غافلگیری دوم

آرمن ساروخانیان
تیم امید برای دومین بار در روزهای گذشته غافلگیرمان کرد. آنها همانقدر که در بازی اول مقابل ازبکستان فراتر از انتظار بودند و نتیجه خوبی گرفتند، مقابل کره جنوبی ضعیف و ناامیدکننده ظاهر شدند.
آن نظم دفاعی و ضدحملات زهردار که در بازی اول دیده بودیم، جایش را به یک دفاع آشفته و حملات بی‌برنامه داد. امید کره جنوبی خیلی زود کنترل بازی را در اختیار گرفت و خط دفاع تیم امید را تحت فشار قرار داد تا به دو گل متوالی برسد. در این دقایق این نگرانی وجود داشت که یک شکست سنگین در انتظارمان باشد و دوباره این سؤال کلیدی مطرح شد: چرا نورافکن در خط میانی نیست و در قلب دفاع بازی می‌کند؟
در نیمه دوم تیم امید کنترل بازی را در دست گرفت، ولی برنامه‌ای که برای گل زدن انتخاب شده بود یادآور دوران بازی استیلی بود؛ ارسال توپ‌های بلند از قلب دفاع به خط حمله، آن هم در حالی که در نقطه فرود مهاجم کوتاه‌قامتی به نام قائدی حضور داشت و مدافعان میانی کره با خیال راحت تمام ضربات را می‌زدند. با این سبک قدیمی و بی‌اثر علاوه بر قائدی، صیادمنش هم کاملاً از جریان بازی خارج شد و تأثیرش به حداقل رسید.


در دقایقی از این نیمه که گردش توپ بهتر شد و تیم امید توانست با پاس‌های کوتاه جلو برود، موفق شدیم فاصله را کمتر کنیم، ولی این فاز خیلی کوتاه بود. بهترین بازیکن تیم در این لحظات شکاری بود که به لطف تکنیک و توان حفظ توپش به بازی ریتم می‌داد، ولی ناباورانه تعویض شد تا امید به فرار از شکست به حداقل برسد.
این شکست نزدیک حسرت بزرگی برای تیم امید است که با تصمیمات فنی بهتر می‌توانست از این بازی با امتیاز خارج شود و بخت خوبی برای صعود داشته باشد. تیم امید اما با این شکست در آستانه حذف قرار گرفت و بخت رسیدن به المپیک به حداقل رسیده است. مهم‌ترین انتقاد از استیلی جابه‌جایی پرشمار پست بازیکنان تیم است که کارآیی‌شان را به حداقل رساند. نورافکن تنها بازیکنی نبود که در پست غیرتخصصی بازی کرد و نیمی از ترکیب اصلی چنین وضعیتی داشتند. اگر ترکیب تیم امید با سلیقه بهتری چیده می‌شد، شاید در این بازی می‌توانستیم پا به پای کره بازی کنیم و به نتیجه بهتری برسیم.
سرنوشت صعود تیم امید حالا به نتیجه بازی کره جنوبی - ازبکستان بستگی دارد و به سختی می‌توان تصور کرد که نتایج روز آخر به نفع ما رقم بخورد. مهم‌تر از آن اما کیفیت پایین بازی تیم امید مقابل کره است که حتی در صورت صعود از این گروه دشوار هم نمی‌توان برای کسب سهمیه المپیک چندان به آن دل بست.