بزرگ ترین سلاح ما، همدلی و دیپلماسی است

محسن صنیعی‪-‬ بامداد جمعه ۱۳ دی ماه، به فرمان ترامپ و بر خلاف همه قوانین بین المللی، با موشک‌های امریکایی، سردار سپهبد سلیمانی و فرماندهان همراه ایشان، آسمانی شدند. مردم، حمله به سردار مقاومت را حمله به ایران تلقی کردند و از صبحگاه جمعه خروشان به میدان آمدند. آن چه از بایدها و نبایدها باید گفت:
۱- با بررسی حرکات یک هفته منتهی به شهادت سردار سلیمانی می توان گفت، این حرکت، یک حرکت برنامه ریزی شده و با هماهنگی کامل اطلاعاتی بوده است. این ترور و پیام های بعدی ترامپ، نشان دهنده طرح و نقشه های بزرگ دشمنان برای ایران است و می تواند به معنای یک دام بسیار خطرناک برای کشور ما باشد. از این رو لازم است نسبت به افتادن در دام و نقشه دشمنان، هوشمندی به خرج داد.
۲- ترامپ که دارای مشکلات عدیده داخلی است، این ترور را به عنوان یک پیروزی بزرگ برای خود می پندارد. غافل از این که ایرانیان با همه گرایش ها حتی آنان که با جمهوری اسلامی میانه ای ندارند، این ترور را حمله به حمیت و رادمردی ایرانی دیدند. از صبحگاه جمعه همه به میدان آمدند و حماسه ای جاودانه در مراسم تشییع جنازه سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان شهید در اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان آفریدند. مردم به میدان آمدند تا بگویند اگر اعلام جنگ می کنید، ما همه در میدان هستیم. ضمنا تشییع جنازه سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و دیگر شهیدان در بغداد، کاظمین، کربلا و نجف، نشان از احساسات مشترک میان مردم ایران و عراق دانست.
۳- در شرایط موجود، که عطش انتقام سخت، در خون همه ایرانیان خروشان است، لازم است از مدیران نظام درخواست کرد که بیشترین هوشمندی و درایت در انتخاب عکس العمل مناسب را به خرج دهند. چون بسیار مشخص است دشمنان این آب و خاک، به دنبال نقشه های بزرگ برای ایران هستند، نباید در دام دشمنان افتاد. نباید خاطره حمله به کنسولگری و سفارت عربستان در مشهد و تهران پس از شهادت شیخ نمر در چهار سال پیش تکرار شود که اقدام نسنجیده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، متاسفانه شرایط بین المللی که پس از اعدام شیخ نمر علیه عربستان ایجاد شده بود را عملا به یک ضربه به ایران تبدیل کرد به طوری که هم چنان پس از چهار سال، شاهد زیان های سرسام آور آن در صحنه های مختلف سیاسی و اقتصادی هستیم.


۴- این ترور تجاوزگرانه و بر خلاف قوانین بین المللی، به حق بیشترین بازتاب بین المللی را پیدا کرده است. با توجه به حرکت نسنجیده و بر خلاف موازین بین المللی دولت ترامپ، بزرگ ترین سلاح ما برای انتقام گیری سخت، می تواند بسیج افکار عمومی دنیا باشد. خوشبختانه برای افکار عمومی حتی در امریکا، ترور سردار سلیمانی توجیه نشده است. افکار عمومی در اروپا و امریکا هراسان از آغاز یک جنگ دیگر در منطقه خلیج فارس و آن هم علیه کشور بزرگ ایران است. این شرایط، شرایطی است که لازم است افکار عمومی دنیا به ضدیت جنگ با ایران بسیج شود.
۵- بالاترین سلاحی که می تواند در مقابل فشارهای خارجی حتی فشارهای نظامی قرار گیرد، حفظ همدلی همه مردم با هم است. همدلی جز این نیست که همه مردم با سلایق و گرایش های مختلف را به رسمیت بشناسیم. حال که در کمتر از دو ماه آینده، انتخابات مجلس دوره یازدهم برگزار می شود و نتایج تایید صلاحیت ها در هفته آینده اعلام می شود، لازم است که همگرایی و وحدت را با به رسمیت شناختن همه گرایش ها به منصه ظهور برسانیم.
۶- نمایش همدلی همه ایرانیان در مقابل تجاوزگری ترامپ در رسانه های بین المللی و عملیات دیپلماسی در صحنه های بین المللی، می تواند به عنوان سلاح در دسترس دیپلماسی ایران به کار گرفته شود تا نشان داده شود که حمله به سردار سلیمانی اولا ترور بوده است و ثانیا بر خلاف کلیه قوانین بین المللی بوده است.
تصاویری که از مراسم تشییع سردار سلیمانی در همه رسانه های دنیا منتشر شده است، تصاویری از غرور ملی و اتحاد ملی همه ایران ا ست. این تصاویر، افکار عمومی دنیا را علیه امریکا و علیه جنگ می سازد. به قول یکی از شبکه های تلویزیونی، این حضور اولین انتقام ایران است.
سایر اخبار این روزنامه