توسليمان می‌مانی

تأييد سپاه، واکنش وزارت خارجه
اولين واکنش رسمي ايران به خبر شهادت سردار سليماني، بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و تأييد اين خبر بود. سپاه در بيانيه خودآورده است:«سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سليماني پس از عمري مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهاي آمريکايي به شهادت رسيد». در همان ساعات اوليه جمعه و پس از تأييد سپاه، وزارت امور خارجه از نخستين نهادهايي بود که ابتدا از طريق توئيتر و سپس تشکيل جلسه و صدور بيانيه رسمي به شهادت اين سردار واکنش نشان داد. محمدجواد ظريف که روابط بسيار خوبي با فرمانده شهيد سپاه قدس داشت، در توئيتي ترور سردار سليماني توسط آمريکايي‌ها را اقدامي به شدت خطرناک و حماقت‌آميز خواند و مسئوليت تمامي عواقب آن را متوجه ايالات متحده آمريکا دانست. همچنين در بيانيه وزارت امور خارجه تأکيد شد که «خباثت و حماقت نيروهاي تروريست آمريکايي در ترور سردار سليماني، اين شهيد قهرمان و سردار مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي، بدون ترديد درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد».
واکنش رؤساي قوا و وعده «انتقام سخت»
ساعاتي از تأييد خبر شهادت سردار سليماني نگذشته بود که مقام معظم رهبري با صدور پيامي، وعده داد «انتقامي سخت» در انتظار جنايتکاران خواهد بود؛ کليد واژه‌اي که در ادامه روز، مقامات نظام زياد از آن استفاده کردند. رئيس‌جمهور نيز با تسليت شهادت سردار بزرگ اسلام و ايران سردار سپهبد قاسم سليماني گفت: بي‌ترديد انتقام اين جنايت هولناک را ملت بزرگ ايران و ديگر ملت‌هاي آزاده منطقه از آمريکاي جنايتکار خواهند گرفت. حجت‌الاسلام حسن روحاني نوشت: «شهادت سردار بزرگ اسلام و ايران، فرمانده شجاع سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سليماني و تعدادي از همراهان ايشان به‌ويژه مجاهد بزرگ ابومهدي المهندس، به‌دست آمريکاي متجاوز و جنايت‌پيشه، قلوب همه ملت ايران و ملت‌هاي منطقه را جريحه‌دار کرد و عزم ملت بزرگ ايران و ساير ملت‌هاي آزاده را براي ايستادگي و مقابله در برابر زياده‌خواهي‌هاي آمريکا و دفاع از ارزش‌هاي اسلامي، دوچندان کرد». او همچنين افزود: «بي‌ترديد اين اقدام خباثت‌بار و بزدلانه، نشانه ديگري از سرخوردگي و عجز و ناتواني آمريکا در منطقه و احساس انزجار از سوي ملت‌هاي منطقه نسبت به اين رژيم متجاوز است که با زير پا گذاشتن تمام اصول و قواعد انساني و حقوق بين‌الملل با غيرانساني‌ترين سبُعيّت، لکه ننگ ديگري را بر صفحات نکبت‌بار اين کشور، ثبت کرد». پس از او رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه «ملت ايران از خون فرزندان خويش نخواهد گذشت» در پيامي نوشت: «امروز رژيم آمريکا منفورترين رژيم در جهان است و نظام استکبار مي‌داند که با اين گونه جنايت‌ها هرگز نخواهد توانست در اراده‌هاي مصمم مجاهدان بزرگي که در دامان ملت‌هاي مسلمان تربيت شده‌اند، خللي به وجود آورد». همچنين رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه سردار سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني نماد حمايت از مظلومان و مبارزه با تروريسم در عالم است، ترور سردار سليماني را جنايت عليه بشريت و نقض ميثاق‌هاي بين‌المللي توسط آمريکا دانست و تاکيد کرد که محبوبيت شهيد سليماني، خشمي مقدس را عليه آمريکا و همه مستکبران رقم خواهد زد.


روايت متفاوت يک نماينده
در ميان واکنش‌ها، سخنان حشمت‌ا... فلاحت پيشه رئيس پيشين کميسيون امنيت ملي مجلس از معدود واکنش‌هاي حاوي تحليل شرايط منطقه بود. فلاحت‌پيشه اظهارکرد: از ابتداي کشته شدن پيمانکاران آمريکايي تاکيد داشتم که اين دامي براي ايراني‌هاست چون تلاش ترامپ اين بود که براي گذر از استيضاح و رسوايي‌هاي گذشته و حال خود شرايط را تغيير دهد پيش از اين هم آمريکايي‌ها، افراد و نيروهايي از خود را براي بهانه‌سازي مي‌کشتند.
ادامه صفحه7