هنرمندان در واکنش به شهادت «سردار قاسم سلیمانی» چه نوشتند؟ هنر در سوگ عروج «حاج قاسم»

گروه فرهنگ و هنر – تقریبا سحرگاه روز جمعه بود که خبر شهادت «حاج قاسم سلیمانی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تمامی کاربران با ناباوری اخبار را دنبال می‌کردند. همه شوکه و بهت‌زده تنها رسانه‌های رسمی را دنبال می‌کردند تا از صحت این اتفاق باخبر شوند. پس از تایید رسمی این خبر از سوی مقامات کشورمان، شبکه‌های اجتماعی پر شد از عکس‌های «حاج قاسم» و پیام‌هایی در راستای محکوم کردن این ترور ناجوانمردانه توسط آمریکا. هنرمندان هم نسبت به این ضایعه در صفحات شخصی خود واکنش نشان دادند.
فرقی نمی‌کرد صاحب اکانت‌ به چه طیف سیاسی علاقه‌مند و گرایش داشته باشد، وقتی خبر شهادت «حاج قاسم سلیمانی» تایید شد، اینستاگرام پر بود از عکس‌هایش. همه ناباورانه اقدام ناجوانمردانه آمریکا را محکوم می‌کردند. هنرمندان نیز در صفحات خود نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. البته اینستاگرام بارها و بارها پست‌های مربوط به سردار سلیمانی را پاک کرد. اما هنرمندان یا دوباره پست‌های خود را تکرار کردند یا در مذمت اقدام اینستاگرام نوشتند. البته برخی دیگر هم پیام‌های خود را در رسانه‌ها یا کانال‌های تلگرامی تکرار کردند. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی نوشت: «حاج قاسم سلیمانی که از یادگاران دوران دفاع مقدس بود، با اخلاصی کم‌نظیر و مجاهدت شجاعانه در جبهه‌های حق علیه باطل به دفاع از کیان این سرزمین الهی و امنیت مردم ایران پرداخت و پس از سال‌ها مبارزه و حضور در خط مقدم مبارزه با داعش و تروریست‌های منطقه، در‌پی حمله جنایتکارانه تروریسم دولتی آمریکایی به یاران شهیدش پیوست. ذرات مطهر خون پاک او جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد».
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم‌های دفاع مقدس که رفاقتی هم با سردار سلیمانی داشت در پیامی با امضای «سرباز کوچکش» با بیان اینکه «چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود؟» نوشت: «بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم. راستی چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود، ولی از محضر شهدا اجازه می‌خواهم بگویم، حاج قاسم سلیمانی نامی است که هر پیشوند و پسوندی در کنار نامش اضافه جلوه می‌کند. حاج قاسم سلیمانی یعنی همه این القاب».
همچنین مجید مجیدی، کارگردان سرشناس نیز در پیامی نوشت: «به راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد که در سراسر عمر پربرکت‌شان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در کشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی‌ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید.»


مریلا زارعی، بازیگر سینمای ایران هم در همین رابطه پستی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است (شهید سید مرتضی آوینی). شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی مصادف با سحرگاه جمعه در ایام تولد حضرت زینب و در آستانه ایام فاطمیه بار دیگر به ما مردم روزمره نشان داد که شهادت، پاداش خداوند به او پس از یک عمر مجاهدت خستگی‌ناپذیر در این دنیا بود و همنشینی با برادران شهیدش و اولیای الهی در سرای باقی برای او قطعا گواراتر. رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیرحقی بیگانه خواهد کرد.»
محمود دولت‌آبادی، نویسنده شهیر ایرانی نیز در یادداشتی که روزنامه ایران آن را منتشر کرده است، نوشت: «به پا گر خَلَد خاری آسان برآید، چه سازم به خاری که در دل نشیند!
از لحظه‌ای که خبر فاجعه ترور سردار قاسم سلیمانی را شنیدم، مفهوم این عبارات بالا ذهنم را رها نمی‌کند: چه سازم به خاری که در دل نشیند؟ و از خود می‌پرسم آیا این است سرنوشت همه فرزندان شایسته این آب و خاک‌ با هر اندیشه و هرگرایشی؟ انهدام؟ باری… ایران بار دیگر یکی از فرزندان شایسته خود را با دریغ تمام‌ از دست داد. شخصیتی که سدی سترگ در برابر خون آشامان داعش برآورد و مرزهای کشور ما را از نکبت حضور آنان ایمن داشت. من نیز در اندوه عمیق از دست دادن آن انسانی که شخصاً دورادور دوست می‌داشتمش، سوگوارم».
علیرضا شجاع نوری، بازیگر آثار سینمایی و تلویزیونی هم نوشت: «امروز هیچ کس خوشحال نیست جز خودش، پایان انتظارش»
نیوشا ضیغمی هم ضمن انتشار تصویری از حاج قاسم سلیمانی نوشت: «چقدر تنهاتر شدیم حاج قاسم، بزرگ مرد، شهادتت مبارک»
امین زندگانی نیز در صفحه شخصی‌اش با انتقاد از رفتار سیاستمداران دنیا نوشت: «در بهت فرو می‌رویم، از حماقت این همه احمق‌های بزرگ چه باید گفت؟»
محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار که موفق به کسب چند سیمرغ از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد و چندی پیش روی پرده رفت، با انتشار تصویری سیاه و انتشار یک استوری شهادت این سردار را تسلیت گفت.
حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده سینما نیز با انتشار پیامی نوشت: «انا‌لله و انا‌الیه راجعون/ حاج قاسم سلیمانی به راستی تبلور غیرت شیعه بود و دل هر ایرانی به ایستادگی و استقامت او قرص و محکم و مغرور. هیچ پایانی بر داستان پر‌شکوه و پرعشق وی جز شهادت نمی‌شد تصور کرد. نامش بر بلندای افتخارات سلسله‌ بزرگمردان و جوانمردان جهان جاودانه خواهد درخشید. و محشور است با اربابش حسین بن علی. خوشا به سعادت او و هزار افسوس و تسلیت به ما».
احسان علیخانی تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های تلویزیونی مختلف با متنی کوتاهی نوشت: «سال‌ها او می‌جنگید و ما خواب بودیم تا اینکه ما خواب بودیم و او شهید شد».
همچنین مایکل مور، با انتشار تصویری از نقشه ایران و پایگاه‌های نظامی آمریکا، ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا نوشت: ‌«ایران جنگ می‌خواهد! ببینید چطور کشورشون رو نزدیک پایگاه‌های نظامی ما قرار دادند».
هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی با اشاره به رفتارهای فریبکارانه آمریکا درباره حقوق بشر نوشت: «این دستور تهاجم رذیلانه و از روی ترس رئیس جمهوری آمریکا، نشان داد که چقدر در جهت منافع خودشان هستند و نه درپی حقوق بشر که همواره درحد یک شعار پوچ بر آن تاکید داشتند و دارند، بی‌گمان هم جاسوسان مرتبط با این عملیات ناجوانمردانه و هم مرتکبین آن با واکنش درست و تلخ و سختی از سوی ایرانیان پاسخ داده خواهد شد که‌ در حافظه تاریخی هر متجاوز‌ و قدرت‌طلبی بماند و یادشان نرود که همان ایرانیانی که با قدرت‌شان رومیان را چنان درهم شکستند که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده، آمریکاییان قدرت‌طلب و زیاده‌خواه را هم با پوزه به خاک مالیده به کشورشان باز می‌گردانند.»
رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ‌ هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این چه شوری است که در‌ دور قمر می‌بینم … همه آفاق پر از فتنه و شر می‌بینم… نامردی همیشه شرم آوره، ترور همیشه شرم آوره… روحتون شاد مرد بزرگ، تسلیت» که این پیام از سوی اینستاگرام حذف شد.
حسن ریوندی کمدین مطرح نیز در جملاتی کوتاه عنوان کرد: «عشق را با خون خود کردی امضا/ خویش را بردی به اوج عرش اعلا»
بسیاری از این پست‌ها البته دیگر در اینستاگرام دیده نمی‌شوند چون این اپلیکیشن اقدام به حذف این پست‌ها کرده است. پس از این اتفاق اما پست‌هایی با هشتگ «#آزادی_بیان_آمریکایی» توسط کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی بارگذاری شد که به حذف پست‌های مرتبط با قاسم سلیمانی اعتراض کرده بود.
سایر اخبار این روزنامه
پیکر مرد میدان جهاد و مبارزه امروز وارد میهن‌ می‌شود همه با هم در آیین بدرقه سردار کورش الماسی موسسه صلح قاسم سلیمانی هنرمندان در واکنش به شهادت «سردار قاسم سلیمانی» چه نوشتند؟ هنر در سوگ عروج «حاج قاسم» کنش‌های سیاسی و اجتماعی می‌تواند مسیر بازارهای اقتصادی را تغییر دهد؟ بازار بورس در انتظار تعادل هزینه ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا رایگان است؟ حذف گزینه فعال‌سازی رمز یکبارمصرف از طریق پیامک از ‌ATMها «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را بررسی می‌کند جهان در شوک شهادت سردار سازوکارهای جبران عقب‌ماندگی در حوزه حمل و نقل عمومی بررسی شد چرخ اتوبوس و مترو در چاله بودجه رئیس‌جمهوری در منزل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: سردار یک سیاستمدار و استراتژیست بود جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: پاسخ محکمی به آمریکا خواهیم داد علی مطهری: ترامپ هیچ ارزشی برای حاکمیت ملی عراق قائل نیست به احترام سرباز جاودان ایران‏زمین نقش اسطورهای شهید سلیمانی در ژیٔوپلیتیک منطقه ابتکار صلح هرمز؛ طرحی برای احیای سنت گفت‏وگو رضا رسالت