گروهی از شهروندان عراقی در پاسخ به حملات نظامی آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور تحصن و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند

پاسخ عراق به یورش
همدلی| پس از حمله یکشنبه شب آمریکا به برخی مواضع نیروهای حشد الشعبی در استان الانبار عراق، دامنه‌ها و ابعاد جدید این حمله نظامی، وارد فاز مقابله و پاسخگویی در میان بعضی از عراقی‌ها شده است. در این حمله نظامی که بنا به گزارش رویترز حدود ۲۵ کشته و ۵۵ زخمی داشته است، حداقل ۴ فرمانده محلی نیروهای حشد الشعبی نیز جان خود را از دست داده‌اند.
پس از این حمله، برخی از شهروندان عراقی بعد از تشییع پیکر شهدای حشد الشعبی به مقر سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و توانستند با عبور از موانع امنیتی و منطقه فوق امنیتی اطراف سفارت، خود را به ساختمان سفارت آمریکا برسانند. نیروهای آمریکایی مستقر در درون سفارت نیز برای جلوگیری از ورود معترضان و متفرق کردن آنها اقدام به شلیک گلوله‌های گاز اشک‌‌آور و پرتاب نارنجک‌های صوتی کردند که منجر به آن شد که برخی از تظاهرکنندگان دچار حالت خفگی شوند.
در ادامه نیز تعدادی از حمله کنندگان به سفارت آمریکا، بخش‌هایی از دیوار اصلی سفارت و برج‌های مراقبت سفارت را آتش زدند و همچنین پرچم‌های آمریکا را مقابل این سفارتخانه به آتش کشیدند.


همزمان عادل عبدالمهدی، نخست‌ وزیر مستعفی عراق از همه تحصن کنندگان خواست هرچه سریع‌ تر سفارت آمریکا و اطراف آن را ترک کنند. تظاهرکنندگان خشمگین همچنین پرچم‌های عراق و حشد الشعبی را بر دیوارهای این سفارت نصب کردند.
در ادامه اما شبکه الجزیره از خروج معترضان از داخل ساختمان سفارت آمریکا خبر داد. سفارت آمریکا از دولت عراق خواست مداخله کرده و حفاظت از سفارت را افزایش دهد.
گردان‌های حزب‌الله عراق نیز دیروز از تحصن نامحدود مقابل سفارت آمریکا در بغداد تا زمان بسته شدن سفارت و اخراج سفیر خبر دادند.
جعفر حسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در کنفرانسی خبری گفت: هیچ قصدی برای یورش یا حمله به سفارت نداریم. فقط می‌خواهیم تحصنی نامحدود تا زمان بسته شدن سفارت آمریکا و اخراج سفیر داشته باشیم.
در همین راستا، یک منبع وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفیر آمریکا به همراه کارمندان اصلی سفارت واشنگتن در عراق به دلایل امنیتی از بغداد خارج شده اند.
در این بین، شبکه‌های مختلف خارجی، حمله مردم به سفارت آمریکا در عراق و به آتش کشیده شدن بخش‌هایی از آن را به صورت مستقیم گزارش کردند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به اتفاقات عراق در توییتی، انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و باز هم به سبک فرافکنی‌های همیشگی خود، ایران را مسئول هر گونه حمله به سفارت کشورش در بغداد دانست. او همچنین از دولت عراق خواست به حمایت از سفارت آمریکا بپردازد.
وزارت دفاع عراق نیز اخبار منتشر شده درباره ورود وزیر دفاع به ساختمان سفارت آمریکا در بغداد را تکذیب و اعلام کرد، دولت نسبت به حفاظت از سفارتخانه‌ها و هیات‌های دیپلماتیک اهتمام می‌ورزد.
یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق نیز تاکید کرد، تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع و متفرق کردن تحصن مقابل ساختمان سفارت آمریکا در جریان است.
گردان‌های حزب‌الله عراق پیشتر اعلام کرده بود، امروز پیکر شهدای حملات آمریکا به شهرستان القائم در مرزهای عراق و سوریه را در بغداد نزدیکی منطقه به شدت محافظت شده الخضرا؛ جایی که مقر سفارت آمریکا قرار دارد، با حضور مردم تشییع می‌کند؛ اقدامی که به نوعی نمایش قدرت این گروه خواهد بود.
گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کردند که راهکارهای ممکن و در دسترس برای پاسخگویی به حملات هوایی آمریکا را بررسی می‌کنند. این گروه همچنین اظهار کرده که برای پاسخگویی منتظر دستور فرماندهان خود است.
این در حالی است که پارلمان عراق در برگزاری جلسه‌‌ای در موردحمله آمریکا ناکام ماند.
در همین زمینه اعضای فراکسیون‌های شیعه نزدیک به حشد شعبی درصدد جمع‌‌آوری امضا برای بررسی درخواست اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در جلسه پارلمان بودند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا پارلمان نتوانستند در این باره تشکیل جلسه دهند.
عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق نیز به خاطر احترام به کشته‌ شدگان نیروهای تیپ ۴۵ و ۴۶ حشد شعبی و نیرهای ارتش و پلیس در نتیجه حمله آمریکا به منطقه القائم، از دیروز، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
به گزارش رسانه‌ها در تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق اعلام آماده‌باش کامل شده است.
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ‌ای درباره این حمله اشاره کرده است: «در واکنش به حملات نیروهای حشد شعبی به پایگاه‌های آمریکا در عراق، نیروهای آمریکایی حملات دقیق دفاعی علیه پنج مرکز تسلیحاتی حشد شعبی در عراق و همچنین سوریه انجام داده اند.»
گفته می شود که این حمله در پاسخ به حمله راکتی اخیر نیروهای حشد شعبی به یک پایگاه نظامی در کرکوک که محل حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی است، انجام شده است. ظاهرا در آن حمله یک پیمانکار آمریکایی کشته و تعدادی از نظامیان آمریکایی و پرسنل خدماتی عراقی نیز زخمی شده بودند.
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، نیم‌ ساعت قبل از حملات، از این موضوع مطلع شده و مخالفت شدید خود را با این عملیات یک‌ طرفه، به دلیل نقض حاکمیت ملی عراق و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه، اعلام کرده بود.
اولین واکنش، مربوط به کتائب حزب‌الله بود به طوری که سخنگوی این جنبش اعلام کرد قدرت مقاومت عراق نسبت به گذشته ده‌ها برابر افزایش یافته و در فرصت مناسب به حملات آمریکا پاسخ داده خواهد شد. آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز در واکنش به حمله آمریکایی‌ها در بیانیه ای تجاوز آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی در عراق را محکوم و بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق تاکید کرد.
در این بیانیه آمده است: مرجعیت عالی عراق این جنایت مجرمانه را که جمعی از مبارزان تحت لوای نیروهای رسمی عراق را هدف قرار داد و منجر به کشته یا زخمی شدن شمار زیادی از آنان شد، محکوم می کند.
برهم صالح، رییس جمهوری عراق نیز یکشنبه شب حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی را محکوم و تاکید کرد: حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار نقض حاکمیت عراق است.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم، لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین‌المللی شد.