پنتاگون در لیست تروریستی قرار گرفت

گروه سیاسی/ اولین قانون وضع شده تاریخ ایران بر اساس «سه فوریت»، سهم برداشتن اولین قدم عملی برای «انتقام سخت» شد، بی آنکه تصویب آن در مجلس حتی یک رأی مخالف داشته باشد.
حالا با این قانون هم تعداد نیروهای نظامی امریکا که در قوانین ایران به عنوان «تروریست» شناخته می‌شوند، بیشتر شده و هم سهم منابع مالی اختصاص یافته به نیروی قدس سپاه جهت تقویت بنیه دفاعی. مجلسی‌ها معتقدند این تازه قدم اول برای این است که پاسخ امریکایی‌ها را بدهند. قدمی که فقط راه را برای این کار تسهیل می‌کند.
جزئیات اولین طرح سه فوریتی
طرح سه فوریتی تصویب شده در جلسه دیروز مجلس در واقع اصلاحیه‌ای بود برای قانون «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریکا.» طرحی که اردیبهشت ماه امسال تصویب شده و نیروی نظامی امریکا در منطقه (سنتکام) را تروریستی اعلام کرده بود و حالا با تصمیم دیروز نمایندگان تقویت شده است.


بر اساس ماده اول این طرح، «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و عاملان شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی» نیز در کنار نیروی «سنتکام» به عنوان گروه تروریستی شناسایی شده‌اند. بر اساس ماده دیگر این طرح هم دولت موظف شده جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ 200 میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.
آن طور که علی لاریجانی پس از تصویب این طرح گفته، مجوزهای لازم برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت کمک به سپاه قدس از مقام معظم رهبری اخذ شده است. براساس اعلام رئیس مجلس، دولت نیز موافق این طرح بوده است.
تمام ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه دیروز مجلس به این طرح سه فوریتی رأی دادند. آن طور که اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به «خانه ملت» گفته، این طرح با امضای بیش از 270 نماینده مجلس تقدیم شده بود.
بعد از رأی نمایندگان به کلیات و جزئیات این طرح که با سرعت و رأی بالای نمایندگان همراه بود، اعضای شورای نگهبان نیز برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به صحن مجلس آمدند تا مصوبه نمایندگان را در همان دقایق ابتدایی بعد از رأی آنها بررسی کنند. نهایتاً نیز اعضای این شورا مهر تأیید خود را پای این طرح زدند تا سریع‌ترین قانونگذاری تاریخ کشور اتفاق بیفتد.
علی لاریجانی: پاسخ ایران به رفتارهای سفاکانه امریکا جدی است
علی لاریجانی، بعد از رأی مثبت نمایندگان به این طرح در سخنانی گفت: «رفتار ستمگرانه امریکا بود که منجر به شهادت سردارعظیم‌الشأن ما حاج قاسم سلیمانی و همرزمان‌شان شد، به همین دلیل لازم بود در مقابل رفتار آمران و عاملانی که خود اعلام کردند در این قضیه مشارکت داشته‌اند، تصمیمی گرفته می‌شد، لذا خوشبختانه  مجلس در اقدامی منحصربه فرد طرحی سه فوریتی را به تصویب رساند. من به یاد ندارم پس از انقلاب طرح سه فوریتی به تصویب رسانده باشیم.»
نمایندگان مجلس هم پس از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی همگی در مقابل جایگاه هیأت رئیسه مجلس تجمع کرده و با در دست داشتن تصاویر سردار سلیمانی، شعار «نه سازش نه تسلیم»، «انتقام انتقام» و همچنین «مرگ بر امریکا» سر دادند. رئیس مجلس هم خطاب به نمایندگان گفت: «آفرین بر شما این صدای ملت ایران است بلکه گوش ناشنوای ترامپ این را بشنود.» علی لاریجانی پس از این در جمع خبرنگاران هم حاضر شد و گفت که «باید پاسخ خون حاج قاسم سلیمانی این باشد که نیروهای امریکایی از منطقه فرار کنند که این گام را مجلس عراق برداشت.» رئیس مجلس، با تأکید بر اینکه اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس و اختصاص بودجه کافی در سال ۹۹ برای سپاه قدس، جهت فعالیت جدی جریان مقاومت بود، گفت که مجلس با این مصوبه پاسخی به رژیم امریکا و رفتارهای سفاکانه‌اش داد. لاریجانی درباره وفاق شکل گرفته بر سر موضوعات مختلف مربوط به ترور شهید سلیمانی و از جمله این طرح هم گفت که «بخش‌های مختلف مجلس و احزاب سیاسی در مسأله مربوط به امنیت ملی کشور یکصدا هستند. پیش از این زمانی که امریکا سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی اعلام کرد مجلس قانونی را تصویب نمود که به موجب آن نیروهای سنتکام و نیروهای امریکا در منطقه و مؤسسات و شرکت‌های آنها به عنوان گروه‌های تروریستی اعلام شود. بعد از ترور شهید سلیمانی آمران و عاملان این ترور به این اقدام جنایتکارانه خود اذعان داشتند، ما هم قانون قبلی را تغییر داده و اعلام کردیم همه نیروهای زیر پوشش پنتاگون به عنوان تروریست شناسایی می‌شوند.»
رئیس مجلس با اشاره به مطالبه مردم برای پاسخ درخور به اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن شهید سلیمانی گفت: «قطعاً ما به این فاجعه پاسخ می‌دهیم. پیش‌بینی‌هایی به صورت جدی در شورای عالی امنیت ملی مطرح است. ان‌شاءالله به آن توجه خواهد شد. بدانند این ضربه زدن به نیروهای اصیل مجاهدت پاسخ‌های درخوری خواهد داشت.»
او تأکید کرد: «باید پاسخ خون حاج قاسم سلیمانی این باشد که نیروهای امریکا از منطقه فرار کنند و به جای دیگری بروند. این گام را مجلس عراق برداشت. امیدوارم صدا را شنیده باشند. این تازه شروع است. باید بساط‌شان را از منطقه جمع کنند.» به گفته علی لاریجانی، هر سه فراکسیون سیاسی مجلس در به ثمر رساندن این طرح، نقش و همکاری متقابل داشته‌اند.
تشکر کدخدایی از مجلس
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در جلسه دیروز مجلس با بیان اینکه امید است که همه ما بتوانیم راهی را که شهید سلیمانی رفتند و اقدامات قانونی مناسب را انجام دهیم، گفت: «از نمایندگان، رئیس و هیأت رئیسه مجلس که در کمترین فرصت در حوزه قانونگذاری طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریکا را تصویب کردند، تشکر می‌کنیم.» او با بیان اینکه این اولین مصوبه سه فوریتی پس از انقلاب محسوب می‌شود، گفت که «اقدامات دیگری هم در جای خود انجام خواهد شد.» پس از اظهارات کدخدایی نمایندگان شعار «مرگ بر امریکا» و «الله اکبر خامنه‌ای رهبر» سر دادند.
بیانیه نمایندگان خطاب به رهبری
دیروز همچنین نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای خطاب به رهبر انقلاب با اشاره به ترور شهید سلیمانی تأکید کردند: «تردیدی نداریم که سطح واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدام تروریستی دولت جنایتکار امریکا، تعیین کننده موازنه بلندمدت قدرت در سطح منطقه و جهان خواهد بود.» در این بیانیه آمده است: «انتقام سخت که حضرتعالی در پیام خود به مناسبت شهادت سردار سلیمانی به آن اشاره کردید و این روزها به خواسته عمومی ملت قدرشناس ایران تبدیل شده است، لذا می‌بایست به بلندای قامت این سردار سرافراز ایران و اسلام باشد تا تلخی این پاسخ در خاطره همه بدخواهان بویژه امریکا، مانع جسارت مجدد به وطن و سربازان وطن شود.»
نمایندگان مجلس نوشته‌اند: «انتقام سخت باید مناسب، مستقیم و نظامی باشد و در اسرع وقت اجرایی شود، قطعاً هیمنه پوشالی امریکا را متلاشی خواهد کرد و مقامات دولت امریکا با پوست و گوشت خود مجدداً درک خواهند کرد که دوران بزن دررو تمام شده است.» مجلسی‌ها همچنین در این بیانیه خود بر ضرورت تمرکز بر روی «مواضع خروج نظامیان امریکا از منطقه غرب آسیا» تأکید کرده‌اند.