جزئیات طرح ملی کنترل سلامت سالمندان

گروه اجتماعی- اگرچه واژه چندان زیبایی نیست اما ادبیات رسمی خبر و رسانه همین است؛ سالمند. اما در فرهنگ ایرانی بیشتر ما آن ها را برکت زندگی هایمان می دانیم و همین که از میانمان می روند تازه در می یابیم چه نعمت بزرگی را از دست داده ایم. آن ها باعث گرمای زندگی هستند. حالا وزارت بهداشت اعلام کرده است،   حدود هشت میلیون سالمند در کشور داریم که نتوانسته ایم زمینه مراقبت‌های کافی را برایشان فراهم کنیم.  در عین حال این وزارت از طرحی سخن گفته است که    سلامت آن ها را کنترل  می کند. در این باره رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اعلام کرده است: در تمام روستاها و شهرها و در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت خدمات خوبی به سالمندان در قالب بسته‌های مراقبتی ارائه می‌شود که از جمله آن ها اندازه‌گیری فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، تغذیه سالمندان، پیشگیری از سقوط سالمندان و نیز افسردگی است که سالمندان در این موارد مراقبت و ارزیابی می‌شوند. وی به فارس گفت: اگر سالمندی در موارد ذکر شده دچار مشکلاتی باشد به پزشک مرکز و در صورت نیاز به مراحل بالاتر درمانی ارجاع می‌شود. محسن شتی آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه سالمندی برشمرد و گفت: در این برنامه تعدادی از سالمندان دعوت می شوند و آموزش‌هایی مانند روش تغذیه و فعالیت‌های بدنی به آن ها ارائه می‌شود.
سالمند کیست؟وی گفت: در ایران به افراد بالاتر از 60 سال و در کشورهای دیگر دنیا به افراد بالای 65 سال، سالمند می‌گویند. رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اضافه کرد: در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که نسبت جمعیت سالمند کشور افزایش پیدا می‌کند، چراکه سن امید به زندگی از 55 سال به 74 سال افزایش می یابد و افراد بیشتر زندگی می‌کنند و ما با پدیده سالخوردگی جمعیت مواجه می‌شویم.
یک سوم جمعیت ایران سالمند می‌شوند
شتی افزود: در 30 سال آینده جمعیت سالمند ما به 30 درصد می‌رسد و ما در این خصوص فرصت زیادی نداریم و باید از کشورهای دیگر برنامه دقیق‌تر و سریع‌تری داشته باشیم، چراکه جمعیت سالمند شرایط خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.وی خاطرنشان کرد: سالمندی یک دستاورد برای کشور است؛ یعنی با توجه به بهتر شدن خدمات سلامتی و بالا رفتن شاخص‌های توسعه در کشور (امید به زندگی) افراد سالمند مدت طولانی‌تری در کنار ما هستند.رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت یادآور شد: ما می‌توانیم از این منابع انسانی ارزشمند و با تجربه که می‌توانند محور خانواده باشند، استفاده کنیم و برعکس اگر آماده ارائه خدمات به آن ها نباشیم، با مشکلات مرتبط با آن ها مواجه می‌شویم.شتی تصریح کرد: سالمندی و سالخوردگی همراه با تغییرات بدنی است؛ به شکلی که عملکرد آن ها و توده عضلانی آن ها کم می شود و آرام‌آرام احتمال بروز بیماری‌ها افزایش می‌یابد و این افراد به مراقبت بیشتری نیاز دارند.وی متذکر شد: اگر سالمندی سالم و فعال داشته باشیم، می‌توانیم از دستاورد آن ها استفاده کنیم اما اگر عکس آن نیز وجود داشته باشد به مشکل برمی‌خوریم.رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: سالمندی همراه با بازنشستگی و ممکن است این افراد کار و درآمد ثابتی نداشته باشند یا این افراد کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست بدهند و در نهایت تبدیل به گروهی ‌شوند که نیاز به مراقبت دارند.


جوان ترین و پیرترین استان ها
 شتی با اشاره به تعداد سالمندان در ایران، تصریح کرد: براساس سرشماری سال 95، اکنون 9.28 درصد مردم ایران سالمند هستند، ضمن این که سیستان و بلوچستان با کمترین متوسط سنی، جوان‌ترین و گیلان با بیشترین متوسط سنی، سالمندترین استان است.وی از وجود حدود هشت میلیون سالمند در کشور خبر داد و گفت: ما مراقبت‌های کافی را  برای سالمندان نداریم و مراقبت‌های داخل منزل نیز کفایت نمی‌کند، ضمن این که مراکز نگهداری سالمندان نیز به ارتقای کمی و کیفی نیاز دارد، در نتیجه برای این که خدمات مطلوبی به آن ها ارائه دهیم، نیازمندیم تا دستگاه‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند.