من، شیـــخ دیاباته گلزن مادرزاد هستم

علی مغانی

تیمی که بخواهد در لیگ ایران مدعی قهرمانی باشد، چاره‌ای ندارد جز اینکه یک گلزن مادرزاد در ترکیبش داشته باشد. چیزی شبیه به شیخ دیاباته، مهاجم 194 سانتی این فصل استقلال.
در دورانی که استخدام بازیکنان کم بازده و درجه سه خارجی، به شدت با حساسیت مواجه شده و جو منفی عمومی علیه خارجی‌های شاغل در لیگ برتر به وجود آمده، دیاباته یکی از معدود خریدهای موفقی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران پیوسته. مهاجمی که چارچوب را خوب می‌شناسد، یک خطر دائمی در محوطه هجده قدم حریفان است و آمار گلزنی‌هایش در نیم فصل اول نشان می‌دهد که ارزش قیمتی که برای او پرداخت شده را دارد.


دیاباته در نیم فصل اول، چند بازی مهم از جمله دربی را به خاطر مصدومیت از دست داد و حتی وقتی استقلال روند بردهای متوالی‌اش را آغاز کرد، باز هم شیخ سهمی در این موفقیت‌ها نداشت و اغلب به عنوان بازیکن ذخیره به زمین می‌آمد اما از هفته نهم و بازی سرنوشت‌ساز در تبریز، همه چیز تغییر کرد. هت‌تریک دیاباته در بازی با تراکتور، آغازی شد برای این مهاجم 31 ساله و پس از آن بود که گل‌های متوالی او از راه رسید. از جمله گل حساسی که در اصفهان وارد دروازه پیام نیازمند کرد. دیاباته در فاصله هفته نهم تا شانزدهم، به طور متوسط در هر بازی یک گل زد و آنقدر محبوب شد تا یکی از دغدغه‌های هواداران استقلال در این روزها، مسأله بازگشت او به ایران باشد. موفقیت در نبردهای هوایی، قدرت دریبل‌زنی با وجود قامت بلند و ضربات دقیق به چارچوب، از بارزترین ویژگی‌های این مهاجم اهل کشور مالی است.
دیاباته با شادی‌های پس از گل منحصر به فردش، از آن دسته مهاجمانی است که با اشکال متنوعی به دروازه حریف می‌رسد. او در این فصل هم با پای چپ گل زده (مثل گل اول به تراکتور) هم با ضربه سر دروازه حریفان را باز کرده و هم با ضربات بسیار محکم و مهارنشدنی پای راست موفق به گلزنی شده. نکته جالب اینکه دیاباته با اینکه در تیم‌های مختلفی پنالتی‌زن اول تیمش بوده و در سوابق فوتبالی‌اش 21 گل را از ضربات پنالتی به ثمر رسانده اما در این فصل برخلاف سایر رقیبانش مثل عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو هیچ‌وقت پشت ضربه پنالتی قرار نگرفته و همه گل‌هایش را در جریان بازی زده است. نکته جالب دیگر اینکه دیاباته در این فصل نیمی از گل‌هایش را در فاصله بین دقایق 60 تا 70 زده و در این حدفاصل، بیشتر از همیشه بوی گل می‌دهد.
دیاباته چه در دوران طولانی که در بوردو بازی کرده و چه در تیم‌هایی مثل آژاکسیو و متز در لیگ 2 فرانسه، بنونتو در سری آ ایتالیا و الامارات، در هر تیمی که بوده به طور متوسط در هر دو بازی، یک گل زده. جالب اینکه او در تیم ملی مالی هم آماری تقریباً مشابه دارد. اگر او در نیم فصل دوم اسیر مشکلاتی مثل مصدومیت نشود، می‌تواند سالی خاطره‌انگیز با پیراهن آبی داشته باشد.