علّت خشم آمریکا از حشدالشعبی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حمله نظامی آمریکا به مقر حشدالشعبی در استان الانبار عراق که بیش از 28 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، بخشی از اهداف دولتمردان کاخ سفید در عراق که زیر پوشش تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف این کشور صورت می‌گیرد، را آشکار کرد.
هدف آمریکا و مهره‌های منطقه‌ای این کشور از ایجاد آشوب در عراق اینست که نیروی کارآمدی همچون حشدالشعبی وجود نداشته باشد تا حاکمیت قانونی پشتوانه مردمی خود را از دست بدهد. نتیجه این می‌شود که منتخبان مردم مثل دوران صدام و قبل از آن، به انزوا کشانده شوند و کسانی قدرت را در دست بگیرند که گوش به فرمان آمریکا و عربستان و صهیونیست‌ها باشند. در شرایط کنونی، حاکمیت در عراق در دست کسانی است که منتخب مردم هستند و قاعده هر نفر یک رای است که مسئولین را تعیین می‌کند. در قانون اساسی عراق، پیروان مذاهب مختلف، طوایف و حتی پیروان ادیان گوناگون دارای حقوق تعریف شده هستند و تبعیضی میان شیعه و سنی و کرد و عرب و ترکمان وجود ندارد و پیروان ادیان دیگر نیز از حقوق قانونی برخوردارند.
آمریکا و رژیم صهیونیستی با دلارهای نفتی عربستان سعودی و امارات، داعش را اختراع کردند تا عراق و سوریه را در مشت خود داشته باشند. آمریکا از اینکه بعد از اشغال عراق و ساقط کردن صدام نتوانست قانون اساسی دلخواه خود را در این کشور تدوین کند و به تصویب برساند، دچار سرگیجه شد. آنچه دلخواه آمریکا بود با هوشمندی و تدبیر مرجعیت، محقق نشد و قانون اساسی عراق با تلاش‌های مستمر حضرت آیت‌الله سیستانی بگونه‌ای تدوین و تصویب شد که این کشور را از حاکمیتی مستقل و متکی بر آراء مردم برخوردار ساخت و به تمام طوایف و پیروان ادیان و مذاهب حق مشارکت در سرنوشت خود را داد. اکنون دولت آمریکا و همدستانش در منطقه از اینکه امکان مهره‌چینی در ساختار حکومتی ندارند بشدت نگران هستند و با توسل به اغتشاشات درصدد ایجاد تغییرات اساسی در این ساختار هستند تا راه نفوذ را برای خود باز کنند.


در این میان، سران بعضی احزاب افراطی شیعی نیز با اقدامات خارج از ضوابط، متاسفانه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و زمینه را برای تحقق اهداف بیگانگان فراهم می‌کنند. برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس عراق که اکنون در دستور کار قرار گرفته ازجمله اقداماتی است که قطعاً به زیان همین احزاب و به زیان آرامش عراق تمام خواهد شد. این اقدام علاوه بر اینکه چندین ماه دیگر عراق را در بلاتکلیفی فرو خواهد برد، ساختار حاکمیتی را نیز دچار مشکلاتی خواهد کرد که معلوم نیست مردم چه وقت از شر آنها خلاصی یابند. عراق اکنون بشدت نیازمند مبارزه فوری با فساد اداری، بحران اقتصادی و مقابله جدی با تروریسم است که هنوز دست از سر این کشور برنداشته است. متاسفانه احزاب بجای آنکه برای مقابله با این معضلات با هم متحد شوند، دچار اختلاف و تشتت شده‌اند و با این کار خود، حل مشکلات را تا زمان نامعلومی به تاخیر انداخته‌اند.
درست در همین شرایط، آمریکا با سوءاستفاده از فرصت پدیدآمده، به حشدالشعبی حمله کرد تا انتقام خود را از کسانی که عراق را از شر داعش و اغراض شوم دولتمردان کاخ سفید و صهیونیست‌ها نجات داده‌اند بگیرد. دولت آمریکا در بیانیه‌ای که به‌مناسبت این حمله منتشر کرده، علت آن را انتقام گرفتن از ایران دانسته و در توجیه این ادعا نوشته است: «این حمله، در پاسخ به حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف صورت گرفت... گردان‌های حزب‌الله روابط نزدیکی با ایران دارد و از این کشور پشتیبانی دریافت می‌کند.»
روشن است که این بهانه‌تراشی‌ها برای توجیه جنایتی است که آمریکا در خاک عراق علیه نیروهای عراقی مرتکب شده است. مهم‌تر اینکه اصل حضور نظامی آمریکا در خاک عراق، تجاوز آشکار به حاکمیت ملی مردم عراق است و دولتمردان آمریکائی باید به‌خاطر نقض‌ حاکمیت مردم این کشور محاکمه و مجازات شوند.
این گستاخی دولت آمریکا نشان می‌دهد سران احزاب و فعالان سیاسی عراق، برای حفاظت از استقلال کشور خود، راهی غیر از اتحاد و انسجام ندارند. آنها فقط با قانع بودن به حق قانونی خود آنگونه که در قانون اساسی عراق در نظر گرفته شده، می‌توانند آرامش را تامین و نقشه بیگانگان را نقش بر آب کنند.