ماشه انتقام از کشمیر تا مدیترانه

سرویس بین الملل جوان آنلاین: مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفتگو با سی‌ان‌ان، ترور سردار سلیمانی را «اقدامی جنگی» خوانده و به صراحت گفته که «قطعاً پاسخ اقدام نظامی، نظامی خواهد بود.» در حالی که امریکایی‌ها به فاصله دو روز از ترور، در بالاترین سطح آماده‌باش به سر می‌برند، همه محور‌های مقاومت نیز در بالا‌ترین درجه آماده‌باش به سر می‌برند. در عراق، جنبش نجبا اعلام کرده که «موشک‌ها آماده شده و سلاح‌ها مسلح شده و نیرو‌ها در آماده‌باش» هستند و فرمانده نظامی حزب‌الله عراق نیز از مجاهدین عراقی خواسته برای انجام عملیات شهادت‌طلبانه علیه «نیرو‌های اشغالگر» ثبت‌نام کنند. در یمن، رهبر انصارالله، شهدای دو ملت ایران و عراق را «شهدای تمام امت اسلامی در جنگ با استکبار» خوانده و گفته که خون این شهیدان به هدر نخواهد رفت. در بیروت، حزب‌الله وعده داده که دولت امریکا پاسخی سخت دریافت خواهد کرد و پیامد‌های آن خون‌هایی را که در عراق به زمین ریخته است، متحمل خواهد شد. در غزه هم، رهبران مقاومت فلسطینی می‌گویند «در سطح بالای هماهنگی برای هر احتمالی هستند.» دیشب برخی منابع از حمله راکتی به سفارت امریکا در بغداد خبر دادند.
دونالد ترامپ در اولین ساعات بامداد شنبه در یک سخنرانی در فلوریدا، یک بار دیگر این مرتبه در جمع خبرنگاران، ترور قاسم سلیمانی را تأیید کرد و گفت که «وظیفه مقدس» او دفاع از امریکا بوده و خودش دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. رئیس‌جمهور امریکا گفت که «تصمیم گرفته شده برای توقف جنگ و نه آغاز آن بود و اقدام ایران در به کارگیری مبارزین نیابتی برای بی‌ثباتی کشور‌های همسایه باید هم اکنون متوقف شود.» به گفته او، واشنگتن لیستی از اهداف را در اختیار داشته و آماده اجرای آن در هر زمان است. گفته می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ هم اعلام کرد امریکا برای مقابله با پاسخ احتمالی ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی آماده است. گفته می‌شود مقام‌های بلندپایه امریکایی در نامه‌ای که روز جمعه از طریق سفارت سوئیس به تهران فرستاده شده، خواستار پاسخ متناسب ایران شده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، نامه طرف امریکایی را «گستاخانه» خوانده و گفته که «جواب قاطع، مناسب و محکمی به پیام گستاخانه امریکا دادیم». از محتوای نامه امریکایی‌ها چیزی به بیرون درز نکرده، ولی پاسخ ظریف نشان‌دهنده چاشنی تهدیدی نامه امریکایی‌ها است. تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای جداگانه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ترور سردار ایرانی را «اقدام بسیار تحریک‌آمیز با هدف افزایش تنش منطقه به سطح غیرقابل کنترل» خوانده و گفته که امریکا «بایستی مسئولیت کامل تمام عواقب آن را نیز بپذیرد.»‌تخت‌روانچی در گفت‌وگویی جداگانه با سی‌ان‌ان، به صریح‌ترین شکل ممکن، اقدام امریکا را «اقدام جنگی» خوانده و گفته است: «قطعاً پاسخ اقدام نظامی، نظامی خواهد بود.» تخت‌روانچی که شامگاه جمعه، صحبت می‌کرد، افزود: «امریکایی‌ها با یک اقدام نظامی، یکی از فرماندهان ارشد ایران را به شهادت رسانده‌اند.»
تخت‌روانچی گفت: «اینکه توسط چه کسانی، چه زمانی و در کجا این پاسخ داده خواهد شد، باید شاهد آن باشیم. شامگاه جمعه، آن‌ها با ترور یک سردار محبوب ما، فصل جدیدی را گشودند. او نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های منطقه معروف بود. همانطور که گفتم این فصل جدید معادل گشودن یک جنگ علیه ایران است.»
العامری: بهای خونت، اخراج ابدی امریکا است


دیروز همزمان با تشییع پیکر‌های شهدای عملیات سحرگاه جمعه امریکا، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که هادی العامری، رئیس سازمان بدر عراق و معاون حشدالشعبی بر تابوت ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی، خطاب به او می‌گوید: «بهای خون تو خروج نیرو‌های امریکایی از عراق الی‌الابد خواهد بود و عراق به استقلال و حاکمیت کامل خود دست خواهد یافت. به تو اطمینان می‌دهم‌ای دوست عزیز.» این ویدئو درحالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کمپین انتقام عراقی‌ها از امریکا به نحو کم‌سابقه‌ای در حال شکل گرفتن است، کمپینی که با رسیدن جسد شهید سردار سلیمانی به مرز ایران و شهرها، در ایران نیز فراگیر خواهد شد. «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق خواستار آغاز ثبت‌نام برای عملیات شهادت‌طلبانه علیه «نیرو‌های متجاوز» در عراق شد و در توئیتر نوشت: «دعوت می‌کنم تا مجالی برای ثبت‌نام مشتاقان شهادت به منظور انجام عملیات شهادت‌طلبانه علیه نیرو‌های اشغالگر باز شود.» الکتائب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشته شدن برای ما عادی است. شهادت افتخاری برای ماست. سردار سپاه اسلام فرمانده مجاهد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس مجاهد غیور و تنی چند از مجاهدان مدال شهادت را از دستان نفرت انگیز‌ترین مخلوقات و به پلید‌ترین شیوه خیانت گرفتند. این جنایتکاران نمی‌دانند که ما هزار سلیمانی و هزار ابومهدی خواهیم شد.» همزمان، جنبش النجبای عراق هم از آمادگی نیرو‌های این جنبش برای پاسخ به امریکا به دنبال شهادت سردار سلیمانی به دست نظامیان تروریست این کشور خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خون این دو شهید بزرگ آتشی را در دل‌مان شعله‌ور کرد که جز با به‌خاک کشیدن بینی‌تان بر زمین آرام نخواهد گرفت.»
‌نجبای عراق تأکید می‌کند: «چگونگی و زمان پاسخ به امریکا را ما تعیین می‌کنیم و شما جز جهنمی‌که ما برای‌تان مهیا می‌کنیم، راهی نخواهید داشت. از این رو موشک‌ها آماده شده و سلاح‌ها مسلح شده و نیرو‌ها در آماده‌باش به سر می‌برند تا فرمان صادر شود و جهنمی برای‌تان به پا کنیم که سرباز‌های اشغالگرتان قبل از دوزخ در آن گداخته شوند.» دیروز همچنین اخباری درباره حمله حشدالشعبی به پایگاه امریکایی عین‌الاسد منتشر شد که هرچند این خبر تکذیب شد، ولی باعث شد ده‌ها جنگنده امریکایی بر فراز ساختمان پایگاه هوایی عین‌الاسد به پرواز درآمدند. همزمان، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از تعلیق همه مأموریت‌های آموزش نظامی خود در عراق خبر داد و وزارت دفاع دانمارک نیز اعلام کرد که به دلایل امنیتی همه فعالیت‌های آموزشی و نظامی خود را در عراق به حالت تعلیق درآورده است.
آماده‌باش از بیروت تا غزه و صنعا
از بغداد تا بیروت و باریکه غزه و از آنجا تا صنعا، جریان مقاومت برای انجام یک عملیات انتقامی در آماده‌باش است. در غزه، «ابومجاهد البریم» سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین ضمن محکوم کردن ترور سردار سلیمانی و فرماندهان حشدالشعبی گفت: «ما با رهبران جبهه مقاومت در سطح بالای هماهنگی به سر می‌بریم و آماده هر احتمالی هستیم.» همچنین «عباس زکی» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در گفتگو با المیادین می‌گوید: «امریکا بهای سنگینی برای ترور سلیمانی خواهد پرداخت. به آن‌هایی که خود را در دایره امریکا و اسرائیل قرار داده‌اند می‌گوییم که کمی صبر کنید. پاسخ به ترور سلیمانی ناگوار خواهد بود.» هشدار طرف‌های فلسطینی باعث آماده‌باش تل‌آویو شده و نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از مجاری مصر به حماس و جهاد اسلامی هشدار داده از هرگونه شلیک موشک یا انجام حملات از نوار غزه به اهداف اسرائیلی خودداری کنند. در بیروت، محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت، شاخه سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان در گفتگو با شبکه خبری المنار گفت که دولت امریکا پیامد‌های آن خون‌هایی را که در عراق به زمین ریخته است، متحمل خواهد شد و پاسخ این اقدام سخت خواهد بود.» در صنعا نیز محمد الحوثی، رهبر انصارالله ضمن محکوم کردن ترور سردار سلیمانی و معاون حشدالشعبی و همراهانش گفت: «خون پاک این شهدا و فداکاری‌های‌شان در راه خدا هدر نخواهد رفت و همانگونه که جهاد و صبر شبانه‌روزی آن‌ها پیروزی و عزت به دنبال داشت، شهادت آن‌ها نیز پیروزی‌های بیشتری به دنبال خواهد داشت.» رسانه‌های لبنان روز شنبه گزارش کردند، هواپیما‌های رژیم صهیونیستی به صورت گسترده در طول جمعه شب در آسمان بیروت و مناطق جنوبی لبنان به پرواز درآمدند.
درخواست خویشتنداری از چین تا قلب اروپا
جمعه شب و دیروز محمدجواد ظریف وزیر خارجه شاهد تماس‌های پی در پی همتایان خود از کشور‌های مختلف بود، تحولی که نشان‌دهنده جدی شدن نگرانی‌ها از عملی شدن پاسخ نظامی ایران است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه شب در تماس تلفنی با مایک پمپئو همتای امریکایی خود به او گوشزد کرد که «ترور سردار سلیمانی پر از عواقب جدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای است و باعث دور جدید تنش‌ها در غرب آسیا خواهد شد.» لاوروف دیروز هم با ظریف تلفنی تماس گرفت و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پس از ترور سردار سلیمانی در این تماس بررسی شد. ظریف جمعه شب با «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی گفتگو کرد و در این گفتگو عواقب ترور سردار سلیمانی را متوجه رژیم تروریستی امریکا خواند. همچنین محمدبن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر که طی سال‌های اخیر مناسبات مناسبی با تهران برقرار کرده، به تهران سفر و با ظریف دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه در دیدار همتای قطری گفت: ایران خواهان تنش در منطقه نیست و حضور و دخالت نیرو‌های خارجی و فرامنطقه‌ای باعث بی‌ثباتی، ناامنی و افزایش تنش در منطقه حساس ماست. همچنین مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی محمدجواد ظریف آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پس از ترور سردار قاسم سلیمانی را بررسی کرد. پیش از او وزرای خارجه چین و تاجیکستان نیز گفتگو‌های تلفنی جداگانه با ظریف داشتند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در تماسی تلفنی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به وزیر امور خارجه و دولت و ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت گفت. «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طی بیانیه‌ای خواستار حداکثر میزان خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری در خاورمیانه شد. او گفته‌: «چرخه کنونی خشونت در عراق پیش از آنکه از کنترل خارج شود باید متوقف شود. قبل از این موضع اروپایی، مایک‌پمپئو وزیر خارجه امریکا روز جمعه گفته که هم‌پیمانان اروپایی واشنگتن آنطور که امید می‌رفت «مفید» نبودند.
منتقدان ترامپ: این معادل ترور وزیر دفاع است
سه منبع آگاه به شبکه بلومبرگ گفته‌اند که تصمیم ترور (سردار) قاسم سلیمانی، به سرعت و تنها با همکاری تعداد انگشت‌شماری از دستیاران ارشد ترامپ طراحی و اجرا شده است. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که حلقه کوچک مشاوران امنیت ملی ترامپ - مایک مولوانی، سرپرست ستاد کارکنان کاخ سفید؛ رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور- که برای تعطیلات آخر سال در مناطق مختلف حضور داشتند بار‌ها از خطوط ارتباطاتی امن برای گفتگو پیرامون این حمله استفاده کردند و تعداد اندکی از وکلای شورای امنیت ملی امریکا نیز در طراحی این حمله مشارکت داشتند. لس‌آنجلس‌تایمز نیز با تأیید روایت بلومبرگ نوشته که هنگامی که تیم امنیت ملی ترامپ روز دو شنبه قبل به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا رفتند انتظار نداشتند وی عملیات ترور ژنرال قاسم سلیمانی را تأیید کند. یک مقام امریکایی به لس‌آنجلس‌تایمز گفته که ترامپ در جلسه فلوریدا، به طور غیرمنتظره‌ای گزینه ترور سلیمانی را انتخاب کرد و این تصمیم ترامپ با همراهی مشاوران طرفدار جنگ با ایران روبه‌رو شد. به گفته یکی از این منابع، دولت ترامپ اخیراً از فرانسه و سایر هم‌پیمانانش خواسته بود که به تهران درباره کشتن امریکایی‌ها هشدار دهند. این خط قرمزی بود که با کشته شدن پیمانکار امریکایی در حمله شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران از آن عبور شده بود.
در میان سیاستمداران و کارشناسان امریکایی این توافق فزاینده در حال شکل‌گیری است که ترور سردار سلیمانی در عراق، اقدامی جنگی است که تهران لاجرم به آن پاسخی نظامی خواهد داد. «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، جوان‌ترین عضو دموکرات کنگره در واکنش به اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار قاسم سلیمانی، گفت که این یک «اقدام جنگی» بوده است. او می‌گوید: «هم‌اکنون لحظه خودداری از جنگ و محافظت از مردم بی‌گناه است. سؤال خیلی‌ها، از جمله عموم مردم و کنگره در حال حاضر این است که چگونه از وقوع جنگ جلوگیری شود.» تولسی گابارد، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امریکا، نیز ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد و با اشاره به دستور دونالد ترامپ گفته که این «اقدام جنگی» نقض قانون اساسی امریکا است. گابارد می‌گوید: «این [حمله]، اقدامات متقابل را تشدید کرده و پاسخ جدی ایران را به همراه خواهد داشت و ما را بیشتر و بیشتر در این باتلاق فرو خواهد برد. این سؤال مطرح است که چرا؟» کریس مورفی، سناتور امریکایی ایالت «کنتیکت» نیز گفته است که کشتن سلیمانی همانند آن است که ایران وزیر دفاع امریکا را ترور کند. او در این باره به «واشنگتن‌پست» گفت: «مشخص نیست که ماهیت این اقدام دفاعی بوده یا اینکه اعلام جنگ بوده است. (اما) اگر یک کشور خارجی، وزیر دفاع ما را ترور می‌کرد، ما بدون تردید آن را یک اقدام جنگی تلقی می‌کردیم که نیازمند یک واکنش بیش از حد است.» جرمی هانت، وزیر خارجه سابق بریتانیا می‌گوید که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا احتمالاً در خصوص ترور سردار سلیمانی مرتکب اشتباه شده است.
اخراج امریکا روی میز پارلمان عراق
موازی با تهدید نیرو‌های امنیتی در عراق، یک تمایل قوی در حال شکل‌گیری برای بازنگری در ترتیبات امنیتی حضور امریکا در عراق است. عراق و امریکا در سال ۲۰۰۷ یک توافقنامه حضور امنیتی امضا کردند که ترتیبات حضور امریکا در عراق را تعیین می‌کند. در یک بند محرمانه این توافق که بعد‌ها منتشر شد، آمده است: «نیرو‌های امریکایی حق دارند پاسگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی ایجاد کنند. این پایگاه‌های نظامی از اردوی عراق پشتیبانی خواهد کرد و شمار این پایگاه‌ها به شرایط امنیتی مورد نظر دولت امریکا و رایزنی سفارت امریکا در بغداد و فرماندهان امریکایی و همچنین رایزنی با وزارت دفاع عراق و مراجع ذی‌ربط بستگی دارد.»‌تمایل به بازنگری در ترتیبات حضور امریکا که طی هفته‌های اخیر مطرح شده، بعد از عملیات ترور سحرگاه جمعه روندی انفجاری به خود گرفته است. امروز (یک‌شنبه) در حالی پارلمان عراق در نشستی فوق‌العاده برای بررسی تجاوز امریکا به تمامیت ارضی عراق برگزار خواهد کرد که امریکایی‌ها به شدت نگرانند که پارلمان عراق رأی به خروج آن‌ها و بازنگری در توافق ۲۰۰۷ بدهد. پیشنهاد تشکیل این جلسه فوق‌العاده را، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با هدف «بررسی اقدامات قانونی لازم با هدف پاسداری از کرامت، استقلال و امنیت عراق» داده است. در همین چارچوب، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا شامگاه جمعه تلفنی با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق گفتگو کرد. در حالی که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی امریکا گفته که هرگونه تصمیم منفی عراق درباره حضور امریکا در این کشور ناراحت‌کننده خواهد بود، گروه‌های عراقی خواستار اخراج امریکا از عراق هستند. حمدالله الرکابی، سخنگوی فراکسیون «سائرون» (صدری‌ها) گفته است: «ما مخالف حضور نیرو‌های امریکایی در خاک کشورمان هستیم و باید تمامی شهروندان عراقی با حضور امریکایی‌ها در عراق که نوعی اشغالگری است، مخالفت کنند.» هادی عامری، رهبر فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق نیز گفت: «ما از تمام نیرو‌های ملی می‌خواهیم که متحد شوند و نیرو‌های خارجی را که حضور آن‌ها در عراق بی‌فایده شده، اخراج کنند.»