«ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را بررسی می‌کند جهان در شوک شهادت سردار

گروه ایران و جهان - خبر ترور و شهادت سردار سلیمانی به وسیله نیروهای آمریکایی در عراق، همچنان در راس اخبار بین‌المللی قرار دارد. اقدامی که بلافاصله به شوک خبری در آغاز سال 2020 میلادی تبدیل شد و همزمان با آن موجی از نگرانی را در جامعه بین‌المللی نسبت به این اقدام تروریستی برانگیخت.
در همین راستا، صبح روز جمعه نفت برنت با چهار درصد افزایش قیمت روبه‌رو شد و همزمان با افزایش نرخ طلا، بازارهای بورس نیویورک، لندن و بازار بورس آسیا در وضعیت قرمز قرار گرفت. همچنین تقریباً تمامی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ضمن ابراز نگرانی از اقدام تروریستی آمریکا، خواستار خویشتنداری در جهت جلوگیری از یک درگیری تمام عیار هستند؛ موضوعی که در واکنش به صحبت‌های مقامات کشورمان درخصوص انتقام سخت از آمریکا مطرح شده است.
در تازه‌ترین تحولات صورت گرفته، علاوه بر این‌که مقامات عراقی از رئیس‌جمهوری تا رئیس مجلس و نخست وزیر مستعفی این اقدام را محکوم کرده و آن را ناقض تمامیت ارضی عراق دانسته‌اند، آیت‌الله سیستانی نیز ضمن محکوم کردن ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی، نسبت به پیامدهای چنین اقدامی هشدار داد. از سوی دیگر هرچند مقامات کاخ سفید به خصوص مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی بودند که مردم عراق به واسطه این ترور در حال شادی هستند، روز گذشته مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در بغداد، کاظمین و کربلا نشان داد که چه میزان همراهی و شوق در میان عزاداران شهادت این سردار ایرانی در سراسر این شهرها به چشم می‌خورد؛ امری که در رسانه‌های غربی به خصوص رویترز و گاردین نیز با پوشش رسانه‌ای زیادی همراه بود. به جز ایران و عراق، افغانستان و پاکستان نیز صحنه محکومیت ترور سردار سلیمانی و اعلام همبستگی با این مبارز بی‌همتا با تروریسم در سراسر خاورمیانه بود.
وزیر خارجه قطر در تهران


در این راستا و در مهم‌ترین اتفاقات روز گذشته، وزیر خارجه قطر بلافاصله راهی تهران شد. اهمیت این سفر در حالی که تمامی منطقه به واسطه اقدام تروریستی آمریکا در التهاب به سر می‌برد از آنجا ناشی می‌شود که برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که پهپاد مهاجم به خودروی سردار سلیمانی از قطر به سمت بغداد پرواز کرده است. اگر چه این امر مبرهن است که کشورهای منطقه با در اختیار گذاشتن پایگاه‌های نظامی به نیروهای آمریکایی پای نظامی‌گری و بی‌ثباتی را به منطقه خاورمیانه باز کرده‌ و پیامدهای همه روزه چنین موضوعی را نیز متحمل می‌شوند، اما تابستان گذشته هم اخبار حاکی از آن بود که پهپاد سرنگون شده آمریکایی توسط پدافند ایران نیز از قطر به آب‌های سرزمینی کشورمان تجاوز کرده بود. هر‌چند هنوز جزئیات دقیق از سفر وزیر خارجه قطر به تهران منتشر نشده و تمامی تحلیل‌ها حول گمانه‌زنی‌های مختلف می‌گذرد، اما طبق اخبار منتشر شده از سوی وزارت خارجه ایران، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، رئیس دستگاه دیپلماسی قطر در دیدارش با محمد‌جواد ظریف، شرایط تنش‌زای جاری در منطقه پس از تحولات روز گذشته را حساس و نگران‌کننده توصیف و اظهار کرد: باید راه حلی مسالمت‌آمیز برای کاهش این تنش‌ها و بازگشت آرامش به منطقه پیدا کرد. ظریف هم با تروریستی خواندن اقدام نظامیان آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، رژیم آمریکا را مسئول عواقب و پیامدهای آن خواند و تاکید کرد: ایران خواهان تنش در منطقه نیست و حضور و دخالت نیروهای خارجی و فرامنطقه‌ای باعث بی‌ثباتی، ناامنی و افزایش تنش در منطقه حساس ما است.
ظریف همچنین شامگاه جمعه با حضور در شبکه یک سیما تاکید کرده بود: آمریکایی‌ها یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاحت به شهادت رسانده و به طور رسمی این مسئولیت را پذیرفته‌اند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران حق قانونی دارد که در هر زمان و به هر شکلی که خود صلاح بداند پاسخ آمریکایی‌ها را بدهد.
هدیه آمریکا به داعش
به گفته کارشناسان حقوق بین‌الملل، اقدام آمریکا در ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نه تنها نقض تمامیت ارضی عراق و نقض منشور ملل متحد محسوب می‌شود، بلکه به واسطه ترور یک مقام ارشد ایرانی آن هم در کشوری ثالث، مصداقی از تروریسم دولتی است. به خصوص آنکه سردار شهید قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان ارشد و تاثیرگذار در مبارزه و مهار تروریسم در منطقه خاورمیانه بود که به اعتراف تمامی دوستان و دشمنانش نقشی بی‌بدیل در مهار و شکست داعش ایفا کرده است. از همین رو، ناظران معتقدند ترور وی توسط نیروهای آمریکایی در‌واقع چراغ سبزی به شبه‌نظامیان افراط‌گرای منطقه خاورمیانه برای تجدید قوا و سازمان‌دهی مجدد آنها برای دست زدن به عملیات‌های خشونت‌آمیز و تروریستی در منطقه است. یرواند آبراهامیان مورخ سرشناس آمریکایی پس از ترور سردار سلیمانی طی گفت‌و‌گو‌ با Democracy Now تصریح کرده که تاکنون عموم ایرانیان‌، آمریکا را دولتی می‌شناختند که علیه دکتر محمد مصدق کودتا کرد. اکنون با ترور قاسم سلیمانی ایرانیان از این پس آمریکا را یک دولت تروریست هم خواهند شناخت. مهم‌ترین برنده ترور قاسم سلیمانی داعش است که در غیاب او دوباره تقویت خواهد شد.
وحشت داخلی در آمریکا
هر‌چند تمامی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با وحشت از پیامدهای این اقدام تروریستی، خواستار خویشتنداری شده‌اند و هنوز مشخص نیست که ایران چه پاسخی را به این اقدام آمریکا خواهد داد؛ اما برخی از تحلیلگران داخلی معتقدند فارغ از نوع پاسخ ایران که هنوز زمان، مکان و نحوه آن مشخص نیست، دستگاه دیپلماسی لازم است که نسبت به باز کردن پرونده این ترور در مجامع بین‌المللی سریعاً اقدام کند. این راهبرد هر چند به واسطه غیر مستقل، وابسته و تحت فشار بودن نهادهایی همچون سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی ممکن است به نتیجه عملی در جهت محکومیت جهانی آمریکا ختم نشود، اما تاثیر آن بر افکار عمومی جهانی و نیز برد دیپلماسی عمومی آن قابل انکار نیست.
در این میان سوالی مهمی که بخش قابل ملاحظه‌ای از افکار عمومی را به خود جلب کرده این است که اساساً هدف آمریکا از این اقدام تروریستی و بر عهده گرفتن مسئولیت آن چیست؟ آیا آنطور که گفته می‌شود ایالات متحده دچار اشتباه محاسباتی شده و بعد ناچار به قبول مسئولیت چنین اقدام پرخطری شده یا این‌که اهداف دیگری را دنبال می‌کند؟
در این راستا، با وجود آنکه برخی از ناظران معتقدند که تیم کنونی کاخ سفید متفاوت‌تر از تصورات رایج از دولت‌های قبلی آمریکاست، لازم به تاکید است که همچنان ابعاد پنهان فراوانی از انگیزه ایالات متحده آمریکا در این رفتار پر‌خطر وجود دارد. تا به اینجای کار مشخص شده که بخش مهمی از ساختار سیاسی آمریکا به خصوص در میان دموکرات‌ها، این اقدام کاخ سفید را مورد تائید قرار نداده‌‌ و نسبت به پیامدهای آن بسیار وحشت‌زده هستند. روز جمعه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده که اقدام ترامپ بدون مجوز کنگره بوده و جو بایدن و برنی سندرز از مهم‌ترین رقبای ترامپ در انتخابات سال 2020، با ابزار نگرانی شدید از چنین اقدامی، تصریح کردند که آمریکا در مسیر یک جنگ دیگر قرار گرفته است. همزمان با این گفته‌ها و در حالی که ترامپ و مقامات کاخ سفید در حال توجیه این اقدام طی روز گذشته بودند، پایگاه خبری هیل گزارش داده که سناتور برنی سندرز و رو خانا از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پس از آنکه ترامپ دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را صادر کرد، قانونی را برای بلوکه کردن منابع مالی هرگونه اقدام نظامی علیه ایران ارائه دادند. این دو قانونگذار آمریکایی در بیانیه‌ای تصریح کردند: امروز شاهد یک وضعیت خطرناک هستیم که ما را به یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه نزدیک می‌کند. جنگ با ایران می‌تواند تلفات جانی بی‌شمار و هزینه چند تریلیون دلاری درپی داشته باشد که حتی تلفات جانی بیشتر، درگیری‌های بیشتر و بی‌خانمانی‌های بیشتری را در منطقه به شدت پر تنش کنونی به همراه خواهد داشت.
از سوی دیگر، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جمع کوچکی از خبرنگاران در پنتاگون با بیان این‌که آمریکا به‌طور کامل از پیامدهای استراتژیک حمله به سردار سلیمانی آگاه است، ابراز نگرانی کرد که این اقدام می‌تواند تنش‌ها با تهران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. وی همچنین تصریح کرده که پیامدهای این اقدام خطرناک است و پاسخ داد: متاسفانه تبعات این اقدام خطرناک است و ما سعی در کاهش آن داریم.
همچنین در حالی که چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا تاکید کرده که ترامپ مجوز جنگ با ایران را در اختیار ندارد و سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا هم تصریح کرده، ایالات متحده هر کاری کند باز هم برای مقابله با انتقام سخت ایران کافی نخواهد بود، روزنامه لس‌آنجلس تایمز طی گزارشی درخصوص نحوه اتخاذ تصمیم ترور سردار سلیمانی نوشت: وقتی که هفته گذشته تیم امنیت ملی آمریکا شامل مایک پمپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک به فلوریدا سفر کردند تا درمورد حمله هوایی این کشور به مواضع حشد الشعبی در استان الانبار عراق گزارش دهند، بنا بر نقل قول یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، مجموعه‌ای از اسلایدها درخصوص اقدامات آمریکا طی روزهای آتی ارائه شد که یکی از آنها ترور سردار سلیمانی بود. این مقام آمریکایی افزوده است که ترامپ به تحریک مشاوران جنگ‌طلب خود به صورت کاملاً غیر‌منتظره، گزینه ترور را انتخاب کرده که به معنی آن بود که پنتاگون به ناگهان با یک وظیفه هولناک روبه‌رو شده است.
در این راستا مقامات کشورمان نیز تصریح کرده بودند که سردار سلیمانی با یک پرواز عمومی از سوریه و بنا به دعوت مقامات عراقی به بغداد رفته و در ادامه این گزارش آمده که در پشت صحنه، تلاش‌های شدیدی از سوی پنتاگون، سازمان سیا و دیگران برای مکان‌یابی دقیق سردار سلیمانی و بسیج امکانات نظامی برای ترور وی آغاز شده بود. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که جان بولتون هم روز جمعه گفته بود که موضوع ترور سردار سلیمانی از مدت‌ها قبل در آمریکا در حال برنامه‌ریزی بوده است.
چنین امری بنابر گزارش‌های خبری از داخل آمریکا، نه تنها به شکاف میان قانون‌گذاران این کشور دامن زده و همچنین عاملی در جهت تروریسم دولتی شناخته می‌شود، بلکه همانطور که مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در نامه دیروز خود به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان تصریح کرده، نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا است.
سایر اخبار این روزنامه
پیکر مرد میدان جهاد و مبارزه امروز وارد میهن‌ می‌شود همه با هم در آیین بدرقه سردار کورش الماسی موسسه صلح قاسم سلیمانی هنرمندان در واکنش به شهادت «سردار قاسم سلیمانی» چه نوشتند؟ هنر در سوگ عروج «حاج قاسم» کنش‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند مسیر بازارهای اقتصادی را تغییر دهد؟ بازار بورس در انتظار تعادل هزینه ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا رایگان است؟ حذف گزینه فعال‌سازی رمز یکبارمصرف از طریق پیامک از ‌ATMها «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را بررسی می‌کند جهان در شوک شهادت سردار سازوکارهای جبران عقب‌ماندگی در حوزه حمل و نقل عمومی بررسی شد چرخ اتوبوس و مترو در چاله بودجه رئیس‌جمهوری در منزل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: سردار یک سیاستمدار و استراتژیست بود جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: پاسخ محکمی به آمریکا خواهیم داد علی مطهری: ترامپ هیچ ارزشی برای حاکمیت ملی عراق قائل نیست به احترام سرباز جاودان ایران‏زمین نقش اسطورهای شهید سلیمانی در ژیٔوپلیتیک منطقه ابتکار صلح هرمز؛ طرحی برای احیای سنت گفت‏وگو رضا رسالت