سهامداران پدیده ؛مردم 78.5 و بانک ها 21.5 درصد

مسعود حمیدی/ مجمع عمومی شرکت پدیده شاندیز اگرچه پس از چند ماه بالاخره روز گذشته برگزار شد، اما به دلیل این که   سهامداران حاضر  در این جلسه فقط 8 درصد کل سهام شرکت را در اختیار داشتند،   به حدنصاب نرسید و مقرر شد  زمان برگزاری مجمع دوم تعیین و به سهامداران اطلاع رسانی شود. البته نکته حائز اهمیت مطرح شده در این جلسه این بود که بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط مدیران فعلی شرکت، با تصمیم ستاد تدبیر، سهم سهامداران عادی (اشخاص حقیقی) از سهام جبرانی، که تا پیش از این  55 درصد بود به 78 درصد افزایش یافته تا سهم مردم افزایش قابل توجهی داشته باشد. به گزارش خراسان رضوی، اولین مجمع عمومی شرکت پدیده شاندیز سرانجام روز گذشته در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد اما به حدنصاب قانونی حداقل 50.5 درصد نرسید که این موضوع گلایه شدید سهامداران حاضر در نشست را در پی داشت. این موضوع سبب شد برای دقایقی نظم جلسه که با حضور حدود 1800 نفر از مجموع 121 هزار سهامدار شرکت در حال برگزاری بود به هم بخورد و برخی از سهامداران جلسه را ترک کنند.
مجمع به حدنصاب نرسید، دور دوم نیاز به حدنصاب ندارد
در این جلسه رئیس هیئت‌ مدیره این شرکت درباره به حدنصاب نرسیدن مجمع عمومی   شرکت اظهار کرد: ما می‌دانستیم میزان سهامداران در دور اول مجمع عمومی به حدنصاب قانونی نخواهد رسید اما به رغم آن تأکید داشتیم که مجمع برگزار و ضمن ارائه گزارش لازم به سهامداران شرکت‌کننده، به سؤالات آن ها نیز پاسخ داده شود. «حسین زارع صفت» افزود: زمان برگزاری دور دوم  مجمع عمومی پدیده شاندیز تا هفته آینده تعیین و اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی تصریح کرد : طبق قانون در دور دوم مجمع لزومی ندارد تعداد سهامداران حاضر در مجمع به حدنصاب برسد و با هر میزان شرکت کننده جلسه رسمیت خواهد یافت و تصمیمات گرفته خواهد شد.
تدبیر ستاد تدبیر به نفع سهامداران


زارع صفت در خصوص سهام جبرانی نیز گفت: رقمی که کارشناسان برای هر سهم جبرانی تعیین کرده بودند، معادل 12 هزار و 856 تومان بود که ستاد تدبیر استان برای حمایت از سهامداران، نرخ هر سهم جبرانی برای سهامداران را 9224 تومان تعیین و برای بانک‌ها نرخ را بر اساس میزان تعیین‌شده کارشناسی 12 هزار و 856 قیمت‌گذاری کرده است. وی ادامه داد : یعنی اگر بنا بود بر اساس نرخ کارشناسی، سهام جبرانی در اختیار سهامداران قرار بگیرد سهم مردم از سهام جبرانی تنها 55 درصد بود اما با مصوبه ستاد تدبیر و نرخ 9224 تومان برای مردم، سهم سهامداران عادی از سهام جبرانی از 55 درصد به 78 درصد رسید و از این طریق سرمایه‌ای معادل 1498 میلیارد تومان به نفع سهامداران عادی به وجود آمد.
جزئیات نحوه محاسبه سهام جبرانی
رئیس هیئت‌مدیره شرکت پدیده شاندیز در توضیح نحوه اختصاص سهام جبرانی برای سهامداران به خراسان رضوی گفت: آخرین قیمتی که آقای پهلوان هر سهم را فروخته، 12072 تومان بوده است درحالی‌که ارزش واقعی هر سهم 3357 تومان بوده است. یعنی مابه‌التفاوت این دو رقم اجحافی بوده که در حق سهامداران صورت گرفته است. زارع صفت گفت: ستاد تدبیر استان اعلام کرد برای جبران این اجحاف مابه‌التفاوت این دو رقم را به‌عنوان سهام جبرانی در اختیار سهامداران قرار می‌دهد که محل تأمین آن سهام سهامداران اولیه شرکت است. این سهام از سهام شرکت مادر یعنی شرکت توسعه پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: یعنی سهامدار به ازای مابه‌التفاوت ارزش واقعی سهم خود که 3357 بوده با قیمت 12072 تومان که خریداری کرده است را سهام جبرانی از سهام شرکت توسعه دریافت می‌کند، آن‌هم بر مبنای قیمت 9224 تومان که معادل96 درصد یک سهم می‌شود. این در حالی است که قیمت کارشناسی هر سهم توسعه امروز 12856 تومان است. مابه‌التفاوت قیمت واقعی هر سهم شرکت توسعه که 12856 تومان است، باقیمتی که ستاد تدبیر برای سهامداران تعیین کرده است یعنی 9224 تومان ارزش‌افزوده‌ای است که برای سهامداران از طریق سهام جبرانی ایجادشده است. رئیس هیئت‌مدیره شرکت پدیده شاندیز گفت: این در حالی است که قیمتی که برای هر سهام جبرانی در اختیار بانک‌ها بابت مطالبات شان قرارگرفته به همان نرخ کارشناسی 12856 تومان بوده است و از این طریق بدهی شرکت پدیده به بانک‌ها تهاتر شده است.
منع قانونی حضور بانک‌ها در مجمع رفع می‌شود
سرپرست شرکت پدیده شاندیز همچنین با حضور در جمع خبرنگاران با تأکید بر این که در دور دوم مجمع عمومی ترکیب هیئت‌مدیره تعیین خواهد شد، به راه‌اندازی برخی پروژه‌های این شرکت تا پایان سال اشاره کرد و گفت: این که اعلام می‌شود به دلیل حضور نداشتن بانک‌ها جلسه مجمع به حدنصاب نرسیده است، سخن صحیحی نیست زیرا سهم بانک‌های صادرات و موسسه ملل در مجموعه شرکت پدیده شاندیز تنها حدود 20 درصد است و اگر بانک‌ها هم در این دور شرکت می‌کردند با توجه به حضور 8 درصدی سهامداران حقیقی که مردم هستند، در نهایت تعداد شرکت‌کنندگان به 28 درصد می‌رسید و باز هم مجمع عمومی به حدنصاب نمی‌رسید. «علی کریمی قدوسی» درباره حضور نداشتن بانک‌ها در مجمع عمومی گفت: طبق قانون، بانک ها حق ورود به سرمایه‌گذاری‌های جدید را ندارند به همین دلیل برای حل این موضوع، پیش‌نویسی در دفتر ریاست جمهوری تهیه‌شده و در دستور کار شورای سران قوا قرارگرفته است تا با تصویب سران قوا این دو موسسه به عنوان سهامدار شرکت پدیده شاندیز برای شرکت  در مجمع عمومی از قانون مستثنا شوند.
تهاتر بدهی ها به صادرات و ملل، با اعطای 21.4 درصد سهام
«رحمت ا... صادقیان» مشاور عالی مالی شرکت پدیده شاندیز نیز در جلسه مجمع عمومی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص وضعیت سهام جبرانی شرکت توسعه پدیده شاندیز گفت: با تلاش‌های انجام‌شده بیش از 67 درصد دیون شرکت که مربوط به بانک صادرات و موسسه ملل بوده است با 21.4 درصد سهام سهامداران اولیه در شرکت توسعه تهاتر شده است. مجموع مطالبات بانک صادرات و موسسه ملل از شرکت پدیده شاندیز معادل 2100 میلیارد تومان بوده است که طبق رأی دادگاه این مطالبات به‌صورت سهام جبرانی به آن‌ها واگذار خواهد شد.
اسناد بازداشتی پدیده شاندیز رفع بازداشت شدند
مدیر املاک پدیده نیز در این نشست با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت املاک گفت: املاک شرکت پدیده به تعداد 545 فقره شامل اسناد رسمی و عادی است که تعداد 50 پلاک ثبتی شامل 193 سند عادی و رسمی به مساحت حدود 7654/44 هکتار در داخل پروژه   وجود دارد، تعداد 30 پلاک ثبتی شامل 315 فقره  اسناد عادی و رسمی در استان خراسان رضوی و تعداد 13 پلاک ثبتی و 37 فقره  اسناد عادی و رسمی در خارج از استان در شهرهایی همچون شیراز،تهران ، رامسر، تنکابن و کیش با کاربری‌های مختلف وجود دارد. «جواد محسنی» افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده کلیه اسناد بازداشتی پدیده شاندیز رفع بازداشت‌شده‌اند.
مهم‌ترین اقدامات در حوزه املاک پدیده شاندیز
همچنین بر اساس گزارشی که از سوی روابط عمومی شرکت ارائه و مقرر شد در اختیار سهامداران نیز قرار بگیرد، تجمیع قولنامه‌ها، اخذ رأی کمیسیون ماده 12 سازمان مسکن و شهرسازی مبنی بر دایر بودن اراضی تحت پروژه، صدور اسناد رسمی املاک (50 میلیارد تومان منافع مالی ناشی از اقدام) رد دعاوی آب منطقه‌ای در خصوص ابطال اسناد رسمی موضوع زمین‌های شرکت در حاشیه کال (120 میلیارد تومان منافع مالی ناشی از اقدام)، رد دعاوی جهاد کشاورزی در خصوص مطالبه عوارض تغییر کاربری، رد دعاوی سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص ساحل مارینای کیش و رسیدگی به مطالبات سازمان منطقه آزاد کیش (کاهش بدهی به میزان 42.6 میلیارد تومان) مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در خصوص وضعیت املاک پدیده شاندیز است.
ابراز امیدواری غیررسمی نماینده بورس
«نیما مولایی» رئیس هیئت‌مدیره پشتیبانی بورس شرکت پدیده شاندیز نیز در این جلسه گفت: نماد شرکت پدیده شاندیز در فرابورس ثبت‌شده است ولی به دلیل این که هنوز اطلاعات رسمی ما در کدال ثبت‌نشده نمی توان درباره آینده سهام این شرکت در فرابورس اظهار نظر رسمی کرد، اما بنده به صورت غیر رسمی می گویم با توجه به این که ارزش گذاری ها در خصوص شرکت پدیده شاندیز مربوط به چند سال پیش است می توان به آینده امیدوار بود. وی افزود: برای انجام معاملات بورسی سهام پدیده لازم است صورت‌جلسه و مصوبات مجمع عمومی در اختیار بورس قرار بگیرد تا نماد شرکت پدیده بازگشایی شود و انجام معاملات سهام این شرکت از طریق کارگزاری‌های رسمی قابلیت انجام داشته باشد.