وزیر بهداشت:‌ آمریکا راه تامین داروی بیماران «ام پی اس» را بسته است

وزیر بهداشت گفت: آمریکاییها برغم شعارهای حقوق بشری همه داروها را تحریم کردند اما توانستیم داروهای اساسی را تامین کنیم بجز داروی آمریکایی بیماران "ام پی اس" که این دشمنان بی‌رحم جلوی آن را گرفته‌اند.
سعید نمکی در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران در جمع خبرنگاران افزود: داروی بیماران «ام پی اس» متاسفانه فقط در یک کمپانی آمریکایی تولید می‌شود و یک کمپانی کره‌ای هم تحت لیسانس آمریکا آن را تولید می‌کند اما به‌رغم درخواست ایران و تامین ارز و ریال لازم برای واردات این دارو مدتهاست که آمریکا تمام راههای انتقال این دارو را بسته است.
وی گفت: آمریکا البته راه انتقال همه داروها را بسته است اما با تلاش همکاران تحریم‌ها را دور زده‌ایم و همه داروهای اساسی مورد نیاز کشور را وارد کرده ایم. تنها دارویی که نتوانستیم وارد کنیم داروی بیماران «ام پی اس» است که آمریکا با بی‌رحمی و ظلم از دادن آن امتناع می‌کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: در اعتراض به این مساله نامه‌ای به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشتم و به شدت گله کردم که این جنایت علیه بشریت است اما همچنان برای تامین این دارو تلاش می‌کنیم.


نمکی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه ورود به دانشگاههای علوم پزشکی گفت: در مورد سهمیه ایثارگران پیشنهادی برای اصلاح سهمیه‌ها در دولت مطرح شده و درحال پیگیری است اما به طور کلی در مورد سهمیه‌ها و ظرفیت دانشگاهها نمی‌توانیم یک رای کلی بدهیم و باید در هر رشته‌ای با توجه به توانمندی دانشگاه و نیاز جامعه و نظام ارائه خدمت، سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها را اصلاح کنیم.
نمکی افزود: نباید با منابع دولتی افرادی را تربیت کنیم که بعد در بازار کار روی دستمان بماند باید از اول بررسی کنیم که چه کسی را در چه سطحی و با چه مهارتی در کجا و برای چه جایگاهی تربیت می‌کنیم و از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را ببریم.
وزیر بهداشت درباره تحصیل دانشجویان خارجی نیز گفت: حدود پنج هزار دانشجوی خارجی علوم پزشکی اکنون در ایران تحصیل می‌کنند که هم کمک اقتصادی برای دانشگاههای علوم پزشکی هستند و هم در آینده پیام آوران علمی و فرهنگی برای کشور خواهند بود.
سایر اخبار این روزنامه
در 9 ماه نخست امسال؛ تراز تجاری ایران مثبت شد خشم مردم عراق از جنایت آمریکا علیه حشد الشعبی با حضور رئیس‌جمهور؛ متروی تهران - کرج به هشتگرد رسید حضرت آیت‌الله جوادی آملی: حکومت باید مردم را کریمانه اداره کند نه فقیرانه! وزیر بهداشت:‌ آمریکا راه تامین داروی بیماران «ام پی اس» را بسته است وزیر ارتباطات: سالانه دو میلیون گوشی همراه داخلی تولید خواهد شد همزمان با سی امین سالروز تاسیس شرکت‌های آب وفاضلاب کشور اولین دوره مسابقات کشوری مهارت‌های فنی تخصصی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در اصفهان آغاز شد ظریف: بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود سخنگوی قوه قضاییه: تعداد قضات بازداشتی در پرونده طبری به 3 نفر رسید نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به حشد الشعبی عراقی‌ها را متحد کرد مجلس دهم جبران کند رئیس جمهور فرا رسیدن سال نو میلادی را به سران کشورها تبریک گفت پیام تبریک معاون اول رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال نو میلادی بهره‌برداری از 19 هزار و 300 شغل ایجاد شده درخوزستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به نفع مددجویان محصل بهزیستی