حمله امریکا به حاکمیت ملی عراق







گروه جهان/ نیروی هوایی ارتش امریکا ساعت 7:45 دقیقه عصر روز یکشنبه، تنها نیم ساعت پس از آنکه به نخست‎وزیری عراق اطلاع داد قصد انجام حملاتی علیه نیروهای مقاومت مردمی را دارد، با وجود مخالفت «عادل عبدالمهدی» با این عملیات، به 5 واحد این نیروها در مرزهای شمال عراق با سوریه و همچنین در خاک سوریه حمله کرد. در این حملات 25 نیروی مقاومت مردمی عراق به شهادت رسیده و دست‎کم 55 نفر از آنان مجروح شدند. این در حالی است که مقامات عراقی این اقدام امریکا را نقض حاکمیت این کشور توصیف کرده و بسیاری از ناظران با توجه به نقش نیروهای مقاومت مردمی در مبارزه با داعش و شکست این گروه تروریستی، هشدار داده‎اند، عملیات غیرقانونی امریکا در خاک عراق و سوریه می‌تواند باعث قدرت‎گیری مجدد داعش شود. به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، امریکا در حملات خود در خاک عراق پایگاه‌های زیرمجموعه‌های حشدالشعبی را بمباران کرد. مرکز این حملات شهرستان القائم در استان الانبار بود. «جاناتان هافمن»، سخنگوی پنتاگون بلافاصله بعد از این حملات مدعی شد، این حمله در پاسخ به حملات اخیر «کتائب حزب‎الله» به پایگاه‎های نظامی امریکا در عراق انجام شد. او تأکید کرد، در این عملیات 3 پایگاه نیروهای «کتائب حزب‎الله» در عراق و 2 پایگاه آن در سوریه هدف قرار گرفته شدند. برخی منابع نیز خبر دادند، این حملات با جنگنده‌های اف 15 امریکا انجام شدند. آمارهایی که «جواد کاظم الربیعاوی»، مدیر اداره تحرکات در حشدالشعبی اعلام کرده نشان می‎دهد، در حملات امریکا به مقرهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ حشدالشعبی 25 نیروی مقاومت مردمی عراق به شهادت رسیده و دست‎کم 55 نفر از آنان مجروح شدند. در میان شهدای این حملات 4 فرمانده نیروهای «کتائب حزب‎الله» از جمله «ابوعلی خزعلی»، فرمانده تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله عراق دیده می‎شوند. در حالی که «هافمن» مدعی شده، 5 پایگاه این نیروها را هدف گرفته، «الربیعاوی» تأکید کرده، در این حملات، مقر تیپ ۴۵ حشدالشعبی هدف سه حمله هوایی امریکایی قرار گرفت. وزارت دفاع عراق نیز قبل‌تر گفته بود، حملات ائتلاف امریکایی دو مقر گردان‌های حزب‌الله عراق در منطقه غابه سلوم و الحرش در غرب الانبار را هدف گرفته بود. این حمله واکنش مقامات و جریان‎های سیاسی عراق را برانگیخت. جنبش مقاومت اسلامی نجباء در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله هوایی امریکا به این کشور هشدار داد: زمان مواجهه مجاهدان با شما بسیار نزدیک است و پرچم مقاومت بر فراز پایگاه‌هایتان برافراشته خواهد شد. ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری خواهان خروج هرچه سریع‎تر نیروهای امریکایی از عراق شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: از تمامی گروه‌های ملی و فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان می‌خواهیم تصمیم جدی و فوری را برای اخراج تمامی نیروهای خارجی از خاک عراق اتخاذ کنند؛ نیروهایی که مصداق واقعی خنجر از پشت در وطن ما هستند. عصائب اهل الحق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ادامه نقض حاکمیت عراق توسط امریکا، مقابله جسورانه در مقابل این برخوردهای وحشیانه امریکا را که هدف آن برهم زدن ثبات در کشورهای امن است، می‌طلبد.
واکنش مقامات عراقی
مقامات عراقی نیز همسو با جنبش مقاومت عراق این حملات را محکوم کردند. مقامات سیاسی عراق همچنین بر حق حاکمیت عراق تأکید کردند و حملات امریکا را تجاوز خوانده و تأکید کردند، این حملات حق حاکمیت بغداد را نادیده گرفته است. «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق که خبرها حاکی بود استعفا نمی‎دهد، در تماس تلفنی با کاردار سفارت امریکا در بغداد، اقدام واشنگتن علیه مقر حشد الشعبی را محکوم کرد. وی این حملات را نقض حاکمیت عراق خواند. «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق هم تأکید کرد: این اقدامات را نقض حاکمیت عراق و تشدید خطرناک تنش‌ها به حساب می‌آوریم که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند. عبدالمهدی همچنین بعد از حملات دستور برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی عراق را داد. «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق نیز در واکنشی مشابه، خواهان احترام به حق حاکمیت کشورش شد و با فراخواندن همه به خویشتنداری از همه گروه‌ها خواست تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عمل کنند. این در حالی است که محمدرضا آل حیدر، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در بیانیه‌ای خواهان جلسه فوق‌العاده پارلمان در این خصوص شد. فراکسیون سائرون مورد حمایت مقتدا صدر نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه هدف قرار دادن تیپ 45 حشد الشعبی (بسیج مردمی) بخشی از مجموعه تجاوز امریکا علیه حاکمیت، امنیت و ثبات عراق است، خواستار گنجاندن موضوع بررسی تجاوز نظامی امریکا علیه عراق در نشست مجلس این کشور شد. گروه علمای عراق نیز اعلام کرد: هدف قرار دادن حشد الشعبی یک برخورد وحشیانه است. ما از شورای عالی اسلامی عراق می‌خواهیم موضعی جدی و سرنوشت‌ساز علیه این تجاوزات اتخاذ کند. ائتلاف النصر، حزب الدعوه و سازمان بدر عراق هم حمله امریکا به مقرهای حشد الشعبی را محکوم کردند. سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم تأکید کرد، حمله به تأسیسات نظامی عراق توسط امریکا به منزله نقض آشکار حاکمیت عراق و تخطی در توافق‌های امنیتی منعقد شده میان دو کشور است. آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر عراق نیز در بیانیه ای حملات امریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را محکوم و اعلام کرد: مقامات رسمی عراق مسئول برخورد با چنین اقدامات و اتخاذ تصمیمات لازم برای جلوگیری از وقوع آنها هستند.
واکنش‎های خارجی
حملات امریکا در خاک عراق، واکنش‎هایی در خارج از این کشور را نیز به‌دنبال داشت، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به حملات امریکا علیه گردان‌های حزب‌الله در عراق و سوریه گفت: امریکا به ما درباره این حملات اطلاع نداده بود. وی گفت: ما هر اقدامی را که با هدف مبارزه با تروریسم صورت گیرد مثبت می‌دانیم اما تمامی اقداماتی را که احتمالاً به بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود منفی ارزیابی می‌کنیم.
«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: تجاوز نیروهای امریکا به خاک عراق و حمله به‌ مواضع نیروهای حشدالشعبی مصداق بارز تروریسم و بشدت محکوم است.
حزب‌الله لبنان هم با صدور بیانیه‌ای حمله امریکا به‌ مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را محکوم و اعلام کرد: این حمله تجاوزی آشکار به حاکمیت ملی، امنیت و ثبات عراق و مردم آن بویژه حشد الشعبی است که ید طولایی در رویارویی با تروریسم، شکست آن و تعقیب و پیگیری باقی‌مانده‌های داعش دارند. این در حالی است که بحرین حمایت خود را از حمله امریکا به تأسیسات گردان‌های حزب‌الله در عراق و سوریه اعلام کرد و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز این تجاوز را «نقطه تحولی در واقعیت منطقه‌ای» توصیف کرد. جمهوری‎خواهان امریکا هم از این حمله استقبال کردند. این در حالی است که به نظر می‎رسد امریکا نگران عواقب این حمله است. طوری که سفارت امریکا در بغداد ده‌ها تن از کارمندان غیرنظامی خود را خارج کرد.

بــرش
رسانه‌ها چه گفتند

حمله به پایگاه‎های «کتائب حزب‎الله» به باور بسیاری از ناظران ریختن آب به آسیاب تروریست‎ها تلقی شده‎است. خبرگزاری عراقی براثا در تحلیلی نوشت، امریکایی‌ها برای حفظ سهولت آمد و شد تروریست‌های داعش به داخل خاک عراق این حمله را انجام دادند. امریکا از ابتدا با حضور حشد الشعبی در القائم مخالف بود و این سومین بار است که آنها را هدف قرار می‌دهد، زیرا القائم علاوه بر اینکه نزدیک‌ترین موضع به پایگاه امریکایی «عین الاسد» محسوب می‌شود و بر گذرگاه‌های رفت و آمد نیروهای امریکایی میان عراق و سوریه اشراف دارد، ریه تنفس داعش محسوب می‌شود. در همین ارتباط شبکه تلویزیونی الاتجاه نیز در تحلیلی اعلام کرد، واشنگتن با بهره‌برداری از شرایط کنونی عراق، حملات تجاوزگرانه جدیدی علیه مقر‌های بسیج مردمی در غرب الانبار انجام داد. این اقدام نشان دهنده تلاش امریکا برای ایجاد تنش در عراق و فراهم کردن زمینه برای گروه‌های تروریستی به‌ منظور آسیب وارد کردن به ثبات امنیتی است.