بورس بی‌رقیب می‌تازد

درادامه رکوردشکنی‌های تاریخی بورس اوراق بهادار تهران در ماه‌های اخیر، دیروز هم شاخص کل بورس با جهش 5 هزار و 818 واحد معادل 1.57 درصد به یکباره از کانال 369 هزار واحدی از میانه 375 هزار واحد نیز گذشت. دراین روز شاخص کل روی 375 هزار و 547 واحد رسید.
این درحالی است که کارشناسان بازار اعتقاد دارند، رخدادهای این روزهای بورس در تاریخ چهل و چند ساله این بازار سابقه ندارد. حجم نقدینگی و پول تازه‌ای که در ارزش معاملات روزانه بورس آشکار است، درحال افزایش است. با وجود اینکه تغییر محسوسی در برخی از متغیرهای بنیادی بازار سرمایه نمی‌بینیم، اما استقبال از معاملات سهام بخصوص شرکت‌های کوچک روز به روز در حال افزایش است و ظاهراً قصد توقف هم ندارد. به اعتقاد برخی کارشناسان رشد بالای نقدینگی در سال‌جاری که براساس آمارهای بانک مرکزی در پایان شهریور ماه امسال به نزدیک 2000 هزار میلیارد تومان رسیده است، در رکود، بازارهای رقیب را عاملی مهم برای تقویت معاملات در بورس می‌دانند. تاخت و تاز بورس در میزان بازدهی که به سهامداران خود داده است، یکی از عواملی است که بر جذابیت این بازار افزوده است. همچنین خبر تجدید ارزیابی شرکت‌های دولتی باعث بهبود چشم‌انداز مثبت این بازار شده است.
بازدهی بورس از 110 درصد گذشت
روزگذشته با عبور شاخص از میانه کانال 375 هزار واحدی، بازدهی بورس تهران از 110 درصد هم گذشت. از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته شاخص کل بورس 196 هزار و 888 واحد رشد داشته است و بدین ترتیب دراین مدت 197 کانال جدید را فتح کرده است. دراین روزها، انتشار گزارش‌های مثبت از کارنامه شرکت‌های بورسی نیز، سهامداران را دلگرم‌تر کرده است. برهمین اساس در فصل پاییز این بازار 17.1 درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته است. اما هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، ولع شاخص برای رشد بیشتر می‌شود. بدین ترتیب تنها در 7 روز کاری نخستین ماه از فصل زمستان، شاخص 6 درصد رشد کرده است. دراین هفت روز کاری شاخص با رشد 21 هزار و 551 واحدی مواجه شده است.