دور زدن فرمول صمت برای کاهش قیمت خودرو با روبات !

خرید مستقیم مردم از خودروسازان در شرایطی بسیار سخت شده است که قرار بود با اجرای فرمول سال گذشته وزارت صمت، تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها کم و روند صعودی قیمت ها کنترل شود. با این حال، گزارش ها از اجرا نشدن این فرمول، تفاوت قابل توجه قیمت بازار خودرو با قیمت کارخانه در شرایط فعلی و بازشدن پای روبات های مافیای خودرو به خریدهای اینترنتی از خودروسازان خبر می دهند.
اواخر آذرماه سال گذشته بود که رضا رحمانی وزیر صمت اعلام کرد: عرضه خودرو از سوی خودروسازان مطابق با فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار اجرایی خواهد شد. این تصمیم از سوی خودروسازان گرفته و مقرر شده بود عرضه خودروها با قیمت نزدیک به حاشیه بازار تداوم و استمرار داشته باشد. به طوری که خودروها 5 درصد زیر قیمت بازار عرضه شوند و هفته بعد از آن دوباره 5 درصد کاهش قیمت داشته باشند تا در نهایت یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار کشف شود.
تفاوت تا 40 میلیونی قیمت کارخانه خودروهای داخلی با بازار
موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با مقایسه اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودرو هم اکنون با شهریور امسال، به خبرگزاری فارس گفته است: درباره خودروهای با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان، شهریور امسال اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو بین 3 تا 14 میلیون تومان بود ولی حالا این اختلاف قیمت به 14 تا 40 میلیون تومان رسیده است.


متقاضیان ناکام در ثبت نام اینترنتی خودرو
در شرایطی که قیمت بازار و کارخانه خودروها این روزها بیش از پیش شده، خودروسازان این روزها برای فروش فوری و پیش فروش محصولاتشان اقدام می کنند اما اکثر افرادی که برای ثبت نام اقدام کرده اند، اظهار می کنند که موفق نشده اند فرایند خرید را تا آخر طی کنند. در این میان، نامعلوم بودن تعداد خودروهای ثبت نامی به ابهامات موجود افزوده و مشتریان را بیش از پیش به این فرایند بی اعتماد کرده است.سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان این که بسیاری از مردم از نبود امکان ثبت نام خرید خودرو گلایه دارند، به فارس می‌گوید: در اطرافیانم کسی نبوده که به عنوان مصرف کننده واقعی یا همکار موفق به خرید اینترنتی خودرو شده باشد. یکی از متقاضیان خرید خودرو که مدت هاست برای خرید اینترنتی آن  در تلاش است، گفت: از 9 ماه پیش مرتب سایت فروش اینترنتی ایران خودرو و سایپا را چک می‌کنم تا برای خرید خودرو اقدام کنم ولی هیچ وقت موفق به خرید نشدم. وی ادامه می دهد: هر بار به محض پر کردن اطلاعات با پیامی مبنی بر پر شدن ظرفیت فروش خودرو  رو  به‌رو می شدم. برای این که بتوانم در همان ثانیه‌های ابتدایی برای خرید اقدام کنم، حدود 10 دقیقه قبل از ساعت 10
(معمولاً سایت فروش خودروها ساعت 10 باز می‌شود) برای ثبت اطلاعات روی سایت اقدام کردم و به محض باز شدن سایت روی گزینه ثبت اطلاعات کلیک کردم اما باز هم با پیغام تکمیل ظرفیت فروش روبه رو شدم.
آیا روبات ها مشغول کارند؟
نابه سامانی در عرضه خودرو از سوی خودروسازان و هرج و مرج در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که سید جواد حسینی کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس از رد پای روبات های مافیای خودرو برای ثبت نام در سایت‌های شرکت‌های خودروساز سخن گفته و خواستار آن شده تا نهادهای نظارتی و امنیتی به این موضوع ورود کنند. وی می‌گوید: این اخبار غیررسمی به کمیسیون صنایع مجلس رسیده است که وقتی سامانه خرید خودرو برای یک تا 2 ثانیه باز می‌شود و هزاران نفر خواهان ثبت‌نام تعدادی خودرو هستند، متاسفانه مافیا با استفاده از روش‌های غیرقانونی و بهره‌گیری از روبات، تعدادی خودرو را ثبت‌نام می‌کنند.
در هر صورت مشخص نیست چرا این فرمول اجرا نشده است؟ شاید تداوم سود دلالان از تفاوت قیمت خودرو، دلیل اصلی اجرا نشدن این طرح باشد. در هر صورت لازم است، وزارت صمت مشخص کند که پس از یک سال از طرح این فرمول، دلایل اجرا نشدن آن چیست؟