اقدامی که در پی کوتاهی‌های دست‌اندرکاران در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی باید صورت گیرد عذرخواهی، استعفا و جبران

بخش خبری - صداقت دست‌اندرکاران و کسانی که با موضوع سقوط هواپیمای مسافری اوکراین سروکار داشتند، می‌توانست این حادثه را که به گفته خودشان یک خطای انسانی بود، جبران کند. مردم، تشنه صداقت مسئولین هستند و می‌دانند که در کارهای مهم گاهی ممکن است اشتباهات مهمی هم رخ دهد. به همین دلیل، اگر از همان روز اول و ساعاتی بعد از حادثه به مردم اعلام می‌شد که این حادثه در اثر یک خطای انسانی رخ داده و از مردم و خانواده‌های جان‌باختگان داخلی و خارجی و دولت‌های ذینفع عذرخواهی می‌شد، همه ضمن ابراز تاسف، می‌توانستند این عذرخواهی را بپذیرند.
متاسفانه مسئولان مربوطه با سکوت 76 ساعته خود و کوتاهی در توضیح و اطلاع‌رسانی صحیح، زمینه را برای یک ناباوری افکار عمومی فراهم کردند و جامعه را در حیرت فرو بردند. دست‌اندرکاران بپذیرند که کوتاهی آنها در اطلاع‌رسانی و باز گذاشتن راه برای اطلاع‌رسانی‌های غلط، غیرقابل توجیه است.
اعتراض عمومی به این کوتاهی که از صبح دیروز جامعه را فراگرفته باید درسی باشد برای دست‌اندرکاران که از این پس مرتکب چنین کوتاهی‌هائی نشوند، کوتاهی‌های تاثیرگذاری که به اعتبار رسانه‌ها هم لطمه وارد کرد هرچند رسانه‌ها به مسئولین اعتماد کردند و مطالب آنها را منتشر ساختند. ما به عنوان روزنامه جمهوری اسلامی از مخاطبان خود و از عموم مردم شریف ایران به خاطر مطالبی که به نقل از مسئولین منتشر کردیم و جمع‌بندی آن را در قالب تیتر اول دیروز عرضه نمودیم عذرخواهی می‌کنیم.
پیشنهاد ما به کلیه مسئولین و دست‌اندرکاران اینست که برای جلب اعتماد مردم و افکار عمومی، اقدام به عذرخواهی‌ نمایند، افراد قاصر استعفا بدهند، افراد مقصر به قانون سپرده و مجازات شوند. این اقدامات باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرند و مانند بسیاری از موارد گذشته به دست فراموشی سپرده نشوند. مدیریت کشور فقط با اعتماد مردم موفق خواهد بود و هر راه دیگری به بن‌بست منتهی خواهد شد. در این میان، آلام خانواده‌هائی که عزیزانشان را در این حادثه از دست داده‌اند، باید به شایسته‌ترین شکل جبران شود.


ستادکل نیروهای مسلح: سقوط هواپیمای مسافری ناشی از خطای انسانی سیستم پدافندی بود
ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، روز گذشته با صدور اطلاعیه ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی دانست و اطمینان داد بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید.
متن این اطلاعیه‌ به شرح زیر است:
ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی؛
درپی وقوع حادثه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه 18/10/98 و در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تاثیر اقدامات نظامی در این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح بلافاصله به منظور بررسی این احتمال اقدام به تشکیل هیئت بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری نمود که نتایج بررسی شبانه‌روزی و دقیق این هیئت به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:
1- درپی تهدیدهای رئیس‌جمهور و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.
2- در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز‌های جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است.
3- در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره 752 خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً درحالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.
4- ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا‌های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
5- همچنین ابلاغ گردید تادر اسرع وقت مسئولین مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.
جزئیات و علل شلیک پدافند به هواپیمای مسافربری اوکراین از زبان سردار حاجی‌زاده
سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم دیروز در نشست خبری گفت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای اوکراینی را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده است، واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم که‌ای کاش میمردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.
وی گفت: ما یک عمر خودمان را پیشمرگ مردم کردیم و امروز همه آبروی خودمان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربین‌ها ظاهر شدیم و توضیح می‌دهیم.
سردار حاجی‌زاده افزود: همین ابتدا عرض می‌کنم که بررسی‌ها و ارزیابی‌های این حادثه را ستاد‌های بالاتر و مجموعه قوه قضاییه انجام می‌دهند و اطلاعات کامل می‌شود و ابتدای صحبتم عرض می‌کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی مسئولان بگیرند، مطیع هستیم.
صبح چهارشنبه موضوع برخورد موشک به هواپیما را گزارش دادم
فرمانده هوافضای کشور گفت: بنده وقتی مطلع شدم صبح چهارشنبه بلافاصله مسئولان را مطلع کردم که موشک پرتاب شده به خودی زده شده است.
سردار حاجی‌زاده افزود: از زمان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در کشور مقامات سازمان هواپیمایی این حادثه را اصابت موشک نمی‌دانستند و براساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و از این حادثه خبر نداشتند.
وی ادامه داد: من در غرب کشور بودم که وقتی مطلع شدم موشک پرتاب شده به خودی زده شده است، بلافاصله مسئولان را مطلع کردم و بعد از این که به تهران رسیدم ستاد کل یک تیم بررسی حادثه تشکیل داد و این تیم و کسانی را که در آن دخیل بودند، بلافاصله قرنطینه کردند که لازم بود بررسی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد و ظرف مدت 48 ساعت بررسی‌ها صورت گرفت و صبح جمعه تمام اطلاعات جمع بندی و مشخص شد که واقعیت چه چیزی بوده است.
سردار حاجی‌زاده افزود: طبیعتا بعد از نهایی شدن موضوع ستاد کل اقدام به رسانه‌ای کردن پرتاب موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین کرد.
وی گفت: بنده در ابتدا مطلع شدم و به مقامات اطلاع دادم و سازمان هواپیمایی کشوری که اصابت موشک به هواپیما را رد می‌کرد براساس اطلاعات هوایی خودشان بود و در واقع مقصر ما بودیم و خطا ازسوی ما بوده است، چون نیرو‌های تحت فرمان ما دچار خطا شده‌اند.
فرمانده هوافضای سپاه تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تجربه‌ای در زمینه اصابت موشک به هواپیما نداشته و اعتقاد داشته است که اگر موشکی به هواپیما اصابت کند هواپیما باید در ارتفاع منهدم شود، اما این هواپیما در زمان نشستن منهدم شده است.
سردار حاجی‌زاده گفت: موشک اصابت شده به هواپیما موشک کوتاه برد بوده و چون سرجنگی آن کوچک بوده، هواپیما را در ارتفاع متلاشی نکرده و زمانی که هواپیما روی زمین نشسته متلاشی شده است.
اپراتور فقط 10 ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشت
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اپراتوری که به هواپیمای مسافربری شلیک کرده است، فقط 10 ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشت.
سردار حاجی‌زاده در خصوص سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته است، گفت: پیش‌بینی کردیم که مصاحبه‌ای نیز با اپراتوری که هواپیما را مورد حمله قرار داده است، گرفته و پخش شود، اما وی تاکید دارد که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پرواز خالی یا متوقف شود.
فرمانده هوافضای سپاه گفت: در شرایط 3-3 که بیشترین میزان آمادگی پدافندی است، این فرمان طبیعی است و البته برخی به این موارد توجه نمی‌کنند و پرواز‌ها در شرایط جنگی ادامه پیدا می‌کند و این سامانه در فاصله 19 کیلومتر با یک هدفی که کروز تشخیص داده است، مواجه می‌شود.
سردار حاجی‌زاده ادامه داد: این سامانه ساعت 24 مستقر شده و آماده شلیک بوده است و وقتی هواپیما بلند می‌شود، با توجه به اخطاری که اپراتور داده بود که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده را اپراتور ما کروز تشخیص می‌دهد و موظف بوده است در این شرایط با خلبان تماس بگیرد، اما در آن شرایط سیستم ارتباطی با مشکل مواجه بوده است که علت آن می‌تواند وجود سامانه‌های جمینگ یا شلوغی خطوط باشد.
وی افزود: اپراتور به هر ترتیب نمی‌تواند ارتباط بگیرد و فقط 10 ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشت و می‌توانسته است هدف را بزند یا از آن صرف نظر کند و متاسفانه در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد و موشک به سمت هدف شلیک می‌شود و به هواپیما اصابت می‌کند.
این حادثه نتیجه شیطنت‌های آمریکا در منطقه است
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با بیان اینکه نیرو‌های مسلح و سپاه قصد پنهان کاری نداشتند و ما از این حادثه متاسفیم و همانند خانواده این شهدا غمگین هستیم و خود را شریک غم آن‌ها می‌دانیم، گفت: این اتفاق هزینه شیطنت‌ها و التهاب‌های آمریکا در منطقه است.
سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه در آن شب سطح آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم و تعداد زیادی هواپیمای دشمن درحال پرواز و احتمال شلیک کروز بود، به همین علت در آمادگی بسیار بالایی به سر می‌بردیم که متاسفانه به واسطه تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد این حادثه رخ داد.
وی با بیان اینکه درباره این حادثه اطلاع‌رسانی می‌شود و گروه‌های مسئول باید رسیدگی کنند، گفت: از دید ما وقتی شرایط جنگی است باید توسط مسئولان تصمیم‌گیری شود.
سردار حاجی‌زاده افزود: بخش هوانوردی کشور در این حادثه مشکلی نداشته و هر مشکلی است به نیرو‌های مسلح مربوط است و هیچ کس در کشور در این خصوص تقصیری ندارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره لغو پرواز‌های تجاری در این مقطع گفت: مسئول این بخش کسان دیگری بودند و باید به همانگونه که من در غرب کشور عملیات موشکی را کنترل می‌کردم آن‌ها نیز در این خصوص مسئولیت داشتند، ولی متاسفانه زمینه‌ای فراهم شد که این حادثه تلخ رخ داد.
آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند 52 نقطه ایران را می‌زنند
سردار حاجی‌زاده گفت: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند 52 نقطه ایران را می‌زنند و طبیعتا سامانه‌های مستقر در تهران و پدافند در شرایط آماده باش به سر می‌بردند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده افزود: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهاب‌های منطقه و احتمال درگیری در منطقه واقعا نسبت به خیلی از سال‌ها بی‌سابقه بود و از ابتدای انقلاب ما شاید چنین شرایطی را شاهد نبودیم و خیلی احتمال درگیری بالا بود، هم آمریکایی‌ها در آماده باش صددرصد بودند و هم نیرو‌های مسلح ما در آماده باش صددرصد قرار داشتند.
وی گفت: ضمن اینکه آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند 52 نقطه ایران را می‌زنند و به خاطر همین همه یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند، طبیعتا سامانه‌های مستقر در تهران و پدافند تهران در همین شرایط به سر می‌بردند.
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: براساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم و دوستان ما توضیح دادند، در شب حادثه وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی قرار دادند، بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ شد، در این شرایط یک تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند هوایی اضافه شد.
وی گفت: یعنی نخستین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود، همین حادثه‌ای که توسط آن رقم خورده است، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود.
سردار حاجی‌زاده افزود: در چندین مرحله این آماده باش 3-3 که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند.
وی گفت: در مراحل مختلف چندین بار به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده، توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است و در یکی دو مرحله باز تاکید می‌شود گزارش‌های واصله مبنی بر این است که موشک‌های کروز در مسیر است و آمادگی داشته باشید و این سامانه‌ها نیز در بالاترین سطح آمادگی قرار داشتند که فقط کافی بود شاسی را فشار دهید و به آن‌ها نیز گفته شد که موشک‌ها‌یی شلیک شده و در مسیر است.
بیانیه مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری
مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری طی بیانیه‌ای به تشریح حوادث مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی پرداخت.
حسن رضایی‌فر مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری دراین بیانیه گفت: «ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار جانباختگان سانحه هواپیمای مسافربری خطوط هوایی کشور اوکراین به اطلاع کلیه ملت شریف ایران میرساند که سازمان هواپیمایی کشوری از دقایق اولیه وقوع سانحه دلخراش بویینگ 737 خطوط هوایی کشور اوکراین در حوالی فرودگاه امام خمینی(ره)، اقدامات قانونی و تخصصی خود را در راستای شناسایی علل و عوامل سانحه براساس مفاد کنوانسیون شیکاگو و تعهدات بین‌المللی کشور آغاز و در این راستا ضمن اطلاع‌رسانی به کشورهای ذینفع در خصوص وقوع سانحه، نسبت به اعلام آمادگی جهت حضور کارشناسان مربوطه و همکاری در خصوص انجام فرآیند بررسی سانحه اقدام نمود.
مسئول بررسی سانحه در اولین فرصت هماهنگی لازم با مراجع ذیربط را انجام داده و تاییدیه عدم انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت نموده است و متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، هیچگونه اطلاع‌رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.
با توجه به اطلاعات رادار تقرب فرودگاه مهرآباد تاکنون هیچگونه انحراف پروازی ازسوی هواپیمای سانحه دیده به اثبات نرسیده است، البته این موضوع باید با استفاده از اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما نیز مورد تایید قرار گیرد.
شایان ذکر است پرواز مذکور در قالب کریدورهای استاندارد و مورد تایید شبکه یکپارچه پدافند کشور (طرح خروجی IKA1A) درحال پرواز بوده است و هیچ مشکلی برای کنترل هواپیما ازسوی خلبان گزارش نشده است.
بدیهی است جزئیات تخصصی این رویداد پس از بررسی تمام مستندات موجود در اولین فرصت در اختیار ملت شریف ایران و جامعه بین‌المللی قرار خواهد گرفت.
در پایان ضمن عرض تاسف از وقوع این رویداد متذکر می‌شود هدف بررسی سانحه، پیشگیری از سوانح مشابه و ارتقاء ایمنی پروازهای کشور می‌باشد که تمام نهادهای ذیربط باید برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.
لغو برنامه‌های پروازی به عهده مرکز کنترل فضای کشور بود
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ایران هم اظهار داشت: مرکز کنترل فضای کشور باید نسبت به لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد.
سیاوش امیر مکری با تاکید بر اینکه مرکز کنترل فضای کشور باید نسبت به لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد، گفت: ما موظف هستیم برنامه‌های روزانه پروازی را انجام دهیم و از این موضوعات بی‌اطلاع بودیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بامداد چهارشنبه 18 دی ماه پس از انجام عملیات انتقام، نسبت به تاخیر و لغو پرواز‌ها اقدام نکردید، افزود:دستورالعمل لغو و تاخیر پرواز‌ها برای چنین موضوعاتی را پدافند اعلام می‌کند.
امیر مکری ادامه داد: نهاد و افرادی باید نسبت به لغو و تاخیر در انجام پرواز‌ها اقدام کنند که از موضوعات مطلع هستند. ما در مقام متولی شرکت فرودگاه‌های کشور از شرایط مطلع نبودیم.
امیرمکری با تاکید بر اینکه مرکز کنترل فضای کشور باید نسبت به لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد، گفت: ما موظف هستیم برنامه‌های روزانه پروازی را انجام دهیم و از این موضوعات بی‌اطلاع بودیم. اختیار لغو یا تاخیر در پرواز‌ها به علت شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر اینکه از مرجعی به ما دستور بدهند.
تصمیم نهایی برای ارسال جعبه سیاه به فرانسه گرفته نشده
یک منبع آگاه در سازمان هواپیمایی کشوری نیزگفت:هنوز تصمیم قطعی برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به خارج کشور برای بازخوانی اطلاعات آن گرفته نشده است.
تصمیم نهایی برای ارسال جعبه سیاه به فرانسه گرفته نشدهاین منبع آگاه در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: روز گذشته تصمیم گرفتیم در صورتیکه اطلاعات جعبه سیاه در داخل کشور و با امکانات ما قابل دانلود و بازخوانی نباشد، جعبه سیاه را به فرانسه ارسال کنیم، اما این تصمیم هنوز قطعی و نهایی نشده است.
وی افزود: بزودی امکان یا عدم امکان بازخوانی اطلاعات در داخل کشور مشخص شده و متناسب با آن تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.
اوکراین: ایران از همان ابتدا تمام اطلاعات سقوط را در اختیار کارشناسان ما قرار داد
دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین اعلام کرد ایران از همان ابتدا تمامی اطلاعات لازم درباره سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در تهران را در اختیار کارشناسان این کشور اروپایی قرار داده است.
دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیروز اعلام کرد که کارشناسان اوکراینی تمامی اطلاعات لازم را درباره سقوط هواپیمای «بوئینگ 737» خطوط هوایی اوکراین در حومه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران را دریافت کرده بودند و ایران اجازه دسترسی به اطلاعات را به آنها داده بود.
بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «مقرهای عملیاتی شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین که به دستور ولودیمیر زلنسکی برای تحقیق درباره حادثه سقوط هواپیمای خطوط بین‌المللی اوکراین در ایران تشکیل شده بود، از همان ابتدا، تمامی اطلاعات لازم را دریافت کرده بود».
در ادامه این بیانیه آمده است: «ایران، تمامی کلیپ‌های ویدئویی، تصاویر و اسناد را برای تحلیل این فرایندی که رخ داده بود و همچنان در تهران در جریان (بررسی) است، در اختیار کارشناسان ما قرار داد».
واکنش یک مقام روس به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی
رئیس کمیته روابط خارجی روسیه به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، واکنش نشان داد.
به گزارش روزنامه نیوز ایندیا اکسپرس، کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه در پی اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخداد باید پایان یابد.
او در ادامه اظهار کرد: امیدواریم که همه طرف‌ها درس بگیرند و اقداماتی انجام دهند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات افزایش سقف تسهیلات مسکن اقدامی که در پی کوتاهی‌های دست‌اندرکاران در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی باید صورت گیرد عذرخواهی، استعفا و جبران دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی: لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار تحول در سبد پتروشیمی با راه‌اندازی 23 طرح در عسلویه قائم مقام بخش فولادسازی خبر داد: ذوب‌آهن می‌تواند برای اولین‌بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریخته‌گری را انجام دهد هیثم بن طارق جانشین سلطان قابوس شد ترامپ خواستار غرامت 35 میلیارد دلاری از عراق شد باران‌های سیل‌آسا در استان‌های جنوبی و ضرورت تدبیر و چاره‌جویی برای کاهش خسارات دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور اوکراین: ایران از هرگونه همکاری بین المللی برای روشن شدن دقیق حادثه هواپیما استقبال خواهد کرد شرط اول حکمرانی سالم بهره‌برداری از طرح مشارکت شهرداری تهران و سازمان اورژانس کل‌ کشور مدیرعامل متروی تهران عنوان کرد: حمایت از بومی‌سازی در کمیته «ساخت داخل» شرکت مترو بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی در کمیسیون عمران مجلس روحانی مصوبه ثبت 13 دی به نام روز جهانی مقاومت را ابلاغ کرد