پیامدهای حمله به حشد‏العشبی در عراق برای ایالات متحده سفارت آمریکا در آتش خشم معترضان

بعد از اینکه مراسم تشییع پیکر شهدای حشدالشعبی که یکشنبه شب بر اثر حمله آمریکا به استان الانبار به شهادت رسیدند، به حمله به مقر سفارت آمریکا و تحصن در آنجا انجامید، نیروهای امنیتی وارد عمل شدند؛ نخست‌وزیری عراق از معترضان خواست سفارت را تخلیه کنند و وزیر کشور در مقر سفارت آمریکا حاضر شد. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سفیر آمریکا و کارمندان اصلی سفارت،‌ عراق را ترک کرده‌اند.
به گزارش شبکه الجزیره، بعد از رسیدن نیروهای آمریکایی معترضان از داخل سفارت آمریکا در بغداد به اطراف سفارت عقب‌نشینی کردند. نیروهای عراقی نیز گفتند که موفق شدند تظاهرکنندگان را از داخل سفارت بیرون کنند. همزمان عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق از همه تحصن‏کنندگان خواست هرچه سریع‌تر سفارت آمریکا و اطراف آن را ترک کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توئیتی در واکنش به حمله هزاران معترض به سفارت آمریکا در بغداد انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و آن را مسئول هر‏گونه حمله به سفارت کشورش در بغداد دانست.
وی از دولت عراق خواست به حمایت از سفارت آمریکا بپردازد. وزارت دفاع عراق نیز اخبار منتشر‏شده درباره ورود وزیر دفاع به ساختمان سفارت آمریکا در بغداد را تکذیب و اعلام کرد، دولت به حفاظت از سفارتخانه ها و هیئت‌های دیپلماتیک اهتمام می‌ورزد. یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق نیز تاکید کرد، تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع و متفرق کردن تحصن مقابل ساختمان سفارت آمریکا در جریان است. شبکه الحره به نقل از وزیر کشور عراق آورد: من مقابل سفارت آمریکا در منطقه الخضرا (سبز) هستم و تلاش‌ها برای آرام کردن و کنترل اوضاع ادامه دارد. جواد الربیعاوی، از رهبران حشدالشعبی در تماس تلفنی با شبکه الجزیره گفت: ما دستورات نخست‏وزیر عراق را اجرا می‌کنیم. عبدالمهدی مخالف حمله به سفارت آمریکا است اما منع تظاهرکنندگان از این اقدام دشوار است. پیش‏تر هم تعدادی از تظاهرکنندگان به اولین ایست بازرسی مقابل سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و بخش‌هایی از دیوار اصلی سفارت و برج‌های مراقبت سفارت را آتش زده بودند. معترضان خشمگین در مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی بخش‌هایی از دیوار اصلی سفارت را آتش زدند. معترضان در عین حال پرچم‌های آمریکا را مقابل این سفارتخانه به آتش کشیدند.
به گزارش ایسنا، در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از ورود معترضان به منطقه الخضرا از طریق پل معلق به سمت سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده است. به گفته یک منبع امنیتی،‌ تجهیزات امنیتی نیروهای ویژه به سمت سفارت آمریکا فرستاده شده است و نیروهای امنیتی درصدد متفرق کردن تظاهرکنندگان هستند. منابع به شبکه آر.تی گفتند که شمار زخمی‌های تیراندازی‌ها مقابل سفارت آمریکا در بغداد به ۲۰ نفر رسیده است.


گفته شده است، برج‌های مراقبت اطراف سفارت از نظامیان آمریکایی تخلیه شده‌اند. تظاهرکنندگان خشمگین همچنین پرچم‌های عراق و حشدالشعبی را بر دیوارهای این سفارت نصب کردند. سفارت آمریکا از دولت عراق خواست مداخله کرده و حفاظت از سفارت را افزایش دهد.
گردان‌های حزب‌الله عراق روز گذشته از تحصن نامحدود مقابل سفارت آمریکا در بغداد تا زمان بسته شدن سفارت و اخراج سفیر خبر داد. جعفر حسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‏الله عراق در کنفرانسی خبری گفت: هیچ قصدی برای یورش یا حمله به سفارت نداریم، فقط می‌خواهیم تحصنی نامحدود تا زمان بسته شدن سفارت آمریکا و اخراج سفیر داشته باشیم.
در همین راستا، یک منبع وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفیر آمریکا به همراه کارمندان اصلی سفارت واشنگتن در عراق به دلایل امنیتی از بغداد خارج شدند. گردان‌های حزب‌الله عراق پیش‏تر اعلام کرده بود، روز سه‏شنبه پیکر شهدای حملات آمریکا به شهرستان القائم در مرزهای عراق و سوریه را در بغداد نزدیکی منطقه به شدت محافظت شده الخضرا- جایی که مقر سفارت آمریکا قرار دارد- با حضور مردم تشییع می‌کند؛ اقدامی که به نوعی نمایش قدرت این گروه خواهد بود. گردان‌های حزب‌الله عراق گفته بود: راهکارهای ممکن و در دسترس برای پاسخگویی به حملات هوایی آمریکا را بررسی می‌کند. این گروه برای پاسخگویی منتظر دستور فرماندهان است. این در حالی است که پارلمان عراق در برگزاری جلسه‌ای برای این بمباران ناکام ماند. اعضای فراکسیون‌های شیعه نزدیک به حشدالشعبی درصدد جمع‌آوری امضا برای بررسی درخواست اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در جلسه پارلمان بودند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای پارلمان نتوانست در این باره تشکیل جلسه دهد.
سایر اخبار این روزنامه