برگزاری مراسم تشییع کرمانی‌ها برای سردار سلیمانی و آخرین دیدار با فرزندشان سردار در آغوش کرمان

گروه سیاسی- مردم کرمان که از لحظه شنیدن خبر شهادت سردارشان بی‌تابانه چشم‌به‌راه حاج قاسم محبوب‌شان بودند، روز گذشته محبوب‌شان را در آغوش گرفتند و با او وداع کردند. بعد از مراسم تشییع باشکوه سپهبد سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در شهرهای اهواز، مشهد، تهران و قم، مردم کرمان میزبان شهید قاسم سلیمانی و همرزمش بودند تا در آرامگاه ابدی جای بگیرند. روز گذشته بالاخره پیکر سپهبد سلیمانی به زادگاهش رسید و مردم کرمان در یک استقبال بی‌نظیر یک تشییع باشکوه دیگر را رقم زدند. پیکر شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار حسین پورجعفری با شعار «حسین آرام جانم، روح و روانم» و در میان غم و اندوه مردم دیار کریمان وارد میدان آزادی کرمان شد تا بنا به وصیتنامه این شهید در خانه ابدی‌اش آرام بگیرد. حضور بی‌سابقه جمعیت و سیل خروشان دیار کریمان کرمان برای تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی حماسه‌ای بی‌سابقه رقم زد تا به علت ازدحام جمعیت خاک‌سپاری به تعویق بیفتد و در نهایت غروب روز سه‌شنبه بعد از اعلام تعویق زمان تدفین پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری، به علت ازدحام جمعیت در گلزار شهدای کرمان، پیکر این شهیدان برای خاکسپاری وارد گلزار شهدای کرمان شد.
بر اساس گزارش‌ها از بامداد روز گذشته ورودی‌های شهر کرمان ترافیک بسیار سنگین بود و مردم از نقاط مختلف کشور خود را برای حضور در مراسم تشییع و وداع با مالک اشتر زمان خود، رسانده بودند. از فرودگاه کرمان تا میدان آزادی، از میدان آزادی تا میدان مشتاق و از آنجا تا بام کرمان که به گلزار شهدا ختم می‌شود مملو از جمعیت بود. هزاران نفر از استان‌های مجاور به شهر کرمان آمده‌ بودند، تکایا، مساجد، مدارس و اقامتگاه‌های کرمان مملو از میهمانان سردار بود. گفته می‌شود از شب قبل صدها کرمانی در قالب پویش «کرمان میزبان میهمانان حاج قاسم» منازل خود را برای میزبانی زائران حاج قاسم سلیمانی آماده کرده بودند و به استقبال میهمانان رفته بودند. براساس گزارش‌ها روز گذشته بیش از یک و نیم میلیون نفر در مراسم تشییع شهید سردار سلیمانی شرکت کردند. حدود ۵۰۰ هزار نفر از شهرهای مختلف کشور وارد استان کرمان شدند و ۳۰۰ موکب موجود در استان کرمان پذیرای میهمانان مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی بودند.
ازدحام جمعیت مراسم را به تعویق انداخت
این حجم از حضور بی‌سابقه جمعیتی که از سراسر کشور رفته بودند، به حدی بود که ازدحام بیش از حد مانع برگزاری کامل مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید سردار سلیمانی شد و مسئولان مجبور شدند تا مراسم را به تعویق بیندازند. در همین راستا مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد که با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود.


صدفی افزود: خودروی حامل پیکر شهیدان سلیمانی و پورجعفری به دلیل ازدحام جمعیت متوقف و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت مراسم لغو و به تاریخ دیگری موکول شد. درواقع ازدحام جمعیت در مراسم وداع به حدی بود که متاسفانه تعدادی از عزاداران مصدوم شده و تعدادی نیز از آنها جان باختند.
در همین راستا با وجود این‌که مکان خاکسپاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار مرقد شهید سیف الهی درنظر گرفته شده است، گفته می‌شود به دلیل ازدحام بسیار زیاد جمعیت و قرار گرفتن مکان فعلی در کنار دیواره‌های مهدیه مسجد قائم کرمان، برخی از مسئولان تصمیم گرفته‌اند محل خاکسپاری را چند متر جابه‌جا و به مرکز گلزار شهدا منتقل کنند.
میهمانان ویژه مراسم وداع
مراسم وداع با پیکر سردار سلیمانی میهمانان ویژه‌ای هم داشت. فارغ از مسئولان بلندپایه لشکری و کشوری که در مراسم حضور داشتند، میهمانانی از کشورهای اسلامی از جمله لبنان، یمن، افغانستان، پاکستان، هندوستان، عراق، سوریه، فلسطین و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی در این آیین حضور داشتند.
همچنین «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «حسین سیمایی» صراف دبیر هیئت دولت به نمایندگی از رئیس‌جمهوری و دولت و «پیروز حناچی» شهردار تهران نیز برای حضور در مراسم تشییع شهدا بامداد جمعه ۱۳ دی ماه وارد فرودگاه بین‌المللی کرمان شدند.
در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در کرمان زادگاه این سردار، امام جمعه کرمان بیانیه رهبر انقلاب را قرائت کرد و گفت: ضمن عرض خیرمقدم به مردم شهیدپرور استان پهناور کرمان و خیرمقدم به میهمانان عزیزی که از استان‌های همجوار در این مجلس حضور دارند، به خصوص بزرگانی که از شهر‌های مختلف در این محفل حضور یافتند. نیت این بود که سردار سلیمانی در گلزار شهدا دفن شود چند جا در نظر گرفته شده که طبق وصیت ایشان در گلزار کرمان دفن می‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی افزود: این سردار بزرگ کرمانی بود، شخصیتی برجسته‌ که جهان اسلام را تحت تاثیر قرار داد هم در حیات و هم در شهادت به این مهم افتخار می‌کنیم، امید دارم امروز در تشییع پیکر سردار نازنین و عزیزمان که به خاک و زادگاه خود بازگشته است هم میهمان‌نوازی از شهید و هم از میهمانان استان‌های دیگر به درستی انجام شود. همچنین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم وداع مردم دیار کریمان با شهدای مقاومت در میان شعارهای «سلامی، سلامی انتقام انتقام» گفت: حرف آخر را اول می‌زنم. انتقام می‌گیریم. انتقام سخت، محکم، پشیمان کننده، قاطع و تمام کننده.
سرلشکر حسین سلامی طی سخنانی در مراسم وداع با پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در میدان آزادی کرمان در پاسخ به شعارهای حاضران برای انتقام‌گیری شهادت سپهبد سلیمانی با بیان این‌که شهید قاسم سلیمانی تقوا را از ابوذر گرفته بود اظهار کرد: او ابوذر بوده و هست و وفاداری را از حضرت ابوالفضل گرفته بود و این وفادارای و عشق به اسلام و ولایت و ایران عزیز را اثبات کرد. او میثم، عمار و یاسر بود.
فرمانده کل سپاه با اشاره به این‌که شهادت قاسم سلیمانی و یارانش نقطه پایان آنان نیست‌ بلکه نقطه آغاز آنان محسوب می‌شود، اظهار کرد: حاج قاسم یک راه است که تازه آغاز شده و ما را به قله‌های بلند می‌رساند. دشمن بداند شهید سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است.
وی با بیان این‌که شهید سلیمانی معمار شکست آمریکا است، اظهار کرد: او نهضت فلسطین را احیاء کرده است و احیاگر نهضت مقاومت است و او همان کسی است که استراتژی آمریکا برای برهم زدن آرامش مسلمانان در هر نقطه از دنیا را شکست داده است.
سایر اخبار این روزنامه