جهش پتروشیمی در دوره تحریم

رئیس جمهوری در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی ایران که روز گذشته برگزار شد، به میان مدیران شرکت‌ها و فعالان صنعت پتروشیمی کشور رفت و پای درد دل صنعتگران این حوزه نشست. اتفاقی که برای نخستین بار در این سطح وسیع رخ می‌داد و با استقبال ویژه‌ای از سوی فعالان این صنعت رو‌به‌رو شد.
حسن روحانی از نمایشگاه تازه‌ترین تولیدات و دستاوردها، فناوری‌های نو و پژوهش‌های جدید در حوزه پتروشیمی کشور بازدید کرد و با مدیران و نمایندگان پتروشیمی‌های کشور صحبت کرد.
وی در جلسه‌ای که با فعالان صنعت پتروشیمی داشت، موضوعات مهمی را درباره این صنعت و مسائل روز کشور به زبان آورد.
شکست جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ایران


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه همه هدف دشمنان از اعمال فشار و تحریم این بوده که سر میز مذاکره‌ای برویم که هر‌چه آنها گفته‌اند، قبول کنیم، افزود: این کار در ایران اسلامی نشدنی است و خوشبختانه ملت ایران در سال 97 و 98 بویژه از 13 آبان سال گذشته که فشارهای حداکثری تحریم اعمال شد، بخوبی ایستادگی و مقاومت کردند.
شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است
روحانی با بیان اینکه شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، گفت: برخی‌ها خطاب به دولت دوازدهم می‌گویند که چرا عین قول‌هایی را که اول دولت دادید، نمی‌توانید عمل کنید؛ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم و بعد وارد شرایط جنگ شدیم و این جنگ را هم ما انتخاب و شروع نکرده و حتی بهانه را هم ما به‌دست دشمنان ندادیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: دشمنان جنگ را علیه ملت ایران شروع کردند تا قامت استوار ملت بزرگ و فرهیخته ایران را بشکنند و این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند که در سال 95 و در فروردین 96 قولی داده‌اید و در فروردین 98 لحن شما فرق کرده است، چرا که آن در شرایط صلح بود و امروز در شرایط جنگ قرار داریم و در همه دنیا شرایط جنگ یک شرایط ویژه است.
روحانی با بیان اینکه از سال 97 جنگ شدید و همه جانبه اقتصادی علیه ایران شروع شد، اظهار داشت: دشمنان می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود، یعنی همه دنیا را وادار کنند که پشت سر آنها و روبه‌روی ایران بایستند؛ آنها می‌خواستند این جنگ حقوقی نیز بشود، یعنی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ایران را محکوم کنند که در این امر ناموفق بودند.
ملت ما نباید در زندگی روزمره دچار مشکل شوند
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه آنچه هدف دشمنان در جنگ اقتصادی بوده، حاصل نشده و نخواهد شد، افزود: امروز در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود.
روحانی با اشاره به اینکه براساس آمار ارائه شده در بهار و تابستان، روند اشتغال با وجود فشارها و تحریم‌ها در مسیری درست قرار داشته است، گفت: وقتی اشتغال روند خود را بدرستی طی کند، به معنای این است که تولید در مسیر درستی قرار گرفته است.
امیدواریم در سال آینده رشد منفی نداشته باشیم
رئیس جمهوری تصریح کرد: وقتی توانستیم آن تورم شدیدی که پایان سال گذشته شروع شد را تا حدی در بهار امسال مهار کنیم، یعنی دشمن ناموفق بوده است؛ حتی در زمینه رشد اقتصادی نیز که سال گذشته منفی بود، امسال شرایط متفاوتی داریم و امید ما این است که در سال آینده رشد منفی نداشته باشیم و این به معنای ناموفق بودن دشمنان در طراحی‌شان بوده است.
روحانی با بیان اینکه تقریباً همه رهبران سیاسی جهان که با آنان ملاقات داریم، عنوان می‌کنند که امریکا اشتباه کرده و در مواجهه با ایران ناموفق بوده است، گفت: حتی نزدیک‌ترین دوستان امریکا این موضوع را بیان کرده و می‌گویند که خود امریکایی‌ها در جلسات خصوصی می‌گویند که محاسبات ما درباره ایران غلط بوده است؛ تصور می‌کردیم با فشاری 5 الی 6 ماهه مردم در مقابل نظام قرار می‌گیرند و ما را دعوت به ایران کرده و برای ما فرش قرمز پهن می‌کنند که این، نهایت نادانی و محاسبه غلط است.
پتروشیمی تأمین‌کننده 20 درصد نیازهای ارزی کشور
در این جلسه رئیس جمهوری با اشاره به حضور رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ 20 درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از 50 درصد ارز سامانه نیما توسط این صنعت تأمین می‌شود و این نشان می‌دهد که امروز پتروشیمی در خط مقدم است.
وی افزود: اینکه بخش عمده ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما وارد شود و همین که نیازهای ارزی این صنعت در اختیار خودش قرار گیرد، قابل بررسی است و نیاز به همفکری و هماهنگی بین بانک مرکزی، دولت و ارگان‌های دیگر وجود دارد.
جهش در پتروشیمی افتخاری ملی است
روحانی تأکید کرد: درآمد کنونی صنعت پتروشیمی کشور حدود 17 میلیارد دلار است که در پایان گام دوم این صنعت یعنی تا سال 1400 به 25 میلیارد دلار و در پایان گام سوم، به 37 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم است، گفت: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه همه ما حمایت است، مردم، افکار عمومی و همه از جمله دستگاه اجرایی، قوه قضائیه و مجلس باید از کسانی که این افتخار بزرگ را نصیب کشور کردند، حمایت کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، گفت: جهش یعنی اینکه از روندعادی سریع‌تر حرکت کنیم و شتابان و با سرعت به مسیر ادامه دهیم. وقتی از جهش‌های دوم و سوم در صنعت پتروشیمی صحبت می‌کنیم، آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ما به 100 میلیون تن می‌رسد. یعنی اینکه تولید حدود 2 برابر خواهد شد. از سال 92 و آغاز فعالیت این دولت که تولید محصولات پتروشیمی 52 میلیون تن بوده در پایان جهش دوم در سال 1400 این میزان به 100 میلیون تن خواهد رسید. تکمیل این حرکت برای بعد از سال 1400 دیده شده تا تولید ما از 100 میلیون تن به 130 میلیون تن در جهش سوم برسد که این کار یک کار بزرگ و ارزشمند است.
روحانی اظهار کرد: اینکه بتوانیم در صنعتی در عرض 8 سال تولید را 2 برابر کنیم این همان جهش است.
با جهش سوم تولیدکننده اول منطقه خواهیم شد
رئیس جمهوری با بیان اینکه آماده‌سازی برای انجام جهش سوم نیز در حال انجام است، گفت: آماده‌سازی صنعت قدم اول است، توسعه قدم دوم، جهش گام سوم و قدم چهارم نیز آماده کردن شرایط برای جهش بعدی است و ریل‌گذاری برای جهش و موفقیت بعدی است که این کار در صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه به‌رشد درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی تا جهش سوم اشاره کرد و گفت: این موفقیت در شرایط معمولی نبوده و ما در شرایط تحریم و فشارهای سنگین اقتصادی در این مسیر موفق قرار داشته‌ایم و در شرایطی که به‌خاطر تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه برای جذب سرمایه، صادرات محصول و برگشت ارز حاصل از صادرات با مشکلات زیادی مواجه هستیم این موفقیت‌ها حاصل شده که از افتخارات صنعت پتروشیمی کشور است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اینکه در تولید محصولات پتروشیمی امروز در منطقه در رده دوم قرار داریم و با جهش سوم تولیدکننده اول منطقه خواهیم شد، افتخار کشور و صنعت پتروشیمی است.

روحانی افزود: ما به فکر آینده هستیم و فقط به‌دنبال چیدن محصول نیستیم. می‌خواهیم برای فردا و پس فردا هم کار کنیم و آیندگان هم باید از این صنعت استفاده کنند.
زنگنه کار بزرگی کرده است
رئیس جمهوری با بیان اینکه بیژن زنگنه وزیر نفت را به‌عنوان مسئول هماهنگی و ساماندهی صنعت پتروشیمی تعیین کرده است، افزود: مهندس زنگنه کار بزرگی در این حوزه انجام داده و حضور ایشان اطمینان بخش بود و ایشان هم تأکید می‌کنند که صنعت پتروشیمی خوب عمل کرده و نگرانی‌هایی که در زمینه فعالیت پتروشیمی‌ها مطرح می‌شود، درست نیست.
رئیس جمهوری افزود: اینکه همه خوراک این صنعت توسط خودش تأمین می‌شود و بخش اعظم و بزرگ نیاز وارداتی ما در این صنعت از جمله کاتالیست‌ها، امروز در کشور خودمان تولید می‌شود و نیازهای داخلی و خارجی را تأمین می‌کند، یعنی صنعت پتروشیمی یک صنعت عظیم و قدرتمند است. روحانی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم دنبال خام‌فروشی در نفت و گاز نباشیم، یکی از راه‌ها توسعه صنعت پتروشیمی است و اینکه اعلام شد، در جهش سوم به جایی خواهیم رسید که خوراک صنعت پتروشیمی معادل 2 میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود، موضوع بسیار مهمی است و نشان می‌دهد که صنعت پتروشیمی، انرژی را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با تأکید بر انجام اقدامات پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی، گفت: صنعت پتروشیمی یک زنجیره است و خوراک برخی از بخش‌های تولیدی خود را تأمین می‌کند. تولیدات این صنعت در بخش‌های مختلف از جمله نساجی، بسته‌بندی، کشاورزی و اگر صنایع پایین‌دستی آن تکمیل شود، باعث اشتغالزایی بیشتر و ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به درخواست نماینده یکی از شرکت‌ها در خصوص دریافت وام اعم از ارزی و ریالی از بانک مرکزی، گفت: این مشکل باید با کمک صندوق و بانک مرکزی حل و فصل شود.این صنعت جای اعتماد و اطمینان است و بانک‌ها نباید برای برگشت پول خود از این شرکت‌ها دغدغه خاطر داشته باشند. برای سرمایه‌گذاری در صنعت اگر هزینه زیاد نشود نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.
ایجاد امیدواری با تبیین آمار پتروشیمی
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه صدا‌و‌سیما، ‌رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید در مورد این موفقیت‌ها و جهش سوم در صنعت پتروشیمی کار کنند، گفت: مردم جامعه، دانشجویان، مهندسان، کارگران و همه اقشار که نگران هستند وقتی حس کنند در یک صنعت بزرگ کشور جهش بزرگی اتفاق افتاده و ادامه دارد و تولید محصولات در این صنعت 2 برابر شده، امیدوار خواهند شد و این شرایط نشان می‌دهد که این بخش محیط کار بسیار بزرگ و مناسبی است.
روحانی با بیان اینکه خودکفایی در این صنعت معنایش این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه کار کنند، گفت: خودکفایی بسیار ارزشمند است و باید جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان را دعوت کنیم که در این عرصه فعالیت کنند.

در نمایشگاه پتروشیمی چه گذشت؟

نمایشگاه دستاوردهای صنعت پتروشیمی روز گذشته برگزار شد و دراین نمایشگاه اولین‌های اکتشافی و توسعه‌ای این صنعت به نمایش گذاشته شد. از کاتالیست‌ها گرفته تا محصولات. آنچه بیش از همه، مورد توجه رئیس جمهوری در جریان بازدید ازاین نمایشگاه قرار گرفت، بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی و موفقیت روزافزون شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی بود. به‌طوری که حسن روحانی در بازدید از این نمایشگاه، بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی با هدف خودکفایی تأکید ویژه‌ای داشت. روحانی به غرفه‌های هلدینگ‌های خلیج فارس، باختر، پترو فرهنگ و نفت و گاز پارسیان و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ونیز پتروشیمی‌های جم، مارون و نوید زرشیمی به نمایندگی از مجتمع‌های پتروشیمی سر زد و در جریان به روز‌ترین آمارهای این صنعت قرار گرفت. آمارهایی که به کمک بخش خصوصی مدام در حال تغییر و به روز شدن است.

چشم انداز یک صنعت
پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند

بیژن زنگنه، وزیر نفت در دیدار رئیس جمهوری با فعالان صنعت پتروشیمی نکاتی را درباره عملکرد صنعت پتروشیمی بیان کرد:
■ عملکرد صنعت پتروشیمی کاملاً در مسیر تحقق سیاست‌های مورد تأکید نظام مانند جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه و اشتغالزایی بوده است.
■ راه‌اندازی هر واحد پتروشیمی به توسعه بیشتر صنایع پایین‌دستی، ایجاد هزاران واحد فرعی و اشتغالزایی قابل توجه می‌انجامد و منشأ امید و تحول می‌شود.
■ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، کار کم‌نظیری در توسعه پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی انجام گرفته که این عملکرد در جهش دوم پتروشیمی منعکس شده است.
■ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نشان‌دهنده رشد تقریباً دو برابری تولید و درآمد در هشت سال (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) خواهد بود.
■ جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و با ریل‌گذاری مطمئنی که دولت دوازدهم برای جهش سوم پتروشیمی انجام داده است، صادرات این صنعت طی پنج سال پس از پایان دولت، می‌تواند به ۳۷ میلیارد دلار برسد.
■ جهش سوم، کاشتن بذر تولید برای آینده است؛ نه تنها آینده صنعت پتروشیمی بلکه آینده اقتصاد غیرنفتی ایران و جلوگیری بیشتر از خام‌فروشی.
■ به برکت توسعه پارس جنوبی و دیگر طرح‌ها و دریافت خوراک بیشتر از سوی مجتمع‌های پتروشیمی، تولیدات این صنعت افزایش یافت و به‌رغم فشار تحریم، پتروشیمی‌ها وضع قابل قبولی داشته‌اند.حتی امسال در فصل سرما، گاز پتروشیمی‌ها قطع نشد.
■ در این صنعت، در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری‌ها و پیوند با دانشگاه کارهای بزرگی شده از جمله آنکه چند انستیتو تأسیس شده یا در حال تأسیس است که در حوزه فناوری‌های تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کنند.
■ پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند؛ پتروشیمی‌ها سربازان کشورند و بهترین خدمات را ارائه می‌دهند و از منافع‌شان نیز در مسیر توسعه صنعت استفاده می‌کنند.
■ اجازه دهیم پتروشیمی‌ها کارشان را انجام دهند، ایجاد شرایط باثبات به تحقق اهداف این صنعت کمک می‌کند.
■ با سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلیج‌فارس و مارون، تمام گازهای فلر استان خوزستان جمع‌آوری خواهد شد و با ادامه این روند در مناطقی مانند خارک نیز همه گازهای مشعل جمع می‌شود.


ارزآوری
پیشتازان تأمین ارز مورد نیاز کشور

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار رئیس‌جمهوری با فعالان صنعت پتروشیمی چند نکته را به زبان آورد:
■ پتروشیمی‌ها به‌خوبی به تعهدات خود عمل کرده‌اند و صنایع پتروشیمی، پیشتازان تأمین ارز مورد نیاز کشور هستند.
■ برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور ۲۹ میلیارد دلار نیاز ارزی بود که رقمی قابل توجه است و توانستیم باوجود فشار بی‌سابقه دشمنان آن را تأمین کنیم.
■ پتروشیمی‌ها ۲۰ درصد این نیاز ارزی را تأمین کردند و در سامانه نیما نیز حدود ۵۳ درصد سهم پتروشیمی‌ها بود.
■ پتروشیمی‌های کشور در سامانه نیما پیشتاز هستند.
■ خوشبختانه مدیران پتروشیمی‌ها در شرایط سخت فشار و تحریم در تأمین ارز سامانه نیما کمک‌های بسیار شایانی داشتند و با این روند در آینده می‌توانند در گردش تجارت کشور تأثیرگذار باشند.
■ پتروشیمی‌ها ۹۲ درصد تعهد صادراتی خود را تا پایان مردادماه تأمین کرده‌اند و این رقم از نظر بانک مرکزی رقمی قابل قبول است.