پکن: تغییرات مهمی در برجام در حال پدید آمدن است

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که کشورش بدون توجه به تحریم‌های امریکا، مبادلات با ایران را گسترش می‌دهد، چینی‌ها هم امریکا را مقصر وضع کنونی برجام دانسته‌اند. وزیر خارجه چین دیروز همچنین گفت که تغییرات مهمی در حال روی دادن در توافق هسته‌ای است و برجام با چالش‌های جدی مواجه است.
ظریف بعد از سفر به مسکو، دو شنبه شب وارد چین شد تا در گرماگرم تحریم‌های امریکا، مناسبات ایران با این دو کشور را که به گفته او «هر دو از همکاران استراتژیک و راهبردی ایران هستند» تقویت کند. «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه امریکا روز دو شنبه وعده کرد که واشنگتن در سال آینده میلادی (۲۰۲۰) هم به تحریم ایران ادامه داده و این تحریم‌ها را تشدید می‌کند، ولی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با ظریف با بیان اینکه «ما در حوزه‌های مختلف، با ایران روابط داریم»، اعلام کرد که «همکاری تجاری ما با ایران برخلاف وجود تحریم‌ها، رشد خواهد کرد.» ظریف از لاوروف برای سفر به تهران دعوت کرد که او نیز گفت این دعوت را سال آینده میلادی اجابت می‌کند.
نقشه راه ۲۵ ساله
ظریف در چین هم با استقبالی مشابه روبه‌رو شد. محمدجواد ظریف در یک پیام توئیتری به نقشه راه ۲۵ ساله همکاری میان دو کشور چین و ایران اشاره کرد و نوشت: «خوشحالیم که با دوستان چینی خود به استقبال ۲۰۲۰ می‌رویم. نقشه راه ۲۵ ساله دو‌جانبه برای تحکیم بیشتر شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین پتانسیل‌های گسترده و فراوانی دارد. ما به دنبال تحقق آن‌ها (پتانسیل‌ها) و در عین حال به دنبال همکاری نزدیک‌تر منطقه‌ای و جهانی هستیم.» وانگ‌یی در دیدار با ظریف ضمن تأکید بر چالش‌های پیش روی برجام تأکید کرد که اقدامات واشنگتن، دلیل ریشه‌ای و اصلی اوضاع پرتنشی است که برای توافق هسته‌ای ایران به وجود آمده است. او گفت: «خروج یکجانبه امریکا از برجام، طفره رفتن از تعهدات بین‌المللی‌اش و تحمیل فشار‌های حداکثری به ایران، دلیل ریشه‌ای اوضاع پرتنشی است که در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به وجود آمده است. دیپلمات ارشد چینی در خصوص برجام تصریح کرد: «تغییرات مهمی برای موضوع هسته‌ای ایران در حال رخ دادن است و اینکه برجام با چالش‌های جدی روبه‌رو است.» وی ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «برجام مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است و برآیند مهم دیپلماسی چندجانبه بود. حفاظت از اقتدار و اثربخشی برجام، حفاظت از چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی و هنجار‌های اساسی روابط بین‌الملل است.»   وانگ‌یی ادامه داد: «چین از تمامی تلاش‌های سازنده‌ای که به کاهش تنش‌ها و حفظ برجام کمک کند، حمایت می‌کند. طرفین برجام باید به مسیر درست پایبند باشند و در مقابل فشار‌های بیرونی مقاومت و اختلافات فعلی را از طریق مذاکره و گفتگو مدیریت کنند و همچنان به حفظ و اجرای برجام ادامه دهند.»


اروپا خارج نمی‌شود
ظریف دیروز در پکن در پاسخ به سؤالی در مورد برداشته شدن گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی و شایعه احتمال خروج اروپا از برجام افزود: مشکل اصلی برجام که طرف‌های چینی و روسی هم روی آن توافق دارند این است که امریکا از آن خارج شده است و مزاحمت‌هایی هم برای دیگران ایجاد کرده است و به این شکل برجام را تهدید می‌کند. به گزارش ایرنا، ظریف اظهار کرد متأسفانه اروپایی‌ها در طول چند سال گذشته نتوانسته‌اند مستقل از امریکا در مورد برجام اقدامات عملی انجام دهند. لازم است اروپایی‌ها اقدامات عملی در مورد برجام دهند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد برگشت‌پذیری گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی یادآوری کرد در صورتی که با اقدام عملی اروپا برای ایفای تعهدات خودشان نه در واقع برای جبران تعهدات امریکا، مواجه شویم ما هم آمادگی داریم اقداماتی را که انجام دادیم به تدریج به عقب برگردانیم. وزیر خارجه ایران در ادامه از روسیه و چین به عنوان دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران یاد کرد و گفت: به دلیل همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی که میان سه کشور وجود دارد نیاز است مشورت‌های سیاسی نیز همیشه وجود داشته باشد. وزیر خارجه ایران همچنین در نشست خبری مشترک با همتای روس خود تلویحاً نسبت به استفاده اروپا از مکانیسم ماشه هشدار داد و گفت: برجام به عنوان یک توافق بسیار متین و توازن بخش بین‌المللی توانسته روش‌هایی را برای مقابله با نقض تعهدات خودش پیش‌بینی کند. اقداماتی که ایران در ۹ ماه گذشته انجام داده در اجرای این مفاد برجام بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر این اقدامات، اقدامی کند. در حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی آنچه اولین جلسه به شما یاد می‌دهند، این است که شما نمی‌توانید در برابر راهکار‌های قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راهکار قانونی استفاده می‌کند. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیر‌هایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است، به خاطر اینکه باید از این مسیر‌ها اول علیه نقض و بعد علیه نقض‌های اروپا استفاده کند و بعد از آن نیازی نیست به ایران بپردازد، چون در آن صورت ایران به اجرای کامل برجام برمی‌گردد و این نکته‌ای است که ما و روسیه بر آن اتفاق نظر داریم و همکاری می‌کنیم. معتقدیم برجام یک دستاورد مهم جامعه بین‌المللی است و بهتر است کشور‌ها به جای اینکه دنبال این باشند که برجام را نابود کنند، دنبال این باشند که تعهدات‌شان را اجرا کنند.