در مراسم باشکوه تشییع شهید سپهبد سلیمانی در شهر کرمان بیش از 50 نفر به دلیل ازدحام جمعیت جان باختند

ماجرای عکاسی که هشدار داد اما توجه نکردند
آفتاب یزد-گروه اجتماعی: روز گذشته باز هم شاهد افتخار آفرینی مردم بودیم. این بار در شهر کرمان مردم با حضور میلیونیشان به تشییع و بدرقه سردار دلها پرداختند اما ازدحام جمعیت به قدری بود که مراسم خاکسپاری انجام نشد و متاسفانه بیش از 50 نفر نیز جان خود را از دست دادند. این در حالی است که صبح روز گذشته یک عکاس مشهور و باتجربه رسانه‌ای با دیدن داربست‌های نسب شده این موضوع را پیش‌بینی و به برخی مسئولان نیز تذکر داده بود.
>حضور میلیونی مردم
برای خاکسپاری سردار دلها


مردم دیار کریمان روز گذشته با حضور میلیونیشان به استقبال جگرگوشه شان آمدند، کسی که عمر و زندگی خود را به پای دفاع از اسلام و میهن گذاشت. جمعی از مردم خوزستان نیز برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری سردار سپهبد شهید سلیمانی به گلزار شهدای کرمان آمده بودند. به طوری که جمعیت زیادی از مردم بر روی کوه صاحب الزمان(عج) منتهی به گلزار شهدای کرمان و مشرف بر محل خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی ایستاده بودند و دامنه این کوه تقریبا سیاه پوش شده بود.
با این اوصاف به نظر می‌رسد مسئولین مربوطه با اینکه در روزهای گذشته ازدحام جمعیت برای تشییع سپهبد سلیمانی را دیده بودند اما این حجم از جمعیت را احتمالا پیش بینی نمی‌کردند چرا که مدیریت لازم در این خصوص صورت نگرفت و همین موضوع هم سبب شد تا به گفته مسئولان مربوطه حدود 50 نفر از هم میهنان عزیزمان جان باختند.
>50 نفر جان باختند
جمعیت به قدری زیاد بود که متاسفانه طبق آخرین آمار منتشر شده حدود 50 نفر به دلیل ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده و بیش از 200 نفر زخمی شدند. عباس آمیان مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان در این باره گفت: «آمار کشته‌های این حادثه بالای ۵۰ نفر است که بیشتر این افراد جان باخته مرد هستند و رده سنی این افراد، کم سال‌ها و بزرگسالان هستند و بیشتر آقایان فوت شده در رده سنی بزرگسال هستند.» خبر‌ها حاکی از آن است که افراد تشییع کننده پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر خروجی از میدان آزادی و ورودی به خیابان شهید بهشتی کرمان براثر ازدحام جمعیت آسیب دیده‌اند.
طبق گزارش ایسنا از 3 بیمارستان اصلی اعزام آسیب دیدگان این مراسم در شهر کرمان، در بیمارستان شهید باهنر این شهر در مجموع 65نفر آسیب دیده تحت مداوا قرار گرفتند که از این میان 13 نفر شامل 9 زن (3 دختر بچه) و 4 مرد (یک پسر بچه ده ساله) در بدو ورود فوت شده‌اند. هم‌چنین در این بیمارستان 12 نفر از آسیب‌دیدگان و مصدومان مراسم تشییع پیکر بستری هستند و 40 نفر نیز به صورت سرپایی مداوا شده و مرخص شده‌اند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد فشردگی جمجمه، شکستن استخوان‌ها و خفگی مهمترین عوامل جان باختگانی بوده است که به این بیمارستان فرستاده شدند.
همچنین این بیمارستان که مرجع رسیدگی به مصدومان تروما است با آسیب‌دیدگانی مواجه بود که بیشتر پیچ خوردگی، شکستگی و کوفتگی را در اندام‌شان داشته‌اند.
بیمارستان شفا دیگر بیمارستان شهر کرمان که پاسخگوی آسیب دیدگان حادثه روز گذشته بوده است حدود 60 مورد پذیرش مصدومان را داشته که شامل مصدومان مداوای سرپایی و بستری می‌شد. هم‌چنین در این بیمارستان 38نفر از هموطنان جان باختند که از این میزان 15 نفر زن و مابقی مرد بودند.همچنین 2 نفر از آسیب دیدگان در معرض تهدید حیات
قرار دارند.
در بیمارستان شهید افضلی‌پور نیز 3 مصدوم مراجعه کردند که مراحل درمان آنها در حال انجام است. گفتنی است در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) نیز تا این لحظه 19 نفر آسیب دیده‌ پذیرفته شده‌اند که خوشبختانه وضعیت‌شان وخیم نیست.
>پیش بینی یک عکاس خبری
علی قنبر لو یکی از عکاسان مشهور رسانه‌ای که پیش از این در رسانه‌هایی مثل همشهری و مهر سابقه فعالیت دارد، در صفحه اینستاگرامش ایمن نبودن داربست‌ها در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی را گوشزد کرده بود. او با انتشار عکسی از داربست‌های موجود در محل برگزاری مراسم، نوشته بود:« هیچ‌کس حرف گوش نمیدهد این داربست در هنگام ورود پیکر شهید سلیمانی خواهد شکست، مگه دفن من هست که داربست این شکلی زدید؟ میلیون‌ها نفر دارند وارد کرمان می‌شوند.» در استوری دیگری نیز نوشته بود: «... راه را باز کردند اما داربست همان است. به علت اینکه نمی‌خواهم ثبت کننده تصاویر مرگ هموطنانم باشم همین الان کرمان را ترک می‌کنم.» ساعتی بعد اما شاهد بودیم که پیش‌بینی این عکاس خبری درست از آب درآمد و حدود 50 نفر جان باختند، سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که علی قنبرلو چه چیزی را دیده که توانسته بود چنین اتفاقی را پیش بینی کند اما مسئولین از آن پیش بینی عاجز بودند؟
>من صرفا از روی تجربه ام پیش بینی کردم
قنبر لو در گفت و گو با آفتاب یزد می‌گوید:« من پیشگویی خاصی نداشتم و از ماوراء خبر نداشتم که بخواهم پیشگویی کنم، من تنها به دلیل تجربه‌هایی که داشتم موضوعی را مطرح کردم و هشدار دادم که چنین داربست‌هایی خطرناک است. این هم صرفا به دلیل تجربه ام بود. مجریان پشت میزهایشان می‌نشینند و چیز‌هایی را طراحی می‌کنند و می‌خواهند کارهایی انجام شود. از طرف دیگر کار را به برخی پیمانکار‌ها می‌سپارند که تجربه کافی در این خصوص ندارند و نتیجه‌اش هم همین می‌شود. پیمانکار نمی‌خواهد کسی کشته شود اما چون تجربه کافی در این خصوص ندارد چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. من ساعت 6 صبح که وارد شهر شدم دیدم که مردم از کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف به سمت میدان آزادی این شهر می‌روند، حدس زدم که جمعیت امروز کرمان از خیلی از شهرهای دیگر هم بیشتر است، من قبلا تجربه عکاسی از مراسم تشییع در کرمان داشتم، مثل مراسم تشییع و تدفین سردار الله‌زاده که در لبنان با سردار مغنیه شهید شد. بنابراین می‌دانستم که مردم کرمان علاقه خیلی شدیدی به حاج قاسم سلیمانی دارند، وقتی پیش از این در مراسم‌های خود حاج قاسم حضور داشتند مردم خیلی رعایت می‌کردند و سعی می‌کردند که نقش محافظ را برای سردار ایفا کنند اما وقتی حالا پیکر ایشان به کرمان رفت مردم چیزی برای از دست دادن ندارند، مثل عاشقی که پیکر معشوقه‌اش را برای او می‌آورند، بنابر این مسئولان باید خیلی بیشتر از قبل تمهیداتی می‌اندیشیدند. ولی قصد قضاوت و متهم کردن شخص یا نهادی را ندارم.»
>مسئولین من را مسخره کردند!
این عکاس در ادامه توضیح داد: «من به برخی مسئولانی که آنجا حضور داشتند توضیح دادم اما قبول نکردند و من را مسخره کردند. برخوردشان مناسب نبود چه آن زمانی که به آن‌ها تذکر دادم که به من خندیدند و گفتند تو عکاسی برو کار خودت را انجام بده و چه بعد از مراسم. من 15سال است که در مراسم‌های مختلف عکاس هستم بنابر این ایراد کار را می‌بینم، ازدحام جمعیت خیلی زیاد بود از طرف دیگر وقتی مردم می‌خواستند بروند به سمت مینی بوس‌ها داربست‌ها شکست! باید برای چنین جمعیت‌هایی به جای مینی بوس کانتینر در نظر گرفته شود چون به جز آن هیچ چیز جوابگو نیست. چیزی که برای خودمان هم خیلی جالب بود این بود که وقتی به کمک جمعیتی که روی زمین افتاده و زیر دست و پا رفته است می‌رفتیم و نجاتشان می‌دادیم بعد از اینکه بلند می‌شدند دوباره به خیل عاشقان سردار می‌پیوستند و برای بدرقه شهید قاسم سلیمانی به راه می‌افتادند.»
با این حال سوء مدیریت‌ها سبب شد که غم
از دست دادن سردار بیش از پیش بر دلمان بنشیند و حالا به غیر از اینکه برای سردار دلها عزادار هستیم، در غم از دست دادن هموطنان عزیزمان هم شریک هستیم.
>واکنش مسئولین
در پی درگذشت حدود 50 نفر از هموطنانمان رئیس جمهور با صدور پیامی به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در این پیام همچنین هیاتی را مامور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق نمود. متن پیام رئیس جمهور به این شرح است: «حضور گسترده مردم بزرگ ایران در مراسم تشییع و تجلیل از سردار بزرگ اسلام و ایران سپهبد شهید قاسم سلیمانی، جلوه‌‌ای از قدرشناسی مردم ایران را به نمایش گذاشت. وجودی که در زمان حیات با دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشت و پیکر مقدسش هم خروشی از جنوب تا شمال کشور ایجاد کرد. با کمال تاسف در مراسم خاکسپاری ایشان به دلیل استقبال بی‌نظیر و متراکم مردمی تعدادی از هموطنان عزیز بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند. از وزیر محترم بهداشت که هم‌اکنون در کرمان بسر می‌برند خواسته‌ام تا سریعاً به وضعیت مصدومان رسیدگی کنند. معاون محترم اول نیز مامور شده‌اند تا به وضعیت خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند و همچنین هیاتی را مامور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق نمایند. اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان برای این جانباختگان که از شیفتگان و دلدادگان آن شهید والامقام بودند، رحمت الهی را خواستارم.»
پس از آن هم سخنگوی دولت با صدور پیامی به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان در کرمان، پیام تسلیتی صادر کرد. «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در توییتر خود نوشت:
«حادثه تاسف برانگیز جان‌ باختن جمعی از مشایعت‌کنندگان سردار شهید سلیمانی را به خانواده این عزیزان و مردم قدرشناس کرمان تسلیت می‌گویم. در همین حادثه دردناک نیز شاهد جلوه‌های سپاس ملی از سرباز وطن و انزجار از تروریسم ترامپی بودیم.»
همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز بر بالین مصدومان مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان حضور یافت و از آنان عیادت کرد.