بازار آماده تامین لوازم خانگی مردم است؟

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: طرح شناسه‌دار شدن کالا که برای مبارزه با قاچاق کالاها تدوین شده در بخش لوازم خانگی نیز قرار است اجرایی شود. بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا از ۱۵بهمن‌ماه هر کالای خارجی که شناسه نداشته باشد، قاچاق محسوب و ضبط خواهد شد که این زمان برای کالاهای تولید داخل از ۱۵ دی ماه است. بر این اساس لوازم خانگی شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی، ماشین ظرف‌شویی، جاروبرقی، پکیج و چرخ خیاطی نیازمند دریافت شناسه کالا هستند که اگر نتوانند این شناسه را بگیرند از سطح فروشگاهها ضبط خواهند شد.
> آنچه گذشت
طبق ابلاغیه وزارت صمت از اردیبهشت ماه امسال تولیدکننده‌ها و بازاریان موظف شدند که بر روی همه کالا‌های موجود در انبارهایشان شناسه کالا نصب کنند و از آذر ماه نیز این دستورالعمل به کارخانه‌های تولیدی ابلاغ شد. بر این اساس کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها باید با مراجعه به سایت مربوطه تولیدات و اطلاعات محصولات خود را اظهار و از طریق این سامانه شناسه کالا دریافت و در نهایت برچسب ایران کد، شماره سریال، شناسه کالا و کد رهگیری را روی تمامی کالا‌های تولیدی نصب کنند. در ابتدا قرار بود طرح شناسه دار شدن کالا از تاریخ 15 آذر تا 5 دی 98 اجرا شود و به فروشگاه‌ها اعلام شد که از این تاریخ به بعد از خرید کالا‌های بدون شناسه خودداری کنند. اما با توجه به شرایط موجود این طرح برای تولید داخل تا 15 دی و برای لوازم خانگی خارجی تا 15 بهمن تمدید شد. این طرح برای جلوگیری از قاچاق کالا و جلوگیری از اتلاف ارز حاصل از واردات غیر رسمی، در حالی قرار است اجرایی شود که به اعتقاد برخی کارشناسان هنوز زیر ساختهای لازم برای اجرای این طرح در زمان فعلی در کشور فراهم نیست.
> طرح مسئله


ما برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی خارجی در زمان ممنوعیت واردات این کالاها، باید از تولید داخل بهره ببریم. اما آیا تولید داخل می‌تواند تمام نیاز مردم را در بخش لوازم خانگی تامین کند؟ آیا تولید داخل تکنولوژی ساخت این لوازم را به طور کامل دارد؟ آیا می‌تواند نقدینگی لازم برای مواد اولیه خود را تامین نماید؟ در شرایط تحریم‌های سخت کشور که تولید در هزارتوی مشکلات تامین مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش، عدم جابجایی وانتفال پول به خاطر تحریم‌ها و کاهش صادرات قرار دارد، قادر به پاسخگویی به نیاز مردم به طور کامل در بخش لوازم خانگی است؟ اگر قادر نیست با وجود ممنوعیت واردات این کالاها، در صورت ضبط کالاهای قاچاق، بازار دچار کمبود کالا نمی‌شود؟
> شوک جدید قیمت لوازم خانگی در راه است؟
آیا قرار است شوک شدید قیمتی دیگری به بازار لوازم خانگی وارد شود؟ در چند سال اخیر به خاطر رشد نرخ ارز، لوازم خانگی قیمت نجومی را در بازار شاهد بود. حالا اگر قرار باشد به بهانه مبارزه با قاچاق کالا در نبود زیر ساختها، کمبود جدیدی در بازار لوازم خانگی ایجاد شود، به طور طبیعی قیمتها رشد سرسام‌آوری را پیدا خواهند کرد. در این صورت دود این کار در وهله اول به چشم مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی می‌رود. بر این اساس اگر قرار است از قاچاق لوازم خانگی جلوگیری کنیم و از تولید داخل بهره ببریم، باید زیرساختهای حمایت از تولید داخل را در کشور فراهم سازیم. صنایع ما با وجود ظرفیتهایی که دارند، متاسفانه با معضل تامین سرمایه در گردش مواجه هستند و نمی‌توانند متناسب با ظرفیت خود تولید کنند. دولت به خاطر مشکل کسری بودجه و نبود ارز کافی، نمی‌تواند نقدینگی لازم را در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه در اختیار تولید قرار بدهد. بنابراین تولید‌کنندگان در مضیقه شدیدی قرار دارند.
> اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:
زمان بیشتری می‌خواهیم
برخی صاحبنظران معتقدند از این رو اجرای ضربتی جمع‌آوری لوازم خانگی بدون شناسه کالا در این مدت زمان اندک در غیاب ساپورت بازار از سوی تولید داخل و در کنار آن ممنوعیت واردات قانونی لوازم خانگی خارجی تنها یک نتیجه در بر دارد. کمبود لوازم خانگی در بازار و افزایش وحشتناک قیمت لوازم خانگی! بنابراین تولید داخل نیازمند مهلت بیشتری برای تامین لوازم خانگی مشمول این طرح است. موضوعی که سید مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به آن اشاره می‌کند. میری با بیان اینکه اجرای این طرح تا 15 دی ماه ممکن نیست، می‌گوید: در مدت زمان باقیمانده تا این تاریخ کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها آمادگی برای شناسه دار کردن کالا ندارند. وی با بیان اینکه از ابتدای برنامه ریزی برای طرح مقرر شد کالای ایرانی از مبادی تولید شناسه بخورد، گفت: طی چند روز گذشته حتی به وزارت صمت نامه‌ای برای دریافت مهلت بیشتر در اجرای طرح ارسال کردیم. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: طی جلساتی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صمت داشتیم، قرار شد طرح شناسه دار شدن کالا از تاریخ 15 آذر تا 5 دی 98 اجرا شود و به فروشگاه‌ها اعلام شد که از این تاریخ به بعد از خرید کالا‌های بدون شناسه خودداری کنند. او افزود: در صورتی که نتوانند به هر دلیلی شناسه را دریافت کنند، می‌توانند صورت این کالا‌ها را به طور محدود به اتحادیه‌های مربوطه اعلام کنند تا به سامانه اطلاع داده شود تا کالا شناسه دار شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: بر اساس این طرح شناسه برای کالا‌های داخلی از محل تولید و برای کالا‌های وارداتی از گمرک بر روی کالا نصب می‌شود که با شماره‌گیری #7777*4* تمام مشخصات کالا داده می‌شود. او با بیان اینکه کالای ایرانی قاچاق نیست و این طرح باید با اولویت کالا‌های خارجی آغاز می‌شد، گفت: طبق جلساتی که با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم مقرر شد کالا‌های خارجی در اولویت قرار داشته باشند. میری با بیان اینکه اجرای این طرح تا 15 دی ماه ممکن نیست، بیان کرد: در مدت زمان باقیمانده تا این تاریخ کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها آمادگی برای شناسه دار کردن کالا ندارند. میری افزود: با وزارت صمت مکاتبه شده تا برای مدیریت بازار پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و تولیدکنندگان متعهد شوند کالای موردنیاز بازار را تامین خواهند کرد و بازار با مشکل مواجه نمی‌شود. او گفت: در صورتی که تولیدکنندگان نتوانند تمام نیاز بازار را تامین کنند باید با مدیریت هوشمند واردات، کسری بازار را تامین کنیم.
> ستاد مبارزه با قاچاق کالا:
تمدید زمان در کار نیست
این در حالی است که طبق گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا زمان ارائه شده برای شناسه دار کردن کالا‌ها از 15 دی تمدید نخواهد شد. وی گفت: البته این زمان متعلق به کالا‌های ساخت داخل است و کالا‌های وارداتی نیز تا 15 بهمن ماه مهلت دریافت کرده‌اند. او تاکید کرد: پس از 15 بهمن ماه هر کالایی که شناسه نداشته باشد قاچاق محسوب و ضبط خواهد شد. حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره جزئیات طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق گفت: 8 گروه اصلی لوازم خانگی شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی، جاروبرقی، پکیج و چرخ خیاطی نیازمند دریافت شناسه کالا هستند. او با بیان اینکه طبق ابلاغیه وزارت صمت از اردیبهشت ماه امسال تولیدکننده‌ها و بازاریان موظف شدند که بر روی همه کالا‌های موجود در انبارهایشان شناسه کالا نصب کنند، افزود: از آذر ماه نیز این دستورالعمل به کارخانه‌های تولیدی ابلاغ شد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: با شماره‌گیری #7777*4* تمام مشخصات کالا را بدانید.
> بازار واقعا آماده است؟
حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با آفتاب یزد در زمینه دل نگرانی‌های مردم برای کمبود لوازم خانگی در صورت اجرای این طرح گفت: ما بالاخره باید این طرح را برای مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید داخل اجرا کنیم. این که بگوییم بازار باید آماده شود، سخنی نادرست است چرا که بازار آماده است! تمدید مهلت این طرح یعنی تمدید مهلت بیشتر به قاچاقچیان خواهد بود، چرا که در شرایط کمبود ارزی کشور واردات رسمی لوازم خانگی یعنی هدر دادن منابع ارزی و قاچاق هم نوع دیگر هدر رفت ارز است. کشور ما در شرایطی که نفت را نمی‌تواند بفروشد و ارز و دلاری ندارد باید دلارهای موجود در سطح بازار آزاد را جمع‌آوری کند. ما باید در شرایط حاد فعلی کشور باید تصمیم درست را بگیریم.
> سرمایه در گردش تولید تامین شود
وی افزود: یعنی بیاییم ریال تولید‌کننده را تامین کنیم، تا محصول مورد نیاز مردم را تامین نمایند. وقتی در بازار جلوی قاچاق لوازم خانگی را بگیریم ارز حاصل از این کار را می‌توانیم در اختیار تولید داخلی بگذاریم. تولید داخل نیازمند سرمایه در گردش است که در صورت تامین آن، قادر به پاسخگویی به نیاز بازار داخل هست. وی ادامه داد: صنایع لوازم خانگی ما تکنولوژی روز دنیا را دارد. ما در زمینه تکنولوژی لوازم خانگی چون یخچال ساید بای ساید و اجاق گاز در دنیا صاحب سبک و طراحی محصول هستیم و محصولات ما قابل رقابت با سایر محصولات مطرح دنیا در این زمینه است. ما مطابق سلیقه ایرانی تولید می‌کنیم ودر این زمینه کمبودی نداریم. تولیدمان ظرفیت دارد، اما به خاطر تامین سرمایه در گردش دچار مشکل است. صنایع ما نقدینگی ندارند تا مواد اولیه خود را تامین کنند.در گذشته ما از طریق ال سی کار می‌کردیم، اما در حال حاضر به خاطر مشکلات تحریم نیاز صنایع به نقدینگی 30 برابر شده است.
> به جای پرداخت دلار برای واردات این دلارها را
به تولید داخل بدهیم
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به این که باید به جای پرداخت دلار برای واردات لوازم خانگی، این دلارها را به تولید‌کننده داخلی بپردازیم، خاطرنشان کرد: با باز کردن در مرزها واختصاص 9 میلیارد دلار برای واردات لوازم خانگی، تولید داخل را نابود می‌سازیم. وی در پاسخ به این پرسش که برای اجرای طرح مذکور زیر ساختهای لازم آماده است، گفت: زیرساختهای تولید سالهاست آماده است. ما از قبل به تولید‌کنندگان اعلام کردیم که فرصتهایشان را شناسایی کنند و برای شرایط فعلی برنامه ریزی کنند. برخی صنایع از این فرصت بهره برداری کردند. ظرفیت تولید داخل حتی بیشتر از نیاز داخل است، اما باید مایحتاج تولید یعنی نقدینگی را فراهم سازیم.
> انبارها از لوازم خانگی پر است؟
وی در خصوص نگرانی مردم از کمبودهای موجود در بازار در صورت اجرای این طرح طی یک ماه آینده مدعی شد: مردم نگران کمبودها وافزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی نباشند. از اردیبهشت امسال که طرح مذکور کلید خورد، انبارها از لوازم خانگی پر شد. بازار مشکلی ندارد و پر از کالاست! غزنوی گفت: دولت می‌خواهد با اجرای این طرح همزمان جلوی قاچاق کالا را بگیرد و همزمان از تولید داخل حمایت کند.این که بخواهیم شایعه‌سازی کنیم که بازار دچار کمبود می‌شود تنها آب به آسیاب قاچاقچیان می‌ریزیم و آنها از این شایعات بهره برداری می‌کنند. باید آرامش کشور را با حمایت از تولید فراهم کنیم و جلوی واردات وقاچاق را در شرایط سخت تحریم‌ها بگیریم. دشمن همواره درصدد ضربه به مردم است و قاچاق کالا یعنی بیرون بردن ارز کشور در شرایط سخت تحریمی. وی گفت: تولید‌کنندگان ما سالهاست در حوزه لوازم خانگی میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نمی‌توانند از سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوند. باید این فرصت را به آنها بدهیم و از چیزی هراس نداشته باشیم.