ماجرای دستگیری و آزاد شدن سفیر بریتانیا در تهران مک ایر به عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد

شامگاه روز شنبه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه راب مکر ایر سفیر انگلیس در تهران در تجمعات مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده و پس از مدت زمان کوتاهی آزاد شده است. در این رابطه، راب مک ایر در پیام توئیتری خود مدعی شده است: تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیما بودند، رفتم. طبیعی است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعار دادن کردن محل را ترک کردم. من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیر‌قانونی است. این در حالی است که گفته می‌شود برخی حاضران در تجمع اعلام کردند که سفیر انگلیس در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع شنبه شب و گفت‌وگو با معترضان بوده است.
در همین راستا و در حالی که وزارت خارجه انگلیس و اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مدعی شدند که دستگیری راب مک ایر بر خلاف توافق وین است، روز گذشته وزارت خارجه ایران با احضار سفیر انگلستان، مراتب اعتراض رسمی تهران را به دولت لندن ابلاغ کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمده است که رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر روز ۲۲ دی ۱۳۹۸ به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.
در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان ‌‌باید در این خصوص توضیح دهد.
از سوی دیگر سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دستگیری راب مک ‌ایر، در پیامی توئیتری نوشت: او بازداشت نشده بود، اما در یک تجمع غیرقانونی به عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده است و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیر‌ممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. پانزده دقیقه بعد او آزاد شده بود.
این در حالی است که روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس ضمن اعتراض به حضور این سفیر در تجمعات خواستار اخراج وی از ایران شده‌اند، خبرگزاری فارس گزارش داد جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و طلّاب حوزه‌های علمیه در محکومیت حرکت مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند و با در دست داشتن دست نوشته‌هایی خباثت‌های سفارت انگلیس را محکوم و خواستار اخراج سفیر شدند.