دانشمندان می‌گویند آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها نشانی از بحران آب و هوایی بر روی زمین است آتش تغییرات اقلیم بر حیات وحش استرالیا

گروه جامعه: فصل آتش‌سوزی برای استرالیایی‌ها اتفاق جدیدی نیست. به عبارت دیگر آتش‌سوزی بخشی از ریتم‌های طبیعی محیط استرالیا است اما تابستان امسال فاجعه‌بارترین آتش‌سوزی در استرالیا رقم خورده و دانشمندان می‌گویند قبلاً چنین چیزی ندیده‌اند. این کشور با برخی از بدترین آتش‌سوزی‌‌های تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کند. براساس گزارش رسانه‌ها در جریان این آتش‌سوزی حداقل 25 نفر کشته و صدها خانه ویران شده‌اند و حداقل آتش 12 میلیون هکتار از اراضی را زیر پا گذاشته و بیش از 100 حریق همچنان در استرالیا فعال است. آتش تصاویر ناخوشایندی را از حیات وحش استرالیا به نمایش گذاشته است. از جسد کانگوروهای سوخته در حال فرار تا مارها و خزندگانی که چیزی از آنها جز مفاصل و استخوان‌های‌شان باقی نمانده است. آتش‌سوزی استرالیا اما به تعبیر دانشمندان هشداری برای زمین و انسان‌هایی است که به افزایش گرمایش جهانی کمک می‌کنند.
شکستن رکورد درجه حرارت زمین، خشکسالی طولانی و وزش باد شدید باعث ایجاد شرایط آتش‌سوزی فاجعه‌آمیز شده است. در اواسط ماه دسامبر، یک موج گرمای شدید بیشتر استرالیا را درگیر خود کرد. استرالیا رکورد گرم‌ترین روز خود را با ثبت میانگین اوج 107.4 درجه فارنهایت یا 41.9 درجه سانتیگراد شکست. گرمای شدید سبب شده تا استرالیا خشک‌ترین بهار را تجربه کند.
آتش‌سوزی‌ها چقدر گسترده است؟
در اوایل ماه سپتامبر‌، استرالیا شروع به دیدن علائم شوم فصل آتش‌سوزی امسال کرد. در 9 سپتامبر‌، Binna Burra Lodge‌، یک شهر فراتاریخی در کوه‌های سرسبز کوئینزلند، در یک آتش‌سوزی ویران شد. خسارت و آتش‌سوزی در جنگل‌های بارانی اطراف‌، دانشمندان را نگران کرده است که چنین آتش‌سوزی‌ای در منطقه معمولا سرد و مرطوب بسیار نادر است. این آتش‌سوزی‌ها در ماه‌های اخیر در سراسر استرالیا به وقوع پیوسته و چهار ایالت از شش ایالت تحت تاثیر قرار گرفته است. سواحل شرقی استرالیا به سختی آسیب دیده است. تا اوایل ماه نوامبر‌، 1500 آتش‌نشان در حال نبرد با آتش در 70 نقطه بوده‌اند.


آیا تغییر اقلیم مقصر است؟
استرالیا به طور معمول در تابستان گرم و خشک است‌، اما تغییرات آب و هوایی که دوره طولانی‌تر و مکرر گرمای شدید را به همراه دارد، این شرایط را وخیم‌تر می‌کند و باعث می‌شود که پوشش گیاهی خشک‌تر و احتمالاً برای آتش‌سوزی مستعدتر باشند. فاجعه آتش‌سوزی تمرکز جدی بر عدم موفقیت دولت استرالیا در کاهش انتشار دی‌‌اکسید کربن دارد که هنگام آزاد شدن در جو، گرما را به دام می‌اندازد. حتی در حالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است‌، این کشور که هم اکنون توسط یک ائتلاف محافظه کار اداره می‌شود‌، دستیابی به اجماع سیاسی در‌مورد انرژی و سیاست تغییر آب و هوا را دشوار کرده است. بخشی از این سیاست‌ها تحت تاثیر تاریخ طولانی معدنکاری استرالیا و لابی زغال سنگ قدرتمند آن است.
آب و هوا چه تاثیری در حریق‌ها دارد؟
در سال گذشته رکورد گرم‌ترین و خشک‌ترین سال استرالیا ثبت شد؛ موضوعی که افزایش تبخیر و درنتیجه خشکسالی را به دنبال داشت. حتی در 18 دسامبر 2019 با میانگین دمای 42 درجه سانتیگراد گرم‌ترین روز استرالیا سپری شد. به نظر می‌رسد اطلاعات دقیقی درمورد روند کاهش بارش در استرالیا وجود ندارد اما گفته می‌شود که در برخی مناطق، به دنبال تغییرات اقلیمی میزان بارش کاهش یافته است. اما چند عامل روندهای کوتاه‌مدت گرمایش را رقم زده‌اند. اگر چه شرایط اقلیمی استرالیا تا حدودی به «نوسان جنوبی ال نینو» (به طور خلاصه تغییرات دمای اقیانوس در بخش‌های مختلف استوایی اقیانوس آرام) مرتبط است اما یک نوسان مشابه دیگر در اقیانوس هند به نام «دو قطبی اقیانوس هند» هم وجود دارد که بر تغییرات کوتاه‌مدت اثر گذاشته است. دو قطبی اقیانوس هند به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن دمای سطح آب در جنوب شرقی اقیانوس هند و در منطقه استوا سردتر از معمول می‌شود. علاوه بر این دمای سطح آب در غرب اقیانوس در استوا گرم‌تر می‌شود. درنتیجه حوضه آب گرم در نواحی غربی پدید می‌آید و شدت بادهای شرقی قوی‌تر از حالت معمول می‌شود. اخیراً دو قطبی اقیانوس هند در یک فاز مثبت قرار داشته و این موضوع موجب شده آب بخش غربی اقیانوس هند گرم‌تر از حد معمول شود اما در شرق دما پایین‌تر بیاید. تمامی این‌ها موجب می‌شود آب و هوای بارانی از استرالیا دورتر شود. همچنین الگوهای غیر معمول در استراتوسفر قطب جنوب در ماه‌های اخیر موجب شده بادهای چرخشی قطب ضعیف‌تر شوند. این موضوع موجب صاف شدن آسمان‌های استرالیا و نیز وزش باد شدید خشک از سمت دریا بر فراز ایالت‌های ویکتوریا و نیو ساوت ولز شده و درنتیجه آتش‌‌سوزی گسترش یافته است. در روزهای گذشته یک جبهه هوای سرد از جنوب شرقی استرالیا گذشت و به منطقه سیدنی رسید. دانشمندان پیش‌بینی کردند که این باد شرایط را بهبود می‌دهد اما درنهایت در اواخر روز بدل به باد گرم قدرتمندی شد و دما در خارج از سیدنی به 48.9 درجه سانتیگراد رسید. علاوه بر این جهت باد غربی به باد جنوبی تغییر کرد و به همین دلیل آتش به جهت‌های متفاوتی گسترش پیدا کرد. با این حال اما در روزهای گذشته بخش‌هایی از جنوب استرالیا شاهد باران‌های اندک شده و حالا استرالیایی‌ها خوشحال از این موضوع امیدوارند که باران به داد جنگل‌های در دام حریق برسد و حیات وحش و گونه‌های جانوری این کشور را از آتش نجات دهد.
نگرانی دانشمندان از تغییر محیط‌زیست استرالیا
علی‌رغم نگرانی‌های دانشمندان و فعالان محیط‌زیست درباره نابودی حیات وحش و گونه‌های جانوری در استرالیا دانشمندان نگرانی‌هایی دیگری نیز دارند. به اعتقاد آنها این آتش‌سوزی تهدید می‌کند که حتی در مکان‌هایی که گیاهان و حیوانات با آتش‌سوزی سالانه سازگار شده‌اند، محیط زیست استرالیا را تغییر دهند. به گفته کامیل استیونس رومان‌، متخصص محیط‌زیست در دانشگاه ایالتی کلرادو در فورت کالینز از جمله افرادی که تحقیقات خود را درمورد چگونگی بهبود اکوسیستم‌ها پس از آشفتگی‌های عمده متمرکز کرده، «اگر گونه‌ها با یک مجموعه شرایط آب و هوایی سازگار شده‌اند و اکنون در شرایط اقلیمی بسیار متفاوت مجبور به تولید مثل می‌شوند‌، بازگشت از این شرایط خیلی سخت‌تر خواهد بود.»
به گفته سارا پرکینز کرکپاتریک، دانشمند آب و هوا در مرکز تحقیقات تغییر اقلیم در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی، «تاثیر این آتش‌سوزی‌ها همچنین هشدار جدی است درمورد انواع بلایای طبیعی که با تغییرات آب و هوایی می‌تواند تشدید شود، تغییراتی که باعث افزایش طول دوره‌های آتش‌سوزی در استرالیا می‌شود.» به گفته او، بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های فصل به طور معمول در ماه‌های ژانویه یا فوریه رخ می‌دهد‌، نه بهار. این جرقه‌های زودتر از حد معمول، می‌تواند روند نگران‌کننده‌ای را نشان‌دهند که در سراسر جهان تکرار می‌شود. استیونس رومان با تایید این پیش‌بینی‌های نگران‌کننده می‌گوید: «اگر به کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا نگاه کنید، آتش‌سوزی‌هایی را در طول سال می‌بینید که آنها را به طور تاریخی ندیده‌اید.» به گفته او، پیدا کردن جایی در کالیفرنیا در طول یک ماه که آتش‌سوزی در آن رخ نداده باشد، سخت است. این یکی از نگرانی‌های بزرگ درمورد تغییرات آب و هوایی است که این آتش‌سوزی‌ها زنگ خطر این نگرانی‌ها را به صدا در آورده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه