معجزه‌گر ایرانی در راه تسخیر بازار‌های اروپایی

سرویس جامعه جوان آنلاین: سال‌ها بود که محققان ایرانی در تلاش بودند تا «نانو پودر کربنات کلسیم» مطابق با استاندارد‌های اتحادیه اروپا تولید کنند. محققان ایرانی اوایل امسال سرانجام موفق به تولید آزمایشی این ماده پرکاربرد شدند که در روز‌های اخیر با موفقیت به تولید نهایی آن دست یافتند.
از کیک و شیرینی تا لاستیک و پلاستیک
سایت علمی پژوهشی ساینس دایرکت از یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به عنوان پیشتاز تولید پودر نانو ذرات کربنات کلسیم در غرب آسیا نام برده که دو خط تولید به ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال را راه‌اندازی کرده است.
این ماده شیمیایی در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. صنایع پلاستیک و لاستیک، در جهان سالانه ۵۲ هزار تن از این ماده را به مصرف می‌رسانند و صنایع دارویی در جهان هم به طور میانگین سالی ۵۰ هزار تن از این ماده را لازم دارند. صنایع موادغذایی از بخش نوشیدنی‌ها گرفته تا تولید کیک و شیرینی سالانه ۶۷ هزار تن و صنایع پتروشیمی که خود از صنایع بالادستی محسوب می‌شود نیز حداقل سالانه ۳۸ هزار تن از این ماده را نیاز دارند.


وارد کننده‌ای که صادرکننده می‌شود
صنعت آب و فاضلاب هم در بخش‌های مختلف خود در کل جهان سالانه ۳۵ هزار تن از این ماده را لازم دارد. ضمن اینکه صنایع دیگری هم هستند که مقادیر کمتری از این ماده مهم شیمیایی را مصرف می‌کنند و به آن وابسته‌اند، مثل صنایع بزرگ آرایشی و بهداشتی که آمار دقیقی از مصرف خود را ارائه نداده‌اند.
به گزارش ساینس دایرکت ایران همواره از وارد‌کننده‌های این نانوذرات بوده و حجم بزرگی از این مواد را در صنایع مختلف وارد کرده است، اما اکنون این ماده به‌دلیل پرکاربرد بودنش معجزه‌گر لقب گرفته را به تولید انبوه می‌رساند و می‌تواند آن را وارد بازار اروپا کند.
میلیارد‌ها دلار در انتظار ایران
هم اکنون چند شرکت علمی از کشور کره جنوبی بخشی از بازار اروپای غربی را در دست دارند، اما قادر به پوشش کامل این بازار‌ها نیستند. شرکت‌هایی از امریکا و ژاپن هم برای صادرات پودر کربنات کلسیم به کشور‌های مرکزی اروپا فعالیت می‌کنند، اما شرکت‌های ایرانی می‌توانند بخشی از بازار‌های اروپایی از شرق تا غرب را تصاحب کنند.
این در حالی است که کشور چین از واردکنندگان بزرگ کربنات کلسیم است و بازار‌های امریکای جنوبی و آسیای شرقی هم تشنه تأمین این ماده پرکاربرد هستند. ایران می‌تواند سالانه میلیارد‌ها دلار از بازار‌های مختلف جهانی از طریق صادرات این کالا به دست آورد.
اتکا به پژوهشگران ایرانی
راه‌اندازی خط تولید این محصول در ایران هم تا حد زیادی به متخصصان ایرانی وابسته بوده است. به طوری که حدود ۸۰ درصد از تجهیزات این خط تولید از دستگاه‌های ساخت داخل ایرانی بوده و حدود ۲۰ درصد هم از کشور‌هایی همچون سوییس وارد ایران شده است.
یکی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه در سال‌های اخیر استفاده از نانوذرات کربنات کلسیم در حوزه دارو بسیار مورد توجه بوده، گفت: «ایمن بودن، در دسترس بودن، تولید کم هزینه و آسان، زیست سازگاری، رهاسازی آهسته دارو و پتانسیل در جذب شدن و ترمیم بافت استخوانی، آن‌ها را تبدیل به حامل‌های مطلوب دارویی کرده است.»
کاربرد در درمان سرطان
دکتر فرزانه لطفی‌پور به ویژگی‌های برجسته این نانوذرات اشاره کرد و افزود: «این نانوذرات در نقش حامل هدفمند دارو برای گروه‌های مختلف دارویی مورد بررسی قرار گرفته و توانایی بسیار مناسبی برای انتقال دارو به بافت‌های سرطانی از خود نشان داده است. خواص این ذرات بسیار وابسته به تغییرات PH محیط است و همین امر نانوذرات کربنات کلسیم را قادر به رهاسازی آهسته و کنترل شده دارو پس از تجویز کرده است. بنابراین با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، نانوذرات کربنات کلسیم می‌تواند در آینده به عنوان درمان مؤثر و بی‌خطر سرطان به کار گرفته شود.»
یک موفقیت دیگر کربناتی
علاوه بر موفقیت تولید نانو پودر کربنات کلسیم، امسال محققان کشورمان به کربنات کلسیم غیرپودری هم به صورت صنعتی دست یافته‌اند.
نانو کربنات کلسیم غیرپودری هم یک نانو مواد پرکاربرد در دنیا محسوب می‌شود که در زمینه‌های مختلفی از جمله شفاف کردن پلیمر‌های نیمه‌شفاف، تقویت‌کننده و افزایش‌دهنده خواص فیزیکی و مکانیکی انواع لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در صنایع پزشکی نیز به عنوان ماده اولیه پروتز مصنوعی، دارو‌های ضد سرطان، چسب دندان و چسب استخوان کاربرد دارد.
این ماده برای نخستین بار است که در مقیاس صنعتی در غرب آسیا و به دست متخصصان شرکت دانش‌بنیان کیمیا پیشرو صنعت نانوی ایرانیان تولید شده است. البته این شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر روی مصارف داخلی تمرکز کرده و تلاش می‌کند تا شرکت‌های داخلی را با خواص این محصول آشنا کند. در گام بعدی و بعد از گرفتن استاندارد‌های بین‌المللی تا سال آینده، صادرات به اتحادیه اروپا هم در دستور کار این شرکت دانش بنیان قرار خواهد گرفت.
پودر نانو کربنات کلسیم از کشور‌هایی نظیر چین، اتریش و اسپانیا وارد ایران می‌شود و به دلیل واردات این پودر با نرخ رایج ارز، معمولاً قیمت تمام شده آن گران تمام می‌شود. بنابراین تولید این محصول در کشور علاوه بر اینکه قیمت را پایین می‌آورد مانع خروج ارز از کشور نیز می‌شود.
کربنات کلسیم، یکی از پرکاربردترین مواد برای انسان است. ماده‌ای که در بیش از ۲۰ صنعت مختلف استفاده می‌شود. از پودر کلسیم کربنات در تولید قرص‌های کلسیم، خمیر دندان، بسیاری از مواد غذایی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید آهک زنده و آهک هیدراته، تولید سیمان، تولید مواد نسوز و بسیار صنایع دیگر استفاده می‌شود.