امریکا منتظر پاسخ باشد

وزیر خارجه کشورمان در مجمع گفت‌وگوی تهران طی سخنانی گفت: امروز در حالی در میان شما هستم که به واسطه جنایت و تروریسم دولتی ایالات متحده امریکا یکی از دوستان شجاع، با تدبیر، خردورز، و آرمانخواهم، سپهبد شهید قاسم سلیمانی عزیز را از دست داده‌ام. بزرگمردی که عمری مجاهدت کرد تا همه ما در دنیایی بهتر و امن‌تر زندگی کنیم، امروز به دست شقی‌ترین آحاد بشر به ملکوت اعلی پر کشیده است. امریکا با ترور یکی از مقامات ارشد نظامی ایران، باب روش‌هایی را باز کرده است که دیر یا زود گریبان خودش را از شرق تا غرب عالم خواهد گرفت. ایالات متحده امریکا بار دیگر به همگان ثابت کرد که هیچ تعهد و احترامی به قواعد و قوانین آمره بین‌‌المللی ندارد. این همان رویکرد روان پریشانه و ضد حقوق بین‌الملل است که وقیحانه تهدید به حمله به میراث فرهنگی ایران که میراث مشترک تمدن و فرهنگ بشری است، می‌نماید. ظریف با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه برداشت‌های غلط و سوء محاسباتی است، عمق حزن و اندوه ملل منطقه و جهان اسلام و بویژه تشییع مردمی و بی ‌سابقه‌ای که ملت‌های ایران و عراق از پیکرهای مطهر شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس انجام دادند را مهم‌ترین نشانه خطای عمیق برداشت‌ها و محاسبات واشنگتن نسبت به ایران و منطقه دانست.  وی ادامه داد: به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عمیقاً معتقدم که اگرچه راه حل بحران‌های کنونی به ظاهر دور به نظر می‌رسد اما در واقع «نزدیک و در دسترس»‌اند. برای اینکه این «دور» را  «نزدیک» کنیم، علاوه بر اراده سیاسی و تجمیع توانایی‌های منطقه‌ای، نیازمند یک تغییر پارادایمی هستیم. به گفته وزیر خارجه، آنچه امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است، یک گفت‌وگوی فراگیر و جامع درون منطقه‌ای است.  مسیری که امریکا برای خود و منطقه در پیش گرفته است مسیر ناامنی، جنگ و خونریزی است. اما ایران به عنوان صدای واحدی که از قلب تک تک فرزندان این مرز و بوم کهن و پرغرور برمی‌‌خیزد، ندای صلح و آرامش برای منطقه است.  ظریف تأکید کرد: اخراج ایالات متحده امریکا از منطقه غرب آسیا، سرنوشت محتوم استفاده افسارگسیخته واشنگتن از ابزارهای جنگ، تحریم و ترور است. ایالات متحده امریکا جواب قاطع و حتمی گستاخی خود را در زمان و مکانی که حداکثر درد را احساس کند خواهد گرفت، اما در اینجا مایلم به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این پیام را به منطقه ارسال کنم که تهران همچنان لنگر صلح و امنیت و محور توسعه منطقه‌ای خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران راه حل گراست و تمامی کشورهای منطقه باید محور راه حل در پرونده‌های متعدد منطقه‌ای باشند. امنیت با سنگ‌‌اندازی در حریم همسایه حاصل نمی‌شود. باور ما، امنیت برای همه است. این نقطه مهمی در تاریخ منطقه و جهان است تا ما کشورهای پیرامون تنگه هرمز، با کنار گذاشتن پارادایم حذف و دشمن‌تراشی بر اساس توهم خرید امنیت و توسعه از خارج که حاصلی جز جنگ و نابسامانی برای منطقه ما و جهان نداشته است و با پذیرش پارادایم فراگیری و هم‌افزایی منطقه‌ای که تنها روش واقع بینانه خروج از تسلسل بحرانی کنونی است، به سوی آینده‌ای سعادتمند و شکوفا با چشم‌اندازی روشن برای نسل‌های آتی برویم و این تحقق بزرگ‌ترین آرزوی برادر شهیدم سردار قاسم سلیمانی است.
کشورهای منطقه روی اسب باخته
شرط‌‌‌ بندی نکنند
در ادامه این نشست محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤالی افزود: راه حل ما این است که کشورها ابتدا تعدادی از اصول مشترک را بپذیرند، از راحت‌ترین آنها مثل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و غیره طبق منشور سازمان ملل. همچنین باید در ادامه بر سر پیمان عدم تجاوز و مداخله در مسائل و امور یکدیگر عهد ببندیم. این مسأله خیلی نیاز به فکر کردن زیاد ندارد. همچنین اطراف خلیج فارس نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت است و ایمنی هسته‌ای از اولویت‌هاست یا در توریسم و همکاری‌های اقتصادی، خلع سلاح منطقه‌ای و بازدید از مراکز نظامی یکدیگر و حتی در زمینه پروژه‌های هسته‌ای و غنی‌سازی مشترک. معتقدم موضوعاتی که به ظاهراً مسائل جداکننده هستند در یک چارچوب مطلوب می‌توانند مسائل پیوند دهنده باشد اما به شرطی که بپذیریم امریکا قادر نیست برای این منطقه امنیت بیاورد. رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: نمی‌گویم کشورهای منطقه بروند با امریکا بجنگند اما برای امنیت خودشان همسایگان‌شان را فدای امریکا نکنند. خواهید دید که امریکایی ها روز «ماجرا» اعلام می‌کنند که ما کاری نداریم. این وضعیت روز حادثه است. ما در منطقه خیلی امکانات مشترک داریم و امروز روزش است. حضور امریکا در منطقه به شماره افتاده است.  باور دینی من این است که خون سردار باعث خروج امریکا از منطقه می‌شود پس روی اسب باخته شرط‌ بندی نکنید. آغوش ما برای منطقه باز است ما هیچ طمعی به منطقه نداریم. تنها طمع ما در منطقه این است که صلح و ثبات داشته باشیم. ما هیچ اختلاف ارضی و مشکلی با کسی نداریم و جغرافیا و مردم خوبی داریم. دیروز دیدید سیل جمعیت تشییع کننده را. بعید می‌دانم ترامپ در عمرش این جمعیت را دیده باشد و حتماً از جمعیت مراسم تحلیفش که فکر می‌کرد بیشترین جمعیتی بوده است که تاکنون دیده، بیشتر بود. این جمعیت را شما در عراق، هند، روسیه، الجزایر، لبنان، افغانستان و پاکستان هم دیدید. آنها باید بفهمند آنچه به آنها گفته بودند در رابطه با ایران و منطقه دروغ بود و دوستان منطقه‌ای ما هم این رویداد را دیدند. تنها راه برقراری امنیت کار با یکدیگر است اگر منتظر امریکا شویم باید چند نسل دیگر در این منطقه جنگ را تحمل کنیم.



برش
عراقچی:  گام پنجم به معنای خروج از برجام نیست

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در مورد  برداشتن گام پنجم  از سوی ایران برای  کاهش تعهدات برجامی خود گفت:  همان طور که در بیانیه دولت آمده بود ما گام  پنجم و نهایی خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشتیم و گام دیگری وجود ندارد.وی با بیان اینکه ما در حوزه غنی‌سازی دیگر هیچ محدودیتی برای خود  قائل نیستیم ولی اینکه در صحنه عمل چه اتفاقی بیفتد و ما به چه میزان در داخل کشور غنی سازی کنیم، بستگی  به برنامه سازمان انرژی اتمی و نیاز کشور دارد، تأکید کرد: برداشتن این گام به این معنا نیست که برجام تمام شده و یا ایران از برجام خارج شده است بلکه به تعادلی در برجام رسیده‌ایم. عراقچی با بیان اینکه با خروج امریکا از برجام تعادل موجود در این توافق بین‌المللی به هم ریخته بود  و اکنون ما فکر می‌کنیم با انجام کاهش تعهدات برجامی به تعادل معقولی  در برجام رسیدیم، ادامه داد: البته همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند و این آمادگی را داریم که هر موقع طرف‌های مقابل بتوانند خواسته‌های ما را تأمین کنند و به تعهدات خود در برجام  عمل کنند، ما به رویه قبلی باز گردیم. امکان بقای برجام وجود دارد به شرطی که طرف‌های مقابل بخواهند.
 وی همچنین در مورد تهدید اروپایی‌ها در مورد استفاده از  مکانیسم ماشه نیز اظهار کرد: طبیعی است که این موضوعات  شرایطی را ایجاد می‌کند که ما به پایان برجام سریع‌تر نزدیک شویم. همان طور که ایران در زمان خروج امریکا از برجام به صورت مدبرانه برخورد کرد، این انتظار وجود دارد که طرف‌های مقابل نیز مدبرانه و با تدبیر برخورد کنند و از افزایش تنش خودداری کنند. به گفته عراقچی، استفاده از مکانیسم ماشه تصمیمی اشتباه است که موازنه جدید را برهم خواهد زد.