نقشه راه 25 ساله ایران و چین پتانسیل‌های فراوانی دارد


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دومین مقصد سفرش و‌ پس از رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسکو، در پاسخ به دعوت «وانگ یی» وزیر خارجه چین، صبح سه شنبه وارد پکن شد.
این سومین سفر ظریف به پکن در سالجاری شمسی است. او اردیبهشت و شهریور ۱۳۹۸ نیز به چین سفر کرده بود.
دیدار با همتای چینی
وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین ضمن تقدیر از پکن به دلیل تلاش‌های مهمی که در حفظ برجام داشته است، خلاصه‌ای از رایزنی‌هایی را که مقام‌های ایرانی با روسیه و اروپا درباره برجام داشته، به همتای چینی خود ارائه کرد.


وی ضمن مخالفت با سیاست‌های واشنگتن گفت: «ایران به حفظ ارتباطات نزدیک با چین تمایل دارد و به چندجانبه‌گرایی پایبند است و مخالف یکجانبه‌گرایی است». ظریف ضمن تأکید بر اهمیت روابط دو کشور چین و ایران گفت: «ایران اهمیت زیادی برای روابط با چین قائل است و به افزایش همکاری با چین و تقویت مشارکت راهبردی جامع ایران و چین به سطحی جدید متعهد است».
وزیر امور خارجه اظهار داشت: دو کشور چین و ایران «در تلاش‌های مشترک خود برای مبارزه با یکجانبه‌گرایی و ارتقاء چندجانبه‌گرایی» در سال 2020 متحد هستند.
به گزارش فارس، وزیر خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تأکید بر چالش‌های پیش روی برجام تأکید کرد که اقدامات واشنگتن، دلیل ریشه‌ای و اصلی اوضاع پرتنشی است که برای توافق هسته‌ای به وجود آمده است. «یی» تصریح کرد: خروج یکجانبه آمریکا از برجام، طفره رفتن از تعهدات بین‌المللی‌اش و تحمیل فشارهای حداکثری به ایران، دلیل ریشه‌ای اوضاع پرتنشی است که درخصوص موضوع هسته‌ای ایران به وجود آمده است.
گسترش همکاری‌ها
وزیر خارجه چین از حضور ظریف در پکن استقبال کرد و گفت:‌امروز آخرین روز از سال 2019 است، من از چهارمین دیدار شما در سال جاری میلادی از چین استقبال می‌کنم. من تمایل دارم که مروری بر روابط چین و ایران با شما داشته باشم و اجماع سران دو کشور را اجرا کنیم و توقعات کامل با یکدیگر وارد سال جدید شویم.
وزرای خارجه دو کشور در این دیدار بر گسترش همکاری‌ها تاکید کردند. ظریف در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از دیدار با «وانگ یی» وزیر خارجه چین به زبان چینی نوشت: «بسیار خرسندم که آخرین روز از سال ۲۰۱۹ را با دوستان چینی خود در پکن گذراندم و همچنین به استقبال اولین روز ۲۰۲۰ در پکن می‌روم».
وی افزود:«امیدوارم که در سال ۲۰۲۰ تحولات پایداری در زمینه شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین صورت گیرد و برای دوستان چینی‌ام سال نویی شاد و فرخنده را آرزومندم».
نقشه راه 25 ساله
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در یک پیام توییتری به نقشه راه‌ 25 ساله همکاری میان دو کشور چین و ایران‌اشاره کرد.
وی تاکید کرد: نقشه راه ۲۵ ساله دو جانبه برای تحکیم بیشتر شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین پتانسیل‌های گسترده‌ و فراوانی دارد. ما به دنبال تحقق آنها (پتانسیل‌ها) هستیم و در عین حال به دنبال همکاری نزدیک‌تر منطقه‌ای و جهانی هستیم.