نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به حشد الشعبی عراقی‌ها را متحد کرد

«نیویورک تایمز» ضمن هشدار درباره تبعات تلفات بالای حملات آمریکا به حشد الشعبی، بر اتحاد عراقی‌ها در رد این حملات و تشدید مخالفت‌ها با حضور نظامی واشنگتن در عراق تاکید کرده است.
یک روز بعد از هشدار روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» درباره احتمال تهییج احساسات ملی‌گرایانه مردم عراق در واکنش به حملات خونبار روز یکشنبه آمریکا به مواضع حشد الشعبی، یک رسانه دموکرات این کشور هم درباره اتحاد عراقی‌ها در مخالفت با حضور نظامی آمریکا هشدار داده است.«نیویورک تایمز» دیروز درباره این موضوع گزارشی منتشر کرده است.
در ابتدای گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها آمده است: «رهبران عراقی می‌گویند که ایالات متحده با حملات تلافی جویانه خود در قبال کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، حاکمیت عراق را نقض کرده است».
این رسانه آمریکایی سپس مدعی شد: «عراق برای سال‌ها در مسابقه طناب کشی بین ایالات متحده و ایران، دو تن از قوی‌ترین ولی‌نعمتانش گیر کرده است. در ماه‌های اخیر، افکار عمومی در عراق شروع به حرکت به سمت مخالفت با ایران کرده است و در اعتراضات خیابانی درخواست پایان یافتن نفوذ فراگیر تهران بر عراق مطرح شده است».


نیویورک تایمز بلافاصله با اشاره به حملات یکشنبه شب آمریکا به مواضع حشد الشعبی هشدار داد: «اما با حملات هوایی آمریکا که در آن ده‌ها عضو یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند، حالا واشنگتن در مرکز تمرکز خصومت افکار عمومی عراق قرار گرفته و از شدت خصومت با تهران کاسته است. رهبران عراقی هم ایالات متحده را به نقض حاکمیت عراق متهم کردند».
این رسانه افزود: «حتی در اعتراضات خیابانی هم، گرایش معترضان عراقی تغییر کرده است و شعارهای ضد ایرانی جایش را به شعارهای ضد آمریکایی داده است. معترضان به آنچه که پاسخ نامتناسب و تلافی جویانه روز یکشنبه آمریکا به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی می‌دانند، تاخته‌اند حمله‌ای که در آن حداقل 25 شبه‌نظامی عراقی کشته شدند. درخواست‌هایی هم برای پایان یافتن "اشغالگری آمریکا" و خروج نظامی آمریکا از عراق مطرح شدند».
نیویورک تایمز با اشاره به این تحول در عراق بعد از حملات آمریکا به مواضع حشد الشعبی نوشت: «روند آغاز مخالفت‌های جدی با حضور نظامی آمریکا در عراق برای ایران در یک لحظه مناسب صورت گرفته است چرا که این کشور در جاهای مختلف منطقه با مقاومت (برای پس زدن نفوذش) و در داخل کشور، با آشوب و فشار اقتصادی مواجه شده است».
در ادامه گزارش آمده است: «به‌رغم توجیهات آمریکا، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق حملات هوایی آمریکا را "نقض حاکمیت عراق و یک تشدید تنش جدی و تهدیدی برای امنیت عراق و منطقه" خوانده است. آیت‌الله سیستانی حمله آمریکا را محکوم کرد و هشدار داد که دولت عراق باید "از این موضوع که عراق به صحنه مبارزه برای گرفتن امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل نشود".
به اذعان نیویورک تایمز، حشد الشعبی برای شکست داعش ایجاد شد و در این جنگ نقش موثری داشت و آنها اکنون هم از منظر نظامی و هم سیاسی یک گروه قدرتمند را در عراق نمایندگی می‌کنند و کنترل یک بلوک گسترده در پارلمان را در اختیار دارند.این روزنامه افزود: «اگرچه شبه نظامیان حشد الشعبی رابطه نزدیکی با ایران دارند اما بسیاری از عراقی‌ها آنها را یک نیروی عراقی می‌دانند و از حمله به آنها توسط یک قدرت خارجی عصبانی شدند».
«اِما اسکای» تحلیلگر ارشد «بنیاد جکسون برای امور بین‌المللی» در دانشگاه «ییل» با هشدار درباره تبعات حمله آمریکا به حشد الشعبی به نیویورک تایمز گفت: «آیا این کار ایجاد بازدارندگی است یا واقعا دارد کل حضور ایالات متحده را در عراق به مخاطره می‌اندازد؟»
در پایان این گزارش، تحلیلگران مسائل منطقه و بین‌المللی هشدار داده‌اند که به دلیل تعداد بالای تلفات حمله آمریکایی‌ها به حشد الشعبی، مخالفت‌ها در عراق با آمریکا تشدید خواهد شد.حملات آمریکا به عراق دوباره توپ را به زمین ایران بر می‌گرداند اما دچار اشتباه نشوید، این توپ فعلا در صحنه سیاسی عراق بازی خواهد شد؛ صحنه‌ای که ایالات متحده در آن به شدت ضعیف‌تر از ایران است. ایران در تحولات میدانی عراق یک طرح بازی استراتژیک دارد که هدف از آن حفاظت و از نفوذش در عراق و تقویت آن است و آمریکایی‌ها چنین طرحی ندارند.
گزارش نیویورک تایمز درباره اثرات حملات آمریکا به حشد الشعبی عراق پس از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده که در آن، این رسانه جمهوری‌خواه درباره احتمال جریحه‌دار شدن احساسات ملی‌گرایانه مردم عراق و مخالفت آنها با حضور نظامی آمریکا هشدار داده بود. سردبیری روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش روز دوشنبه خود توصیه کرده بود که برای ممانعت از تهییج احساسات ملی‌گرایانه عراقی‌ها و تشدید مخالفتشان با حضور نظامی آمریکا، مقام‌های آمریکایی باید این موضوع را روشن کنند که این حملات هوایی، اقدامی تدافعی و به منظور حفاظت از جان عراقی‌ها و آمریکایی‌ها انجام شده است.
سایر اخبار این روزنامه
در 9 ماه نخست امسال؛ تراز تجاری ایران مثبت شد خشم مردم عراق از جنایت آمریکا علیه حشد الشعبی با حضور رئیس‌جمهور؛ متروی تهران - کرج به هشتگرد رسید حضرت آیت‌الله جوادی آملی: حکومت باید مردم را کریمانه اداره کند نه فقیرانه! وزیر بهداشت:‌ آمریکا راه تامین داروی بیماران «ام پی اس» را بسته است وزیر ارتباطات: سالانه دو میلیون گوشی همراه داخلی تولید خواهد شد همزمان با سی امین سالروز تاسیس شرکت‌های آب وفاضلاب کشور اولین دوره مسابقات کشوری مهارت‌های فنی تخصصی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در اصفهان آغاز شد ظریف: بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود سخنگوی قوه قضاییه: تعداد قضات بازداشتی در پرونده طبری به 3 نفر رسید نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به حشد الشعبی عراقی‌ها را متحد کرد مجلس دهم جبران کند رئیس جمهور فرا رسیدن سال نو میلادی را به سران کشورها تبریک گفت پیام تبریک معاون اول رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال نو میلادی بهره‌برداری از 19 هزار و 300 شغل ایجاد شده درخوزستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به نفع مددجویان محصل بهزیستی