رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از شرکت‌های برتر صنعت پتروشیمی کشور: جهش در صنعت پتروشیمی افتخاری ملی است

مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی با حضور رئیس‌جمهور، با بیان اینکه تلاشگران صنعت پتروشیمی سالانه حدود 18 میلیارد دلار محصول نهایی در کشور تولید کرده و 8 میلیارد دلار صادرات دارند، گفت: صنعت پتروشیمی شاخص‌ترین نقش را در صادرات غیرنفتی کشور و توسعه آینده ایفا می‌کند.
وزیر نفت با بیان اینکه هیچ صنعتی در کشور نیست که 5.5 میلیارد دلار خوراک برای صنایع پایین دستی خود ایجاد کند، گفت: امروز صنعت پتروشیمی هیچ محدودیتی برای افزایش این میزان نداشته و اگر محدودیتی وجود دارد ازسوی صنایع پایین دستی است که به دلیل برخی مسائل توان دریافت خوراک بیش از این را ندارند.
مهندس زنگنه افزود: متاسفانه برخی اوقات مطرح می‌شود که صنعت پتروشیمی خوراک را صادر کرده و به تولیدکننده داخلی نمی‌دهد که این کاملاً اشتباه است.
وزیر نفت با بیان اینکه دولت در 5 الی 6 سال گذشته در توسعه پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی اقدام کم‌نظیری انجام داده است، اظهار داشت: این موضوع در جهش دوم صنعت پتروشیمی منعکس شده که بتوانیم تولیدات را به 100 میلیون تن برسانیم و این در طول 7 الی 8 سال کاری بزرگ است.


مهندس زنگنه با اشاره به اینکه دولت ریل‌گذاری مطمئنی برای برداشتن جهش سوم صنعت پتروشیمی انجام داده است، خاطر نشان کرد: جهش سوم کاشتن بذر امید برای آینده نه تنها در صنعت پتروشیمی، بلکه اقتصاد غیرنفتی ایران و جلوگیری از خام‌فروشی است.
وزیر نفت ادامه داد: پتروشیمی‌ها در سال‌های اخیر به برکت توسعه پارس جنوبی و دیگر طرح‌ها و دریافت خوراک بیشتر همگی تولیدات‌شان را افزایش داده و علیرغم تحریم‌ها در وضعیت قابل قبولی هستند.
وی با بیان اینکه با توسعه پارس جنوبی و اجرای طرح‌های جمع‌آوری گاز مشعل علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها در بخش گاز طبیعی نیز مشکلی نداشتیم، افزود: هر سال در فصل زمستان برای تامین گاز مورد نیاز در مصارف خانگی اول گاز پتروشیمی‌ها را قطع می‌کردیم، اما امسال علیرغم سرمایی که وجود دارد این کار انجام نشده است.
وزیر نفت با بیان اینکه در توسعه پتروشیمی‌ها به تنوع محصولات و استفاده بیشتر از خوراک مایع و آمایش سرزمینی با توجه به مساله کم‌آبی در کشور توجه داریم، افزود: در زمینه بومی‌سازی فناوری‌ها و پیوند با دانشگاه‌ها اقدامات بسیار خوبی شکل گرفته که به واسطه آن چندین انستیتو تاسیس شده که مسئولیت آنها ساماندهی فناوری تولید محصولات پتروشیمی در مسائل اساسی است.
مهندس زنگنه با اشاره به اجازه رئیس‌جمهور به وزیر نفت برای بررسی تخلف در صنایع پتروشیمی و عزل مدیران متخلف پتروشیمی که ارز حاصل شده از فروش محصولات را ارایه نکردند، گفت: حتی یک مورد هم نیاز نشد که از این اجازه رئیس‌جمهور بخواهیم استفاده کنیم، اما هر روز به بهانه‌های گوناگون مدیران پتروشیمی را برای سوال و جواب می‌بردند و حتی می‌خواستند آنها را بازداشت کنند؛ گویا عده‌ای بودند که می‌خواستند چرخ پتروشیمی را از کار بیندازند.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه امروز توسعه پتروشیمی در کشور بیش از هر چیز نیاز به ثبات دارد، گفت: نباید اجازه دهیم تا بخش‌های مختلف به بهانه‌های گوناگون در این مسیر مانع ایجاد کرده و هر روز یک موضوع جدید را عنوان کنند.
مهندس زنگنه با بیان اینکه متاسفانه برخی امروز عنوان رانت‌خوار را به فعالان صنعت پتروشیمی می‌دهند، خاطر نشان کرد: پتروشیمی‌ها پول هر متر مکعب گاز را به بالاترین نرخ پرداخت می‌کنند و نسبت به انجام طرح‌های جهش دوم و سوم متعهد هستند.
وزیر نفت افزود: برخی فکر می‌کنند چون صنایع پتروشیمی سود دارند باید از آنها بگیرند، اما این درحالی است که اکثر پتروشیمی‌ها امروز سود خود را در توسعه این صنعت هزینه می‌کنند.
مهندس زنگنه با بیان اینکه فعالان صنعت پتروشیمی، سربازان کشورند و بهترین خدمات را در راستای اجرای سیاست‌های اصلی نظام برای جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه و اشتغال انجام داده‌اند، گفت: پتروشیمی‌ها می‌توانند تحول و امید در کشور ایجاد کنند، به گونه‌ای که با بهره‌ّبرداری از هر واحد پتروشیمی در کشور بلافاصله صنایع پایین‌دستی متناسب با آن توسط مردم ایجاد و اشتغال بوجود می‌آید.
تامین 20 درصد واردات کشور از پتروشیمی
همچنین در این مراسم دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور 29 میلیارد دلار نیاز ارزی بود که رقمی قابل توجه است و توانستیم علیرغم فشار بی‌سابقه دشمنان آن را تامین کنیم، افزود: پتروشیمی‌ها 20 درصد این رقم را تامین کرده و در سامانه نیما نیز حدود 53 درصد سهم پتروشیمی‌ها بود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پتروشیمی‌های کشور در سامانه نیما پیشتاز هستند، گفت: خوشبختانه مدیران پتروشیمی‌ها در شرایط سخت فشار و تحریم در تامین ارز سامانه نیما کمک‌های بسیار شایانی داشتند و با این روند در آینده می‌توانند در گردش تجارت کشور تاثیرگذار باشند.
دکتر همتی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها به خوبی به تعهدات خود عمل کرده‌اند، به گونه‌ای که 92 درصد تعهد صادراتی خود را تا پایان مرداد، تامین کرده‌اند و این رقم از نظر بانک مرکزی رقمی قابل قبول است، اظهار داشت: صنایع پتروشیمی، پیشتازان تامین ارز مورد نیاز کشور در این شرایط هستند.
همچنین مهندس محمدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایران، مهندس ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مهندس ربانی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی باختر، ضمن ارایه گزارشی از آخرین وضعیت تولیدات و دستاوردها، فناوری‌های جدید در صنعت پتروشیمی و پژوهش‌های نو در این عرصه، به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات و مسائل و مشکلات پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی کشور پرداختند.