خشایار و اردوان با پول مردم ایران چه می‌کنند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: زندگی برخی در واقعیت، بیشتر به مانند داستان‌های تلویزیونی می‌ماند که باید در قسمت‌های مختلف دنبالشان کنی، داستان‌هایی با تم پلیسی- مافیایی. از آن قصه‌هایی که آدم‌های به ظاهر موجه تو زرد از آب درمی‌آیند و کلاه از سر دیگران برمی‌دارند و دست کسی هم به آن‌ها نمی‌رسد حتی قانون. قصه محمودرضا خاوری همان داستان مهیج دنباله‌دار شبه مافیایی در دنیای واقعیت است. مدیری به ظاهر مخلص که از غم مردم و وطن می‌گفت و ناگهان سر از دیار غربت در‌می‌آورد. آن هم به اتهام نقش داشتن در تخلف بانکی معروف به 3 هزار میلیارد تومانی زمانی که مدیر عامل بانک ملی بوده است.
از سال 90 تا به امروز اما این داستان ادامه دارد و هر بار مقامات و مسئولین ایرانی از پیدا شدن ردپایی درباره او به رسانه‌ها می‌گویند و اندکی بعد نیز این ردها پاک می‌شود و روز از نو روزی از نو.
وقتی دست کسی به او نرسد، شایعات مختلفی هم درباره او مطرح می‌شود، شایعاتی که گاه تایید می‌شود و گاه تکذیب و گاه هیچ کسی نمی‌تواند صحت و سقم آن را تایید کند و موضوع بلاتکلیف می‌ماند.
گهگداری پخش تصاویری منسوب به او خاوری را دوباره بر سر زبان‌ها می‌اندازد، تصاویری که گاه به حضورش در کازینویی نسبت داده می‌شود و گاه در یک سوپر مارکت یا هنگام خرید پیتزا. اما این تصاویر ارتباطی با آن یقه سفید تا بیخ گردن بسته شده و آن ته ریش و کت‌های سازمانی ندارد. درست مثل آن صورت تراشیده، تی شرت جوان پسند و شکل و شمایل اسپرتش در قصابی. در مورد خاوری حرف‌ها و حدیث‌ها بسیارند، تا حدی که حتی شایعه فوتش نیز دوبار بر سر زبان‌ها افتاد و بعد گفتند احتمالا خودش این شایعه‌ها را بولد می‌کند تا بلکه با پخش خبر مرگش از دست افکار عمومی و سخنانی که از او درباره این روزهایش زده می‌شود، رهایی یابد. شایعه قتل خاوری در اواخر آذرماه ۹۶ و یک بار دیگر نیز در روز ۲۱ دی ۹۷ در تورنتو در رسانه‌ها منعکس شد و هر بار نیز منابع رسمی دولت و پلیس فدرال کانادا، از تایید خبر امتناع کردند.


عمارت یا همان ویلای محمود خاوری اما موضوع دیگری است که سبک زندگی خاوری را در کانادا شهره کرد؛ ویلایی که وقتی در دنیای مجازی دست به دست چرخید نشان داد که یکی از مدیران به ظاهر موجه چگونه در کشور دومش زندگی می‌کند. پخش تصاویر خانه او در کانادا یکی دیگر از نکاتی بود که حاشیه‌های پیرامون خاوری را در رسانه‌ها جذاب می‌کرد.
خاوری در کانادا اما آدم تنهایی نیست. او به وسعت یک خانواده است. خانواده‌ای که اگر چه فامیلی او را بردوش یدک می‌کشند اما در کانادا برای خود اسم و رسمی با عنوان نام‌های کوچکشان رقم زده‌اند. فرزندان خاوری مدت‌هاست که سوژه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستند. فرزندانی که هریک می‌توانند حلقه‌هایی برای تجارت و بیزینس‌های پنهانی و آشکار شخص آقای متخلف باشند.
>ایمان پسر قلابی خاوری
نخستین بار زمانی از فرزندان او و نوع بیزینس‌شان سخن به میان آمد که در شبکه‌های اجتماعی تصویری از یکی از ثروتمندان و ساختمان سازهای کانادا دست به دست می‌شد. تصویر شخصی به نام «ایمان خاوری». ایمان خاوری همان پسر محمودرضا معرفی شد. نام خاوری و تشابه کاری ایمان با یکی از فرزندان خاوری باعث شده بود تا همه برای نخستین بار او را به عنوان پسر متخلف بانکی بزرگ معرفی کنند. عکسی از یک تابلوی تبلیغاتی مربوط به املاک و ساختمان‌سازی که تصویر ایمان خاوری روی آن بود.
همان موقع که بسیاری از یافته شدن پول‌های ربوده شده پدر، در کارو بار پسر خاوری یعنی آقا ایمان در کانادا می‌گفتند، روزنامه آفتاب یزد در جست و جوی این موضوع پی به این نکته برد که ایمان ارتباطی با آن خاوری‌ها ندارد. سپس در گفتگویی با پدر ایمان یعنی مهدی خاوری خراسانی که خودش نیز یک تاجر است، این موضوع را منتشر کرد که پدر هم هیچ نسبتی با رئیس پیشین بانک ملی ندارد. خاوری خراسانی در گفتگو با ما تصریح کرد، «فردی که در عکس دیده می‌شود فرزند او است و بیش از ۱6 سال پیش در ونکوور کانادا در ساختمان‌سازی و پروژه‌های املاک فعال است و این عکس پخش شده مربوط به 9 سال پیش بوده و در روزنامه‌های ونکوور به عنوان آگهی چاپ شده است،که به نظر رقبای ایرانی پسراو در ونکوور که تعدادشان کم هم نیست به دنبال تخریب وجهه او بودند.»
>آغاز رسانه‌ای شدن فرزندان بیزینس من
اما ایمان آغازگر راهی بود تا پسرهای واقعی خاوری که کاری مشابه با او داشتند چند ماه بعدتر سرو کله‌شان در رسانه‌ها و گزارش‌ها دیده شود.
خشایار یکی از معروف ترین آن‌هاست. کسی که البته به «خش» شهره است. با چهره‌ای اروپایی و شیک. البته کاملا مشخص است که می‌شود او را یک بیزینس من امروزی تعبیر کرد، خشایار آدم تحصیلکرده‌ای هم هست، درست مثل باقی فرزندان خاوری. مهندس است و برای خود کسی شده. البته بیشتر به واسطه رستوران‌های متعددی که در کانادا از آن خود کرده است، «کاوا»، «چابرول» و «اطلس» تنها نام بخشی از رستوران‌های منتسب به وی است. در بخش املاک و مستغلات هم پروژه‌های میلیاردی ازآن خود ساخته است. بنابه مد این روزها که در ایران هم فراگیر شده است، از حامیان استارت آپ‌ها و شرکت‌های فناوری نیز هست. بسیاری می‌گویند خشایار باعث شد تا ایمان اشتباهی به جای او بر سر زبان‌ها بیافتد و به عنوان پسر خانواده خاوری به شهرت برسد. اما به غیر از خشایار نام دیگری هم هست که در ثروت دست‌کمی از «خش» ندارد.
اردوان خاوری نام فرزند ثروتمند دیگر محمود خاوری است؛ کسی که شرکت سوآرینگ تراول را مدیریت کرده و صاحب چند آژانس هوایی هم بوده و البته که در حوزه حمل و نقل فعالیت‌های بسزایی داشته است. اردوان اما مانند خود خشایار هم در ساخت و ساز ید طولایی دارد و برو بیایی.
خاوری اما یک دختر هم دارد. دختری که البته عاشق نجوم است. دکترای این رشته را هم از آن خود کرده است. او تنها فرزند خاوری است که یکبار در مقابل دوربین‌ها هم حاضر شده است؛ زمانی که البته حاضر نشد به سوالات کسانی که در مقابل ویلای معروف خاوری حضور داشتند پاسخی دهد. اگرچه پرندیس خاوری برخلاف برادران و پدرش خیلی از تجارت و... سر در نمی‌آورد، اما دیگر همه میدانند آن ویلا و عمارت معروف خاوری به نام اوست و این یعنی پرندیس هم یک شبه ره صد ساله به واسطه پول‌های پدر داشته است.
>انواع تجارت‌ها و شغل‌ها
رستوران داری، ساختمان سازی، فعالیت در شرکت‌های فناورانه، این‌ها تنها بخش‌هایی از تجارت شخص محمودرضا خاوری با توجه به دستی که پسران او در این زمینه‌ها بر آتش دارند، است. پسرانی که به هر حال در فعالیت‌های خودشان نمک خورده و نمکدان نمی‌شکنند تا این همه لطف پدر در وضعیت امروزشان را ندید بگیرند. بدیهی است که رئیس پیشین بانک ملی اکنون می‌تواند در بسیاری از این موارد فعالیت پسران شریک باشد. خاوری پنهانی و آشکار فعالیت‌های تجاری‌اش را در آنور آب‌ها تداوم می‌دهد. اما این فعالیت‌ها همیشه هم بی حاشیه و در خفا نیست. آن طور که چند سال پیش در کنار نام او نام دیگری هم دررسانه‌ها معروف شد. نام یک سرمایه‌دار و برج ساز معروف یهودی ایرانی-کانادایی به نام سام مزراحی که از خاوری به دادستانی تورنتو شکایت کرد. سام مزراحی شکایت کرده‌بود که یکی از شریک‌های او یعنی محمود خاوری تهدید کرده که خانه او را به آتش خواهد کشید. بر اساس گزارش بلومبرگ، خاوری در دو پروژه لوکس در منطقه میدتاون تورنتو از طریق پسرانش سرمایه‌گذاری کرده بوده‌است. خاوری نیز ادعا کرده که سام مزراحی به او مبلغ ۱۰۵میلیون دلار ضرر زده و سرمایه او را جهت تهیه جت شخصی، تحصیل فرزند و دکور ویلای خود، هزینه کرده‌است. از سوی دیگر سام مزراحی ادعا کرد: سرمایه‌ای از خاوری دریافت نکرده و در نهایت مجبور شده‌است از بانک وام بگیرد. بر اساس این گزارش، رابطه محمودرضا خاوری و سام مزراحی به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. زمانی که برای طراحی خانه‌های خاوری استخدام شد. او از سال ٢٠١۵ با محمودرضا خاوری وارد شراکت شده تا مجموعه‌ای از آپارتمان‌های لوکس را در این منطقه بسازند.
در هر صورت خانواده خاوری در سال‌های گذشته حضور خود در تورنتو رابسط داده و به نام‌های مختلف و اشخاص حقوقی، میلیون‌ها دلار املاک در این شهر خریداری کرده‌اند.
هرچه که هست اینکه با گذشت هشت سال از فرار خاوری از کشور و اعلام وعده‌های مختلف درباره بازگرداندن او به کشور، کماکان وی هرچند همچنان پر حاشیه، اما روال زندگی خود را ادامه می‌دهد و جالب اینکه دست کسی نیز به او نمی‌رسد.
اینترپل، محاکمه غیابی و بسیاری راه حل‌هایی از این دست، بارها از سوی مقامات به عنوان راه حل رودردرویی با خاوری مطرح شده‌اند؛ راه‌حل‌هایی که دستاورد چندانی نداشته و بیشتر، نمک‌هایی برزخم مردم در روزگار امروز ایران بوده‌اند.