گام اول برای توقف تولید پراید

مدیر عامل سایپا اعلام کرد: تولید پراید 132 از هفته گذشته برای همیشه متوقف شده است.بنا بر گزارش تسنیم، دیروز مدیرعامل سایپا، از خداحافظی همیشگی با یکی دیگر از خودروهای پرخاطره ایرانیان خبر داد. سلیمانی با اعلام این خبر گفت: از هفته گذشته تولید پراید 132 متوقف شده است و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید 111 و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند.محصولات خانواده پراید در بیش از ربع قرن حضور در ایران، به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان، مورد اقبال مردم قرار گرفته بود. با این حال، کهنه شدن خط تولید، به همراه ایمنی کمتر از حد انتظار آن ها، منجر به این شد تا تلاش ها برای خروج آن ها از رده تولید، از بهمن سال گذشته آغاز شود. سرانجام، چندی پیش سازمان استاندارد از توقف تولید پراید 111، 131 و 132 از ابتدای مرداد 99 و همچنین توقف تولید 405 در ایران خودرو از تیر سال آینده خبر داد.آبان امسال، مدیر عامل سایپا به نقل از رحمانی وزیر صنعت گفته بود که تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دی‌ ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیر ۹۹ به اتمام خواهد رسید.
با این حال، هنوز خبری از توقف تولید پژو 405 در ایران خودرو شنیده نمی شود. خودرویی که بیش از دو دهه از تولید آن می گذرد و اگر چه خودروهای مشابه دیگری مانند سمند نیز با موتور آن تولید شده اند، اما از برخی جنبه های کیفی از آن ها عقب تر است.  همچنین هم اینک هیچ چشم انداز روشنی برای پایان تولید مدل های وانت پراید و آریسان
(وانت پژو RD) وجود ندارد.
خودروهای جدید در راه تولید


ورای خروج خودروهای کهنه از خطوط تولید خودروسازان، به مرور برنامه های دو خودروساز کشورمان برای تولید خودروهای داخلی دیگر منتشر می شود. دیروز خبرگزاری تسنیم به نقل از مدیر عامل سایپا گزارش داد که تولید انبوه خودروی رهام در سال آینده، آغاز خواهد شد و در مرحله نخست، 12 هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهیم کرد. سایپا در مراحل بعدی و در سال 1400 نیز حدود 70 هزار خودرو و در سال 1401، حدود 100 هزار خودروی رهام تولید خواهد کرد. به گفته سلیمانی، این علاوه بر دو محصول جدیدی است که در سال 99 پا به خط تولید خواهد گذاشت. همچنین در سال های 1400 و 1401 نیز سایپا، آغازگر تولید پنج محصول دیگر خواهد بود تا به گفته مدیر این خودروسازی، سبد تولید سایپا کامل شود.شایان ذکر است که ایران خودرو نیز به موازات سایپا از تدارک برای محصولات جدید خبر داده است. از آن جمله  می توان به پژو 301 اشاره کرد که گفته می شود شهریور 99  روانه بازار خواهد شد.