فرمانده به خانه رسید

شمار انبوه شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع فرمانده فقید سپاه قدس موجب شد حادثه‌ای تلخ رقم بخورد و مردم عزادار را ‏عزادارتر کند. پس از برگزاری باشکوه تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در کشور عراق و انتقال به ‏اهواز، مشهد، تهران و قم سرانجام نوبت به کرمان رسیده بود تا سردار شهید قاسم سلیمانی و دیگر شهید کرمانی، سردار حسین ‏پورجعفری که همراه همیشگی فرمانده سپاه قدس بود؛ روی دست مردم کرمان تشییع شوند. اما حضور مردمی که از استان‌های ‏همجوار، خودشان را به این مراسم رسانده بودند موجب شد جمعیتی عظیم در میدان آزادی کرمان تجمع کنند. مردم ‏مشتاق به حضور در مراسم تشییع دوشنبه شب از شهرستان‌های استان و برخی استان‌های همجوار به کرمان رسیدند و در ‏تعدادی از مدارس و خانه‌هایی که مردم به رایگان در اختیارشان قرار دادند، اسکان یافتند. پیکر سردار شهید قاسم ‏سلیمانی و شهید حسین پورجعفری حوالی ساعت 4 بامداد به کرمان رسید. در آن ساعت از شب تعدادی از مردم ‏مقابل فرودگاه کرمان تجمع کرده بودند تا پیکر شهدا را مشایعت کنند. از صبح روز سه‌شنبه جمعیت لحظه‌به‌لحظه از خیابان‌‏های استقلال و شریعتی کرمان وارد میدان آزادی این شهر شدند. به گفته شاهدان، جمعیت به قدری زیاد بود که از همان ابتدا ‏بیم آن می‌رفت مشکلاتی در جریان برگزاری مراسم پیش بیاید. پس از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی فرمانده کل ‏سپاه پیکرهای شهیدان سلیمانی و پورجعفری قرار بود به سمت گلزار شهدای کرمان برده شود، اما تلاش مردم برای خروج از میدان ‏آزادی و ورود به خیابان شریعتی موجب شد اتفاقی تلخ رقم ‌بخورد. براساس آخرین آمارهای رسمی اعلام‌شده به علت ازدحام ‏غیرقابل کنترل جمعیت، 56 نفر از مردم حاضر در این مراسم زیر دست‌وپای دیگران ماندند و جان باختند. مجموع مصدومان ‏اولیه حادثه 213 نفر اعلام شده بود. سعیدی، مدیرکل بحران استانداری کرمان درباره حادثه رخ‌داده گفت: «در تجمع گسترده ‏مردم متاسفانه تعدادی از هم‌استانی‌ها و هموطنان ما دچار حادثه شدند. اورژانس، هلال‌احمر و بیمارستان‌های کرمان و شهرهای ‏اطراف در حالت آماده‌باش بودند و در کمترین زمان کمک‌رسانی به مصدومان و انتقال فوتی‌ها صورت گرفت.
 پس از نیمه‌تمام ‏ماندن مراسم، سردار شریف سخنگوی سپاه گفت برای اینکه آبرو و سرافرازی شهیدان دستمایه حوادث رخ‌داده نشود، برنامه ‏مراسم تشییع در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد‎.‎‏ او ضمن تقدیر و تشکر از مردم استان کرمان و شرکت‌کنندگان در حاشیه این ‏مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «مردم ایران امروز تکلیف و وظیفه خود را انجام دادند و اقیانوس بیکران و جمعیت میلیونی شرکت‌کننده در مراسم تشییع موید این امر بود‎.‎‏» سخنگوی سپاه پاسداران ادامه داد: «با شهادت ایشان انقلابی در کشور شکل‌گرفت و ‏قطعا مزار حاج قاسم برای همه مقدس است و فرصت‌های زیادی برای مردم جهت راز و نیاز با ایشان  وجود خواهد داشت.» مراسم ‏تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حسین پورجعفری که دیروز به دلیل ازدحام جمعیت و حادثه ناگوار برای شماری ‏از شرکت‌کنندگان نیمه‌تمام مانده بود، عصر روز سه‌شنبه در گلزار شهدای کرمان برگزار شد. پیش از برگزاری مراسم خبرهایی ‏مبنی بر احتمال تغییر محل خاکسپاری شهید سلیمانی مطرح شده بود، اما احمد گروهی، مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان درباره ‏محل خاکسپاری شهید سلیمانی گفت: «طبق وصیت‌نامه، ایشان در کنار مزار شهید یوسف الهی به خاک سپرده خواهند شد.» ‏
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و ‏آموزش پزشکی، عصر سه‌شنبه اعلام کرد همه مصدومان به بیمارستان منتقل شدند و ابعاد این حادثه در دست بررسی است، ‏اما نمی‌توان آمار دقیقی از جان‌باختگان و مصدومان حادثه اعلام کرد‎.‎‏ جهانپور گفت: «ازدحام جمعیت در یکی دو نقطه از جاهایی ‏که تراکم جمعیت وجود داشت باعث شد عده‌ای از مردم زیر دست‌وپا بمانند و در این حادثه تعدادی از عزاداران دچار ‏آسیب شدند که در بین آنان زن، مرد ، سالمند و نوجوان وجود دارد.»
در همین حال حمید شمس‌الدینی، مدیرکل امنیتی- ‏انتظامی استانداری کرمان در این ارتباط به ایرنا گفت: «تعدادی براثر فشار جمعیت که اغلب هم مسن بودند، صدمه ‏دیدند و فشار جمعیت موجب درگذشت برخی از افراد مشایعت‌کننده شده است.»‏ از زبان شاهدان ‏


تعدادی از مصدومان وضع مراسم دیروز را در گفت‌وگو با ایرنا روایت کرده‌اند. یکی از مصدومان حادثه که جوانی بیست‌وشش‌ساله بود ‏و خود را حمید معرفی کرد، گفت: «در میدان آزادی و ابتدای خیابان بهشتی ایستاده و منتظر شروع مراسم بودیم که ناگهان ‏جمعیت به سمت خیابان شریعتی هجوم آورد و تعدادی از مردم برای فرار از موج تشییع‌کنندگان به سمت کوچه شماره ۲ ‏فرعی رفتند. در ابتدای کوچه ماموران انتظامات مراسم از عبور مردم جلوگیری و سعی کردند آنها را به عقب برانند که ‏متاسفانه افرادی تعادل خود را از دست دادند و به زمین افتادند و در ازدحام جمعیت فوت کردند یا مصدوم شدند.»‏‎
این شهروند ‏کرمانی افزود: «اگر مسیرهای فرعی باز بودند از ازدحام جمعیت کاسته می‌شد، اما برخی دست‌اندرکاران مراسم اصرار داشتند مردم به ‏خیابان اصلی برگردند.» او با بیان اینکه خوشحالم که توانستم در بخشی از راهپیمایی سردار ‏شهید سلیمانی شرکت کنم، گفت: «من از ناحیه پا دچار مصدومیت شدید شدم و کمک‌رسانی نیز با تأخیر انجام شد‎.» خانم سی‌ساله‌ای که از ناحیه پا و دست مصدوم شده بود گفت:   «پس از سخنرانی مراسم تشییع شروع شد، فشار حرکت جمعیت به ‏طرف خیابان بهشتی و شریعتی یک‌مرتبه زیاد شد و در ابتدای خیابان شریعتی افراد زیادی به زمین افتادند و من هم به زمین ‏افتادم و مصدوم شدم‎. خیابان شریعتی و میدان آزادی ظرفیت این جمعیت را نداشت و اگر مردم کمک نمی‌کردند تعداد بیشتری ‏فوت می‌کردند.»
او گفت: «وظیفه‌ام بود که در مراسم تشییع حاج قاسم شرکت کنم و با توجه به حضور بیش از اندازه ‏جمعیت مسئولان باید پیش‌بینی دقیق‌تری می‌کردند‎.‎‏» قاسم جدیدی بیست‌وهفت‌ساله از شهرستان انار یکی دیگر از مصدومان بستری در بیمارستان ‏پیامبر اعظم(ع)  بود که درباره حادثه گفت: «پس از سخنرانی و مداحی، جمعیت در ابتدای خیابان شریعتی حرکت کرد و وارد ابتدای ‏کوچه فرعی شدیم که دیدم خیلی از مردم روی زمین افتادند و صحنه‌ای مانند فاجعه منا تکرار شد‎. من هم بر اثر هجوم  ‏پشت سرم،  زیر جمعیت ماندم و به کمرم فشار وارد شد و مردم مرا نجات دادند و اورژانس به موقع به ‏بیمارستان انتقالم داد‎.»‏‎ محمد باقر محمدی شصت‌وهفت ساله اهل سیستان‌وبلوچستان و ساکن کرمان یکی دیگر از حاضران و شاهدان ‏عینی مراسم دیروز بود که گفت: «نزدیک میدان شهدا جمعیت مانند یک موج حرکت کرد. خواستم خودم را به پیاده‌رو برسانم، اما ‏نتوانستم و با صورت به زمین خوردم‎.
اورژانس سریع من را به بیمارستان منتقل کرد و در حالی که از ناحیه صورت و دست َآسیب ‏دیده بودم بستری شدم‎.» در مراسم خاکسپاری سردار سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان به دلیل ازدحام جمعیت 56 نفر (35 مرد و 21 زن)جان ‏باختند و ۲۱۳نفر مصدوم شدند که مصدومان از سوی تکنیسین‌های اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل ‏شدند. در پی این حادثه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و محمد جواد فدائی استاندار کرمان در استانداری ‏جلسه‌ای فوری برگزار کردند و با تجلیل از رشادت‌های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان حادثه ‏دیروز تأکید کردند. در همین حال فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از ‏هموطنان در مراسم تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی خواستار بررسی فوری این موضوع توسط وزرای کشور و اطلاعات و ‏ارایه گزارش به نمایندگان مجلس شد‎.
به گزارش ایسنا، متن بیانیه فراکسیون امید در پی درگذشت تعدادی از هموطنان در ‏مراسم تشییع سردار سلیمانی به شرح زیر است‎: «ملت داغدار ایران امروز در جریان تشییع پیکر پاک شهدای مقاومت در کرمان بار ‏دیگر عزادار شد و تعدادی از هموطنان عزیزمان در ازدحام فوق‌العاده جمعیت جان گرامی خویش را از دست دادند و عده‌ای نیز ‏مجروح شدند‎.‎‏ فراکسیون امید به مردم بزرگ ایران و به‌ویژه خانواده جانباختگان این حادثه تسلیت عرض کرده و برای ‏درگذشتگان این حادثه از خداوند منان همنشینی با صلحا و ابرار مسألت دارد‎.‎‏ همچنین از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و ‏آموزش پزشکی انتظار دارد در درمان مصدومان این حادثه نهایت اهتمام را به‌کار گیرد‎.‎‏ با توجه به پیش‌بینی گستردگی جمعیت و ‏تجربه برگزاری مراسم پرشور تشییع در شهرهای مختلف انتظار می‌رفت مقامات استانی تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند تا چنین حادثه‌ای ‏رخ ندهد‎. این فراکسیون از وزرای کشور و اطلاعات درخواست دارد ضمن بررسی فوری زمینه‌های این حادثه مراتب را به ‏نمایندگان ملت گزارش دهند.»‏ مراسم ‏تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حسین پورجعفری که دیروز به دلیل ازدحام جمعیت و حادثه ناگوار برای شماری ‏از شرکت‌کنندگان نیمه‌تمام مانده بود، عصر روز سه‌شنبه در گلزار شهدای کرمان برگزار شد. پیش از برگزاری مراسم خبرهایی ‏مبنی بر احتمال تغییر محل خاکسپاری شهید سلیمانی مطرح شده بود، اما احمد گروهی، مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان درباره ‏محل خاکسپاری شهید سلیمانی گفت: «طبق وصیت‌نامه، ایشان در کنار مزار شهید یوسف الهی به خاک سپرده خواهند شد»