آغاز سال 2020 میلادی

همدلی| امروز 11 دی‌ماه مصادف با اول ژانویه سال 2020 میلادی است که مسیحیان سرتاسر جهان همزمان با آغاز سال نو میلادی، جشن سال نو را برگزار می‌کنند. جشنی که برای بزرگداشت سال نوی میلادی برگزار می‌شود جشن کریسمس یا نوئل است؛ جشنی که در آئین مسیحیت به مناسبت بزرگداشت زادروز عیسی مسیح برگزار می‌شود و ایامی ۱۲ روزه است که با سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح در ۲۵ دسامبر (برخی مناطق شامگاه ۲۴ دسامبر) آغاز می‌شود و تا ۶ ژانویه یا روز خاج‌شویان ادامه دارد. خاج‌شویان یکی دیگر از جشن‌های آیین مسیحیت است که در آن پدیدار شدن خداوند را در قالب عیسی مسیح جشن می‌گیرند.
نخستین جشن ثبت شده برای کریسمس در رم در سال ۳۳۶ میلادی صورت گرفت. در آغاز قرون وسطی، خاج‌شویان بر کریسمس سایه انداخت. این جشن با تاجگذاری کارل بزرگ در روز کریسمس در حدود سال ۸۰۰ کاملاً فراگیر شد، اما از آنجا که مراسم با می‌خوارگی فراوان و دیگر رفتارهای ناشایست همراه بود، پارسایان در سده ۱۷ میلادی کریسمس را ممنوع اعلام کردند. در آغاز سده ۱۹ میلادی، با پیدایش جنبش آکسفورد در کلیسای انگلستان، کریسمس دوباره رونق گرفت.
برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی، سنن و رسوم گوناگونی دارد، از جمله آنکه مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌کنند.
در این میان، درخت کاج در تمام جهان نماد مهم کریسمس است، اما درخت سرو در آیین‌های پاگان و فرهنگ قدیم ایران نیز بسیار مهم بود و درخت جاودانگی تلقی می‌شد و‌ هنوز در بسیاری از نقاط ایران به درخت کاج با نگاه تقدس نگریسته می‌شود. اما شخصیتی که امروزه به شکل پیرمردی مهربان و چاق است و با لباس سرخ رنگ و ریشی سفید و بلند، هنگام کریسمس در میان برگزارکنندگان این جشن ظاهر می‌گردد، به بابانوئل معروف است و تاریخچه جالبی دارد. در سده چهارم میلادی، یکی از اسقف‌های آسیای صغیر به خاطر رفتار مهربانانه‌اش با کودکان شهرت یافت. این شخص که بعدها به سنت نیکولاس شهرت یافت، در نقاشی‌های قرون وسطی و عصر رنسانس به شکل مردی بلند بالا با چهره‌ای جدی و نجیبانه نشان داده شده‌است و تا حدود قرن شانزدهم، جشن مخصوص او در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می‌شد، اما از آن پس، این جشن، تنها به پروتستان‌های هلند منحصر شد. مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کردند، این رسم را با خود به آن کشور بردند و در آنجا بود که نام او به سانتا کلوز یا بابا نوئل تغییر یافت و شهرتی جهانی یافت.