بوروکراسی اداری مانع افزایش صادرات به کشورهای همسایه است


به گزارش خبرگزاری فارس، امامی امین در سومین دوره تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد دلار حجم صادرات غیر نفتی است، در حالیکه حجم واردات به کشورهای اطراف ما رقمی بسیار بیشتر از این است و یکی از دلایلی که ما نتوانسته‌ایم در این زمینه رشد قابل توجهی داشته باشیم نظام بروکراسی است.
وی افزود: لازمه صادرات تولید است و وقتی دست و پای تولید‌کننده را می‌بندیم ‌چگونه می‌خواهیم تولید کنیم؟ من در سال ۹۷ فکر می‌کردم که در سال ۹۸ تعطیلی تعدادی از کارخانه‌ها را داشته باشیم، اما امسال مشاهده کردیم که بیش از ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان ما در سال جاری به دنبال توسعه تولید بودند.
در همین زمینه، رئیس‌ سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس مطالعات سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۱۶۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند در حالی‌که از این میزان ما فقط ۲۴ میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادر کرده‌ایم. ارزش (کل) صادرات کشور در 9 ماهه امسال 31/9 میلیارد دلار بوده است.
حمید زادبوم ادامه داد: براساس پتانسیل سنجی سازمان توسعه تجارت ایران که نسبت به پنج سال گذشته تولیدات کشور انجام شده ما امکان صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر را علاوه‌بر ۲۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه داریم بنابراین تولیدکنندگان نگران تولید نباشند زیرا بازار صادراتی


وجود دارد.
به گفته وی، در حال تلاش و چانه‌زنی  برای کاهش تعرفه واردات به کشورهای همسایه برای آن دسته از کالاهایی هستیم که درخصوص آنها از پتانسیل صادراتی برخوردار هستیم. اما در مقابل کاهش تعرفه واردات به این کشورها ما هم باید تعرفه کالاهای وارداتی را کاهش دهیم زیرا مبادلات تجاری رابطه‌ای دو طرفه است.
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: بنابراین ضمن آمادگی فضای تجاری کشور برای کاهش تعرفه‌های تجاری، تولید‌کنندگان هم باید آمادگی برای تولید کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه برای صادرات را داشته باشند. برای تجارت آزاد باید 85 تا 90 درصد کالاها را در گروه تجارت آزاد قرار دهیم و در این خصوص مطالعه‌‌ای را شروع خواهیم کرد.