کنش‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند مسیر بازارهای اقتصادی را تغییر دهد؟ بازار بورس در انتظار تعادل

گروه بازار و سرمایه - بازار بورس در میان بازارهای اقتصادی، حساسیت بیشتری را به نسبت تحولات و اتفاقات دارد، به همین دلیل است که با هر کنشی اعم از سیاسی، اجتماعی و... تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نسبت به آن مسیر حرکتی خود را تغییر می‌دهد.
وضعیت بازارهای اقتصادی در جهان متاثر از اخبار و کنش‌های سیاسی‌ و اجتماعی است، این یک اصل در اقتصاد بوده و نمی‌توان منکر آن شد. ناآرامی‌های اجتماعی و عدم اطمینان‌های سیاسی می‌تواند مسیر بازارهای اقتصادی را تغییر دهد. بنابراین در چنین شرایطی، ورود التهاب به هر یک از بخش‌های اقتصادی امری عادی خواهد بود. اتفاقات اخیر فضای اقتصادی جهان را با آشفتگی همراه کرد و بازارهای بین‌المللی را تحت تاثیر خود قرار داد. این در حالی است که از همان ابتدا برخی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که بازارهای داخلی کشور نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار بگیرد. این پیش‌بینی‌ها در صورتی بود که بازار بورس کشور در اولین روز از هفته جاری با افت ۱۵ هزار واحدی همراه شد. همین اتفاق کافی بود تا صحبت از تعطیلی و یا ابطال معاملات به میان بیاید. البته صبح روز شنبه، 14 دی‌ماه جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برگزار شد و اعضای این شورا ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی دولت ایالات متحده، به تداوم عملیات روزانه بازار سرمایه تاکید کردند. فعالان در بازارهای اقتصادی بر این باورند که نوسان بازار‌های داخلی ناشی از هیجان بوده و به زودی با اعمال سیاست‌های حمایتی همچنان بر مدار ثبات قرار خواهند گرفت و جای نگرانی در این میان نیست. در این راستا برخی از خبرگزاری‌ها یادداشتی را از حسین سلاح‌ورزی، نماینده اتاق بازرگانی ایران منتشر کردند. سلاح‌ورزی در این یادداشت در پی واکنش به تعطیلی بازار بورس نوشت: «در شرایطی که عدم تقارن اطلاعات، بروز محدودیت‌های ساختاری جدی در نظام اقتصادی و مختل شدن عملکرد زیرساخت‌های پرداخت و تسویه در بازار بورس و سایر ارکان نظام اقتصادی کشور منجر به بروز ریسک جدی «شکست بازار» شود؛ تنظیم‌گر می‌تواند برای بازگرداندن بازار به یک تعادل مولد و بهینه و با هدف جلوگیری از وقوع چرخه‌های غیرتعادلی خودتشدید‌کننده و ویرانگر، موقتا فعالیت بازار را به حالت تعلیق درآورد. در شرایط حاضر، قطعا سطح عدم اطمینان در اقتصاد کشور افزایش یافته و ساختار ریسک‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقتصاد کشور، به‌ویژه در بخش ریسک‌های سیاسی، تغییر کرده است. اما مجموعه این شرایط به معنای بروز وضعیت شکست بازار در بورس یا حتی نزدیک شدن به چنین وضعیتی نیست؛ زیرا نه شکل جدید و مهمی از عدم تقارن اطلاعات در بازار بوجود آمده و نه زیرساخت‌های پرداخت و تسویه با مشکلی مواجه شده‌اند. احتمالا الگوی رفتار بازار ارز دچار تغییراتی خواهد شد و متناسب با آن الگوی رفتارهای وابسته به پارامتر قیمت ارز نیز تغییر خواهد کرد. همچنین فعالان بازار ممکن است با تغییر ساختار ریسک، تصمیم به خروج از برخی بخش‌ها، یا شرط‏‌بندی بر روی بعضی بخش‌ها بگیرند. مجموع این فعل و انفعالات گرچه داغ و پرتنش، اما بخشی طبیعی و گریزناپذیر از حیات بازار بورس است و در این شرایط تعطیلی بورس به معنای نادیده گرفتن حق سهام‏داران برای اصلاح سبد خود در برابر تغییر شرایط بازار و ساختار ریسک است.»
وی در بخش دیگری از یادداشت گفته است: «مهم‌ترین جبهه‌ای که دشمنان ایران، امروز در برابر مردم و کشور گشوده‌اند؛ جبهه جنگ روانی و ایجاد تنش و ناامیدی اجتماعی و سیاسی است. ماجراجویی‌های نظامی، اقدامات تروریستی، تحریم‌های اقتصادی، تغذیه رسانه‌ها با خوراک مسموم و... همه و همه با این هدف انجام می‌شود که روحیه مردم و ثبات جامعه در هم شکسته شود. در چنین شرایطی بستن بازار بورس، آن هم بدون عذر موجه از منظر اقتصادی و تنظیم‌گری، تنها موجب ایجاد تنش و نگرانی بیشتر در میان مردم می‌شود».
سعید اسلامی‏بیدگلی، عضو شورای عالی بورس نیز در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص پیشنهاداتی مبنی بر تعطیل شدن بورس برای چند روز گفت: «معتقدم این اقدام سیگنال بسیار بدی به بازار می‌داد و اقدام مناسبی نبود».


همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار بورس از دیگر صاحب‌نظرانی است که پیشنهاد تعطیل شدن بازار را گزینه مناسبی ندانست، وی درخصوص وضعیت بازار و راهکار متعادل شدن آن به «ابتکار» گفت: روال مناسب در این برهه زمانی این است که اجازه دهیم بازار روند خود را طی کند، به هرحال این حادثه بسیار ناگوار بود و تمام بازارهای مالی دنیا به‏ویژه بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داد، بورس‌های زیادی را منفی کرد و بورس تهران هم از این قاعده مستثنی نبود.
وی در ادامه افزود: هفته اخیر بورس تهران رشد زیادی را تجربه کرد به گونه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته بورس با 8 هزار و 700 واحد بسته شده بود، بنابراین بازار منتظر ایجاد زمینه‌ای برای استراحت بود و این حادثه غم‌انگیز دلیل شد تا بازار تن به استراحت بدهد. در حال حاضر نباید اقدام خاصی را در این زمینه انجام داد و باید اجازه داد تا بازار مسیر خود را طی کند. یک راهکار مناسب این است که سهام‌داران عمده، حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها باید سهام افراد هیجان‌زده را خریداری کنند، البته باید اشاره کنم که امروز ما شاهد معاملات خوبی در بازار بودیم و نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان دادوستد در بورس انجام شد و اکثر نمادهای بنیادی بازار تقریبا از فروشندگان خالی شدند.
وی از مدت‌زمان استراحت بازار گفت: با توجه به تجربه بازار و نوع واکنش‌های آن نسبت به تنش‌های متفاوت گمان نمی‌کنم که دامنه اصلاح زمان زیادی را صرف خود کند و نهایت تا روز دوشنبه بازار به تعادل نسبی می‌رسد. بازار ارز یکی از بازارهایی بود که روز را با هیجان شروع کرد، اما پس از زمان کوتاهی به تعادل نزدیک شد و من فکر می‌کنم که بورس هم در چند روز آینده به تعادل کامل برسد. البته باید اشاره کرد که اگر اتفاق دیگری رخ ندهد می‌توان به متعادل شدن بازار امیدوار بود.
این کارشناس بورس اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد و باید به آن اشاره کرد این است که ذات بازارهای اقتصادی همیشه با نوسان همراه بوده و نوسان و التهاب غیرقابل اجتناب است و تنها باید اجازه داد که مسیر بازار ادامه پیدا کند. گزینه تعطیلی معاملات، گزینه مناسبی نبود؛ چراکه افراد با رفتارهای هیجانی در انتظار باز شدن بازار می‌ماندند و در آن‌روز که بازار دوباره شروع به فعالیت می‌کرد، هیجان توام با دستوراتی که افراد به صورت عادی برای فروش داشتند در هم آمیخته می‌شد و فشار زیادی را به بازار وارد می‌کرد. بنابراین همان‏طور که قبلا اشاره کردم باید اجازه داد تا جریان عادی ادامه یابد تا بازار بتواند قیمت‌ها را متعادل کند.
وی در پایان گفت: ما دو هفته شاهد رشدهای خوبی در بازار بودیم و خود افراد تمایل به شناسایی سودها داشتند و در بیشتر مواقع هیجانی و وحشت‌زده عمل کردن معامله‌گران برای شناسایی سودشان است. با بررسی هفته‌های گذشته درمی‌یابیم که بازار تمایل به اصلاح داشت و این حادثه ناگوار و تلخ شدت تمایل را بیشتر کرد. اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی داشته باشیم می‌بینیم که بازار در سال جاری چندین بار چنین واکنش‌هایی را نشان داده بود و ما شاهد اصلاحات سنگین بودیم. بنابراین باید بدانیم که این هیجان زودگذر بوده و نباید نگرانی در این‌باره داشته باشیم.
سوتیتر: ذات بازارهای اقتصادی همیشه با نوسان همراه بوده و نوسان و التهاب غیرقابل اجتناب است و تنها باید اجازه داد که مسیر بازار ادامه پیدا کند
سایر اخبار این روزنامه
پیکر مرد میدان جهاد و مبارزه امروز وارد میهن‌ می‌شود همه با هم در آیین بدرقه سردار کورش الماسی موسسه صلح قاسم سلیمانی هنرمندان در واکنش به شهادت «سردار قاسم سلیمانی» چه نوشتند؟ هنر در سوگ عروج «حاج قاسم» کنش‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند مسیر بازارهای اقتصادی را تغییر دهد؟ بازار بورس در انتظار تعادل هزینه ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا رایگان است؟ حذف گزینه فعال‌سازی رمز یکبارمصرف از طریق پیامک از ‌ATMها «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را بررسی می‌کند جهان در شوک شهادت سردار سازوکارهای جبران عقب‌ماندگی در حوزه حمل و نقل عمومی بررسی شد چرخ اتوبوس و مترو در چاله بودجه رئیس‌جمهوری در منزل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: سردار یک سیاستمدار و استراتژیست بود جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: پاسخ محکمی به آمریکا خواهیم داد علی مطهری: ترامپ هیچ ارزشی برای حاکمیت ملی عراق قائل نیست به احترام سرباز جاودان ایران‏زمین نقش اسطورهای شهید سلیمانی در ژیٔوپلیتیک منطقه ابتکار صلح هرمز؛ طرحی برای احیای سنت گفت‏وگو رضا رسالت