیز جلوگیری از ورود آفات قرنطینه‌ای که طی سالهای گذشته خسارات فراوانی به تولید زده، عنوان می‌شود. در همین زمینه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه زمانی عرضه میوه قاچاق حتی در میدان مرکزی میوه و تره بار نیز بسیار زیاد بود، گفت: حتی اعضای ما نیز گاهی به دلیل سود بالای این میوه‌ها وسوسه می‌شدند و کم و بیش آنها را عرضه می‌کردند.
وی تصریح کرد: اما در حال حاضر عرضه میوه‌های قاچاق بسیار محدود شده و اگر هم اتفاق می‌افتد بیشتر در حاشیه‌های میدان مرکزی میوه و تره بار این کار انجام می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد: جز میوه‌های موز، آناناس، انبه و نارگیل ورود سایر میوه‌ها به کشور ممنوع است و در صورت ورود قاچاق تلقی می‌شود.
کارگر با بیان اینکه عرضه و فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است مگر اینکه عرضه‌کننده از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف مجوز دریافت کرده باشد، افزود: میوه قاچاق هم که نمی‌تواند مجوز دریافت کند بنابراین اقدامی غیرقانونی و تخلف است.
وی ادامه داد: ما بارها این موضوع را مطرح کردیم که اگر قرار است کسی در فضای مجازی میوه عرضه کند باید مجوز داشته باشد، گفت: اتاق اصناف نیز در این مورد چند بار تذکر داده و آن را مطرح کرده است اما متاسفانه چون نظارت نیست، بعضاً شاهد این کار هستیم.
کارگر با تاکید بر اینکه اساسنامه توزیع میوه با اتحادیه است، افزود: دستگاه‌های مربوطه باید با توزیع میوه در فضای مجازی برخورد کنند به ویژه میوه‌های ممنوعه که مجوز واردات هم ندارند.
> میوه‌هایی که شرایط قرنطینه را طی نمی‌کنند
وی تصریح کرد: علاوه بر بحث غیرقانونی بودن واردات و فروش این میوه‌ها، بحث سلامتی نیز مطرح است و چون این میوه‌ها شرایط قرنطینه را طی نمی‌کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد، احتمال دارد که باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان شوند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد هیچکس پاسخگو نخواهد بود.
کارگر ادامه داد: در خصوص کالاهای دیگر شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم بنابراین بعید نیست که میوه‌های مذکور نیز از نظر سلامتی دچار مشکل باشند.
وی به مردم توصیه کرد: میوه‌های داخلی را از مراکز توزیع در سطح شهر خریداری کنند چرا که هم کیفیت میوه‌های داخلی بالاتر از انواع خارجی آن است و هم اینکه میوه‌هایی که در سطح شهر عرضه می‌شود کیفیت بالاتری از محصولاتی که در فضای مجازی عرضه می‌شوند دارند.
> میوه‌هایی که حتی نحوه مصرفش
برای اکثر مردم مجهول است
اما اقشار مرفه برای چشم وهم چشمی‌ها و مهمانی‌های خود به این میوه‌ها نیازمندند! آن هم در شرایطی که بیشتر مردم جامعه را اقشار متوسط وضعیف جامعه تشکیل می‌دهند و شنیدن نام چنین میوه‌هایی که حتی نحوه مصرفش برای اکثر مردم مجهول است، حکایت از رشد فزاینده شکاف طبقاتی و به نوعی تجلی اقتصاد بیمار کشور است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
جعفر بای جامعه شناس در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: وقتی شکاف طبقاتی گسترش پیدا کند قطعا اقتصاد بیمار و بیماری اقتصادی این مسئله را تشدید می‌کند که باعث و بانی آن عدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه و یا نابرابری وعدم عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد است.
> ویژه خواران بی‌فرهنگ
وی ادامه داد: ویژه خواریها و رانت‌ها موجب انباشت ثروت بیکران عده‌ای و در جای دیگر فقر و محرومیت عده دیگر می‌شود. این مسئله از عوارض ثروتمند شدن ناگهانی و بدون زحمت و تلاش و کوشش برخی‌ها در جامعه است. پولهایی که به صورت بادآورده به دست می‌آید و باعث رواج چشم و هم چشمی‌ها می‌شود.
وی گفت: افرادی که به نوعی دچار به رخ کشیدن یکدیگر و رفتاری کودکانه وکاملا غیر اخلاقی می‌شوند. سفره آرایی‌های این افراد در بزم‌های آنچنانی برای به رخ کشیدن توان مالی است ریشه در معضلی به نام بیماری اقتصاد است که باعث جهش ناگهانی ثروت این افراد بدون رشد فرهنگشان شده است. یعنی فرهنگ آنها متناسب با ثروتشان رشد نکرده وبه لحاظ فرهنگی توسعه‌یافته نشده‌اند. این افراد شاید از نظر ریالی و پولی پولدار باشند که این رفتار عجیب و غریب آنها به خاطر فروکش کردن دوران عقده‌های ندیدن‌هایشان و به نوعی مورد توجه قرار گرفتن است تا انگشت اشاره مردم به سوی آنها روانه شود.
به اعتقاد وی این افراد دوران طفولیت طولانی در محرومیت و حاشیه داشته‌اند، به طوری که انزوای مطلق آنها در این دوران باعث عقده‌ای شدنشان شده است. بنابراین در بزرگسالی و زمانی که به ثروتی دست یافته‌اند، درصدد جبران عقده‌های گذشته خود هستند. آنها می‌خواهند دیده شوند و مورد تشویق قرار گیرند تا عقب ماندگی فرهنگی ویا بد فرهنگی خود را جبران کنند که این ماجرا چاشنی این جبران است.
> چشم و همچشمی برای مطرح شدن
وی با اشاره به این که گاهی میوه‌های لاکچری فراوانی در فضای مجازی تبلیغ وترویج می‌شود که بسیار عجیب و غریب هستند، گفت: مردم حتی نام این میوه‌ها را نمی‌دانند و نحوه مصرفشان را بلد نیستند، افزود: این ثروتمندان تازه به دوران رسیده با نمایش این میوه‌ها در مهمانی‌های خود می‌خواهند مردم را به تماشا و حیرت بیندازند و در ذهن دیگران توانمندی مالی خود را حک کنند تا بگویند در مجلس فلان شخص این میوه را خوردیم.
جعفر بای تصریح کرد: این امر ریشه در بیماری اقتصاد و و عدم موازنه ثروت وفرهنگ این افراد دارد. یعنی رشد ثروت وفرهنگ آنها به یک اندازه نبوده است. در دوره‌ای ما در بازار به صورت علنی در برخی مغازه‌ها میوه‌های فانتزی مانند آواکادو به صورت دانه‌ای را به مبلغ بالا می‌فروختیم. حالا اگر واردات هم ممنوع شود، اما با فرهنگ استفاده از کالاهای لوکس حتی اگر میوه باشد، مبارزه نشود، مشکلی حل نخواهد شد چرا که رشد بادکنکی ثروت در جامعه باعث جهش طبقاتی شده ودرمان این امر باید ریشه‌ای صورت گیرد.
این جامعه شناس با ذکر این نکته در صورت عدم درمان چون مشکل ریشه‌ای حل نشده معضلی دیگر از جای دیگری سر در می‌آورد، خاطرنشان کرد: یعنی بیماری به شکل دیگری خودنمایی می‌کند چون ریشه آن همچنان باقی مانده است.
وی گفت: زمانی بود که لباسهای ته لنجی در بنادر آورده ومیان مردم مد می‌شد، اما در حال حاضر شبکه‌های توزیع پستی در فضای مجازی برندهای خارجی قاچاق را عرضه می‌کنند و آب از آب تکان نمی‌خورد چون نفس برند فروشی و برند پوشی و به رخ کشیدن لباس حتی بر تن کودکان افراد ثروتمندی که ذکر شد برای به رخ کشیدن آنها وجود دارد.
به گفته وی این مسئله یک بیماری است باید به صورت ریشه‌ای درمان شود. در غیر این صورت هر نهاد نظارتی با ممنوعیت واردات و قاچاق نمی‌تواند جلوی کار آنها را بگیرد. براین اساس امکان دارد مثلا به جای میوه در جای دیگر چشم وهم چشمی به نوعی دیگر رخ دهد. یعنی مسئله خودنمایی وبه رخ کشیدن تمامی ندارد.
وی ادامه داد: یک زمان مد بود وبه مد سازان تفهیم می‌شد که مد را برای طبقه متوسط جامعه در نظر بگیرند، اما اینجا دیگر مسئله مد مطرح نیست و دقیقا مسئله چشم وهم چشمی یک عده خاص به صورت افراطی است تا در نظام فامیلی و شغلی دیگران را تحقیر کنند.
> اقتصاد بیمار
وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: اخیرا کاکائوهایی به شکل ابزار کار کارگران مانند آچار فرانسه و انبر دست پیچ مهره و.. یا حتی آلات موسیقی درست کرده‌اند تا به صورت هدیه منحصر بفرد و لوکس ولاکچری و فانتزی به دیگران بدهند. این کاکائوها را هر مغازه‌ای ندارد و تنها مغازه‌های خاص آنها را عرضه می‌کنند.
وی تصریح کرد: بنابراین مشاهده می‌شود این پدیده به صورت بیماری روز به روز در جامعه تشدید می‌شود که چاره آن درمان اقتصاد بیمار و درمان فرهنگ افراد، همزمان با هم است.