حادثه تلخ در مراسم وداع با سردار

[شهروند]  حادثه‌ای در مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی به مرگ و مصدومیت تعدادی از مردم منجر شد.تا لحظه تنظیم این گزارش   56 نفر در میان جمعیت جان باختند و 213 نفر هم راهی بیمارستان شدند. تلخی این حادثه هولناک باعث شد مراسم خاکسپاری سردار  با تاخیر انجام شود. هنوز مشخص نیست این مراسم چه زمانی دوباره برگزار خواهد شد. نیروهای امدادی هلال‌احمر از کرمان و یزد به صحنه حادثه رفتند و عملیات امدادرسانی را آغاز کردند.
ساعت 9 صبح دیروز قرار بود مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی در میدان آزادی کرمان برگزار شود. مردم از ساعت 8 صبح در میدان آزادی کرمان جمع شدند. جمعیت هر لحظه رو به افزایش بود و خیابان ظرفیت آن جمعیت را نداشت، تا اینکه سردار حسین سلامی،‌ فرمانده سپاه پاسداران در میان مردم حضور یافت و سخنرانی‌اش را انجام داد. همچنان مردم از گوشه و کنار به آن خیابان می‌آمدند، تا جایی که از ورود خیلی‌ها به مراسم جلوگیری شد.
 یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم که نتوانست در میدان آزادی حضور پیدا کند، به «شهروند» گفت: «ساعت 8 و 45 دقیقه بود که به سمت میدان آزادی می‌رفتم. خیلی‌های دیگر هم بودند. جمعیت خیلی زیاد بود، اما در مسیر جلویمان را گرفتند. گفتند ظرفیت در آنجا پر شده و شما همگی به سمت گلزار شهدا بروید، پیکر سردار در آنجا به خاک سپرده می‌شود. اگر آن جمعیتی که همراه من بودند، به میدان آزادی می‌رفتیم، قطعا تعداد کشته‌ها خیلی بیشتر می‌شد. ما همگی با هم تغییر مسیر دادیم و به سمت گلزار شهدا رفتیم، اما یکی دو ساعت بعد خبر این حادثه تلخ به گوش‌مان رسید.»
وقتی سخنرانی سردار سلامی به پایان رسید، جمعیت به سمت گلزار به راه افتاد. ساعت از 10 صبح گذشته بود. هنوز دقایقی از حرکت مردم نگذشته بود که ناگهان صدای فریادها شنیده شد. تعداد مردم و حضورشان در مراسم وداع با سردار آن‌قدر زیاد بود که درنهایت چندین نفر زیر دست و پا ماندند.


 یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این مراسم می‌گوید: «مردم بیشتر خفه شدند. جمعیت خیلی زیاد بود. وقتی حرکت کردیم، جمعیت روی هم فشار آوردند و خیلی‌ها خفه شدند، خیلی‌ها هم زیر دست‌وپا له‌شدند، بین زخمی‌ها و فوت‌شده‌ها، همه رنج سنی وجود داشت. پیرمرد و پیرزن، جوان و حتی نوجوان؛ صحنه خیلی دردناک و بدی بود. این حادثه در مسیر خروجی از میدان آزادی و ورودی به خیابان شهید بهشتی کرمان رخ داد. بلافاصله اورژانس در محل حضور یافت و عملیات مداوا و امدادرسانی آغاز شد.» طبق گفته رئیس سازمان اورژانس کشور تعداد کشته‌های این حادثه تا لحظه تنظیم این گزارش به 56 نفر رسیده بود. پیرحسین کولیوند درباره آخرین وضع جان‌باختگان حادثه کرمان گفت: «35 مرد و 21 زن در این حادثه جان باختند.213 نفر  نیز مصدوم شدند، این درحالی است که ارایه خدمت به این افراد در بیمارستان‌های کرمان درحال انجام است.»
این اتفاق درحالی افتاد که بسیاری از جمعیت حاضر در مراسم تشییع از میدان آزادی و خیابان‌های اطراف خارج شدند تا خود را از مسیر‌های دیگر به گلزار شهدا برسانند. گلزار شهدا نیز مملو از جمعیت بود و هر لحظه به میزان آن افزوده می‌شد، تا اینکه بنا بر اعلام مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع قاسم سلیمانی در کرمان، مراسم خاکسپاری سردار با توجه به ازدحام جمعیت به بعد از ظهر موکول و با تاخیر انجام شد.
حمید شمس‌الدینی، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان دراین‌باره گفت: «هیچ حادثه تروریستی در مراسم تشییع روی نداده است و مردم به شایعات توجه نکنند. بروز هر گونه حادثه تروریستی در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی شایعه‌سازی دشمنان نظام است. آنان که از این حضور بی‌نظیر غافلگیر شده‌اند، به شایعه‌سازی پرداخته‌اند.»
بر اساس این گزارش، با توجه به حادثه رخ داده، شورای تأمین استان نیز تشکیل شد. در ادامه دکتر سعید  نمکی، وزیر بهداشت با عیادت از مصدومان این حادثه آخرین وضع رسیدگی آنان را تشریح کرد و گفت: «متاسفانه در مراسم تشییع سردار رشید اسلام به دلیل ازدحام جمعیت و مشکلی که در برخی از معابر به وجود آمده بود، تعدادی از هموطنان ما که با عشق و علاقه به مراسم آمده بودند، دچار حادثه شدند. من به همراه همکارانم برای رسیدگی به وضع مصدومان در بیمارستان حاضر شدیم. همکارانم بر بالین مصدومان هستند و با آمادگی کاملی که آنها در بیمارستان‌های کرمان داشتند، به موقع رسیدگی‌ها درحال انجام است. تعدادی از افراد سانحه‌دیده ازجمله کودک و والدین او در آی‌سی‌یو بستری شدند که با رسیدگی همکاران وضع بهتری دارند. تعداد زیادی هم مصدوم بدحال به بیمارستان‌ها منتقل‌شدند که این افراد در همان خیابان‌ها و معابر به علت اینکه افراد روی هم ریختند و فشارها زیاد بود، دچار خفگی شده بودند. خیلی از کسانی هم که به بیمارستان‌ها آورده شدند، موارد پیشرفته‌ای بودند که همکاران تمام وقت کار آنها را دنبال می‌کنند. افرادی که تا الان به پرسنل و مراکز درمانی ما در کرمان مراجعه‌کرده‌اند، حدود 200 نفر هستند، برخی از آنها خیلی بدحال بودند و برخی در آی‌سی‌یوهای مختلف بستری هستند. از قبل تدابیر در این زمینه در نظر گرفته شده بود و مراکز درمانی آمادگی داشتند. تعدادی از افراد در بخش‌ها بستری هستند و تعدادی هم مرخص شدند و به منزل‌شان بازگشتند. امیدواریم کمترین عارضه و سانحه را داشته باشیم.»
بر اساس اعلام اداره کل پزشکی‌قانونی استان کرمان، پیکر تعدادی از جان‌باختگان این مراسم به پزشکی قانونی استان منتقل و برای چهار نفر از آنان جواز دفن صادر شده است. به‌کارگیری ۱۲۰۰ نیروی عملیاتی از کرمان و یزد
بعد از این حادثه نیروهای هلال‌احمر عملیات خود را آغاز کردند. رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر درباره این مأموریت توضیح داد: « یک‌هزار و ۱۴۷ نیروی عملیاتی هلال‌احمر کرمان و یزد درحال خدمت‌رسانی به تشییع‌کنندگان پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی هستند. جمعیت هلال‌احمر کرمان با یک‌هزار و ۱۱۲ نیروی عملیاتی خود در قالب ۱۴۰ تیم امدادی به همراه ۳۰آمبولانس، سه خودرو نجات، هشت خودرو کمک‌دار، ۶ خودرو سنگین، چهار مینی‌بوس، یک خودرو ارتباطات و یک بالگرد در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی در استان کرمان درحال ارایه خدمت به هموطنان هستند. علاوه بر به‌کارگیری ۳۵نیروی عملیاتی و ۹ دستگاه آمبولانس از استان یزد برای کمک به هلال‌احمر استان کرمان، ۶ پزشک عمومی، دو جراح، سه متخصص بیهوشی، چهار تکنسین اتاق عمل، ۱۵ پرستار، ۲۰امدادگر و نجاتگر و هشت دستگاه آمبولانس در بیمارستان‌های صحرایی هلال‌احمر درحال خدمت‌رسانی به هموطنان در مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی هستند.»