سانسور عجیب نماینده مجلس در تلویزیون

آفتاب یزد- گروه شبکه: صدا و سیما شاهکارهای عجیب و غریب کم ندارد اما در سانسور کردن ید طولایی دارد. از سانسور کردن انواع و اقسام سازها و نام افرادی که مورد غضبشان قرار گرفته‌اند گرفته تا لوگوی باشگاه‌های فوتبال و حتی چهره نماینده‌ای که می‌خواهد در انتخابات پیش رو شرکت کند! ماجرا از این قرار است که پخش مصاحبه یک نماینده مجلس در برنامه «هرچی شما بگین» شبکه اول سیما که اجرای آن را مهران رجبی بر عهده دارد، خبرساز شده است. چرا که چهره نماینده حاضر در این برنامه به مدل معروف استفاده از آباژور در صدا و سیما محو شده است و حتی صدای او را هم تغییر دادند! آنطور که در این برنامه زیرنویس شده چهره و صدای نماینده دعوت شده به دلیل احتمال تبلیغات برای نماینده مورد نظر در انتخابات مجلس، محو شده است. اکنون سوال اینجاست که اگر صدا و سیما قصد تبلیغ نماینده مورد نظر را ندارد چرا طی سالهای گذشته ترتیب چنین مصاحبه‌ای را نداده است و از طرفی هم چنین رفتاری صرفا به خاطر اینکه تبلیغ نشود هم توهین به مخاطبان برنامه است و هم به خود مهمان حاضر در این برنامه. درحالی که در همان شب از بخش‌های خبری صدا و سیما تصویر آیت‌الله مصباح یزدی که کاندیدای خبرگان می‌باشد پخش شد. آیا تفاوتی بین انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی است؟
حال این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی با بازتاب‌هایی از سوی کاربران روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «به نظرم باید درعوامل این برنامه و مسئولین پخش تجدید نظری صورت بگیره. مردم رو به سُخره گرفتن با این کارشون»
یکی دیگر از کاربران گفته است:« اگر این جوری بود، برای چه از او دعوت کردید به سیما، برنامه رادیویی تهیه و پخش می‌کردید!»


دیگری نوشت:«از این اتفاق می‌توان به عنوان شاهکاری بی‌نظیر در تاریخ تلویزیون در جهان نام برد که مثل اونو هیچ جای دنیا به خود ندیده»
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد:« تو کی هستی تو چی هستی از کجا اومدی اگه نماینده مردمی چرا روتو پوشوندی»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«با لهجه شیرینی که این نماینده داره مشخصه که نماینده استان یزد است. اما چرا صدا و سیما با این کار بیشتر ایشون و تبلیغ می‌کنند»، «من سوالم اینه که
چرا این نماینده باید اجازه چنین کاری بده به خدا که این رفتارا درست نیست»،‌«اینم از برنامه‌های جذاب صدا و سیما بهتر از این نمیشه»، «اگه سانسور میشد واسه چی اومده تلویزیون»، «اینکه از لهجه‌اش تابلوئه برای شهرستان بافق یزد است. بعدشم این مسخره بازیا چیه تلویزیون درمیاره دیگه کفگیرشون ته دیگ خورده نمیدونن از چه راهی جلب توجه کنند»، «این خودش یه جورجلب توجه کردنه..»،‌«نوآوری در برنامه‌سازی و تولید برنامه‌های فاخر هنوزم برام قابل درک نیست که چرا این نماینده را سانسور کردن در حالی که بیشتر دارن براش تبلیغ می‌کنند»، «اینم یه مدل مسخره و بی‌توجهی به مردم. خوب میرفت رادیو این که نمیخواست صورتشو نشون بدن»،‌ «نمیاوردنش این اداها هم در نمیاوردن»، «حالا گیریم سانسور نماینده رو
با هزار بدبختی تونستیم هضم کنیم مهران رجبی رو کجای دلمون بذاریم که مجری چنین برنامه‌ای شده»، «خب مگه چقدر حرفاش مهم بوده؟ یعنی آنقدر واجب بوده... بیاد و بعد سانسور بشه! چرا فکر، پشت کارهای مدیران نیست؟ چرا؟»، «به نظرم اصلا متوجه نیستند که چقدر بد رفتار می‌کنند!»، «من داشتم نگاه می‌کردم فکر کردم کارتن خوابا یا معتادای خیابونی آوردن حرف میزنه دوست ندارن تصویرش دیده بشه »، « این یه روش تبلیغ بسیار پیشرفته بر مبنای ایجاد کنجکاوی و حس مثبت در مخاطب است»
> غیرحرفه‌ای است
حسن بهشتی‌پور، از مدیران پیشین شبکه العالم و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه در این خصوص به ایسنا گفت:« پخش چنین برنامه‌ای در تلویزیون غیرحرفه‌ای و به دور از شان برنامه و مهمانان آن است من به عنوان یک فرد رسانه‌ای، از مدیری که چنین برنامه‌ای زیر نظر او تولید می‌شود، توقعی دارم. آن مدیر باید برنامه‌ساز را به این اصل توجه دهد که رعایت مقررات انتخابات، یک موضوع مهم است و حتما باید انجام شود، ولی راهش این نیست که ما با این وضعیت غیرحرفه‌ای یک نماینده مجلس را اینگونه به مردم نشان دهیم.» او تصریح می‌کند: «این اتفاق به خود تهیه‌کننده و مجری برنامه برمی‌گردد. البته مجری برنامه که سابقه چنین اجراهایی ندارد و هنرپیشه طنز هستند؛ بنابراین‌ از ایشان توقعی نیست، اما از تهیه‌کننده برنامه و سردبیر توقع هست که اگر واقعا می‌خواهند درباره‌ مجلس صحبت کنند، ضرورتی ندارد با کاندیدای مجلس صحبت کنند. می‌توانند حداقل با نمایندگان قبلی که کاندیدا نیستند گفت‌وگو کنند یا راه‌حل دیگری پیدا کنند. ما کارشناسان خوبی داریم که نماینده نبوده‌اند ولی به خوبی به موضوعات مجلس احاطه دارند. مانند پژوهشگرانی که در واحد پژوهش مجلس کار می‌کنند.»
وی با ابراز تعجب از نماینده‌ مجلس که تن به چنین کاری داده است، گفت:« باید به ایشان این توجه را داد که این نوع کار کردن و حضور غیرحرفه‌ای در رسانه آن‌هم به هر قیمتی توجیهی ندارد. می‌توان گفت این اقدام یک توهین غیرمستقیم به نماینده مجلس است. وقتی خلاف قوانین انتخاباتی است که چهره کاندیدا را نشان داد، ضرورتی ندارد از کاندیدا به این شکل استفاده کرد و باید راه‌های جایگزینی برای آن انتخاب کرد؛ وگرنه این روش‌های غیرحرفه‌ای موجب وهن مجلس و همچنین خود صداوسیما می‌شود.» این کارشناس رسانه درباره‌ تیم برنامه‌ساز این برنامه انتخاباتی اظهار کرد: «متاسفانه کار تولید برنامه را دست کسانی داده‌اند که احتمالا غیرحرفه‌ای بوده‌اند. اگر کسی کارشناس این کار باشد، این توقع از تهیه‌کننده و سردبیر برنامه است که به شکل کاملا حرفه‌ای برنامه را تولید کنند. همه‌ این موارد نشان می‌دهد تولیدکنندگان برنامه آشنایی و تسلط لازم را بر تولید چنین برنامه‌ مهمی نداشتند.» وی یادآور شد: «به عنوان یک همکار سابق صداوسیما درخواستم این است که مسئولان نسبت به ساخت چنین برنامه‌هایی و به کارگیری چنین افرادی تجدید نظر کنند و اجازه ندهند اعتبار صداوسیما خدشه‌دار شود. انتظار دارم مسئولان حداقل از افراد کاربلد بهره بگیرند و این اعتباری را که قطره قطره به دست می‌آید، یک دفعه
از دست ندهند.»