ظریف: بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به شایعه احتمال خروج اروپا از برجام اظهارداشت: بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود.
دکتر محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد برداشته شدن گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی و شایعه احتمال خروج اروپا از برجام افزود: مشکل اصلی برجام که طرف‌های چینی و روسی هم روی آن توافق دارند این است که آمریکا از آن خارج شده است و مزاحمت‌هایی هم برای دیگران ایجاد کرده است و به این شکل برجام را تهدید می‌کند.
وی افزود: متاسفانه اروپایی‌ها در طول چند سال گذشته نتوانسته‌اند مستقل از آمریکا در مورد برجام اقدامات عملی انجام دهند لازم است اروپایی‌ها اقدامات عملی در مورد برجام دهند.
وزیر امور خارجه در مورد برگشت پذیری گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی یاداوری کرد در صورتی که با اقدام عملی اروپا برای ایفای تعهدات خودشان نه در واقع برای جبران تعهدات آمریکا، مواجه شویم ما هم آمادگی داریم اقداماتی که انجام دادیم را به تدریج به عقب برگردانیم.


وزیر خارجه ایران در ادامه از روسیه و چین به عنوان دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران یاد کرد و گفت: به دلیل همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی که میان سه کشور وجود دارد نیاز است مشورت‌های سیاسی نیز همیشه وجود داشته باشد.
ظریف در ادامه پیام رزمایش سه جانبه ایران، چین و روسیه را مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا عنوان کرد و گفت: کشورهای دنیا معتقد نیستند که از طریق ائتلاف‌های نظامی خطرناک می‌توان امنیت ایجاد کرد بلکه از طریق همکاری و وارد کردن همه کشورهای ذیربط و ذینفع باید به دنبال امنیت رفت.
ظریف یاداوری کرد شما نمی‌توانید یک ائتلاف علیه یکی از کشورهای منطقه ایجاد کنید بلکه باید همه کشورها را وارد همکاری کرد و همکاری باید جایگزین روش مقابله شود این موضوع، پیام سه کشور ایران، چین و روسیه به عنوان کشورهای قدرتمندی که علیه اقدامات یکجانبه آمریکا ایستاده اند، در رزمایش مشترک بود.
سایر اخبار این روزنامه
در 9 ماه نخست امسال؛ تراز تجاری ایران مثبت شد خشم مردم عراق از جنایت آمریکا علیه حشد الشعبی با حضور رئیس‌جمهور؛ متروی تهران - کرج به هشتگرد رسید حضرت آیت‌الله جوادی آملی: حکومت باید مردم را کریمانه اداره کند نه فقیرانه! وزیر بهداشت:‌ آمریکا راه تامین داروی بیماران «ام پی اس» را بسته است وزیر ارتباطات: سالانه دو میلیون گوشی همراه داخلی تولید خواهد شد همزمان با سی امین سالروز تاسیس شرکت‌های آب وفاضلاب کشور اولین دوره مسابقات کشوری مهارت‌های فنی تخصصی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در اصفهان آغاز شد ظریف: بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود سخنگوی قوه قضاییه: تعداد قضات بازداشتی در پرونده طبری به 3 نفر رسید نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به حشد الشعبی عراقی‌ها را متحد کرد مجلس دهم جبران کند رئیس جمهور فرا رسیدن سال نو میلادی را به سران کشورها تبریک گفت پیام تبریک معاون اول رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال نو میلادی بهره‌برداری از 19 هزار و 300 شغل ایجاد شده درخوزستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به نفع مددجویان محصل بهزیستی