همدلی از نقض قوانین بین المللی در حمله به برخی مواضع نظامی در عراق گزارش می‌دهد

مرض آمریکایی
همدلی| هنوز عراق از فشار گروهک‌های تروریستی و خرابکار قد علم نکرده که این بار آمریکایی‌ها روی سرشان خراب شدند. یکشنبه‌ شب گذشته آمریکا در اقدامی خرابکارانه خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی به خاک این کشور حمله نظامی کرد. آمریکایی‌ها مواضع حشدالشعبی در شهرستان «القائم» در غرب استان الانبار را هدف حمله هوایی قرار دادند. مقر دو تیپ ۴۵ و ۴۶ حشدالشعبی هدف حمله جنگنده‌های اف-15 آمریکا، قرار گرفت. این حمله آمریکا، دو روز پس از حمله راکتی به پایگاه کی.1 در استان کرکوک انجام شد که آمریکا اعلام کرد یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نفر که چهار نفرش آمریکایی بودند، مجروح شدند. براساس جدیدترین گزارش‌ها، در حملات آمریکا، 25نفر از نیروهای حشدالشعبی شهید و بیش از 50 نفر دیگر زخمی شدند که احتمال افزایش قربانیان این حمله با توجه اینکه پیکر تعداد زیادی از شهدا همچنان زیر آوار باقی مانده‌، وجود دارد. آمریکا بلافاصله بعد از این حمله واکنش نشان داد و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که 3 مقر حزب‌الله عراق در خاک عراق و 2 مقر حزب‌الله عراق را در سوریه هدف قرار داده است. وزارت دفاع آمریکا در عین حال این حملات را در واکنش به آنچه «حمله مکرر حزب‌الله عراق به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش خواند» اعلام کرد؛ ادعایی که از اساس باطل است و آمریکایی‌ها تلاش دارند این حمله را نوعی انتقام از حمله خمپاره‌ای به پایگاه این کشور در غرب کرکوک جلوه دهند؛ حمله‌ای که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است و هیچ مرجع بی‌طرفی ادعای آمریکایی‌ها را تایید نکرده است.
این اقدام آمریکا واکنش عراقی‌ها را در پی داشت. در پی تجاوز آمریکا، همه مقامات بلندپایه عراق و رهبران جریان‌های سیاسی این کشور، حمله به حشدالشعبی را یکصدا محکوم کردند. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی آن را بر خلاف توافقات با آمریکا و نقض حاکمیت این کشور دانست. همچنین عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، آن را اقدامی خطرناک دانست که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند. در ادامه محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز حمله به حشدالشعبی را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت این کشور برشمرد. دیگر جریانهای سیاسی عراق نیز با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی در استان الانبار را محکوم کرده و از دولت و پارلمان این کشور خواستند موضعی جدی در برابر تداوم چنین تجاوزهایی اتخاذ کنند.
حفظ دلیل حمله به حشد الشعبی


در این میان ائتلاف الفتح به رهبری ‌هادی عامری از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان و شخصیت‌های سیاسی عراق خواسته است تا تصمیمی فوری برای اخراج تمامی نیروهای خارجی از خاک این کشور اتخاذ کنند. ائتلاف سائرون در پارلمان عراق وابسته به جریان صدر تجاوز نظامی آمریکا به مواضع حشدالشعبی در استان الانبار را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست. این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز وحشیانه آمریکا به مواضع حشدالشعبی نقض آشکار حاکمیت عراق و تجاوز آشکار به اراده ملی است و این رفتار وحشیانه تجاوزکارانه قابل قبول نیست و دولت عراق باید به وظایف خود در دفاع از حاکمیت عراق و امنیت مردم در برابر هرگونه تجاوز خارجی عمل کند و شعار کوبنده «کلا کلا آمریکا، کلا کلا اسرائیل» (آمریکا هرگز، اسرائیل هرگز) باقی خواهد ماند. همچنین کمیته امنیتی پارلمان عراق خواستار برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی حملات اخیر آمریکا به مواضع حشد الشعبی شد. در این میان یک کارشناس امنیتی عراق، دلیل اصلی حمله یکشنبه شب آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در عراق را حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه دانست. به گزارش فارس، احمد الشریفی، کارشناس امنیتی عراق دلیل حمله یکشنبه شب آمریکا به مواضع الحشدالشعبی در استان «الانبار» را نگرانی آمریکایی‌های حاضر در پایگاه هوایی «عین الاسد» از حضور نیروهای تیپ ۴۵ الحشد در شهرستان «القائم» در این استان دانست. او در گفت‌وگو با شبکه «العهد» اظهار داشت که اقدام آمریکا در حمله به مقرهای الحشد الشعبی در القائم واقع در غرب استان الانبار، در چارچوب حفظ امنیت متحدان آمریکایی - صهیونیستی صورت گرفته است. منطقه‌ای که تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله در آن مستقر بودند، بخش لاینفکی از امنیت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد و به همین دلیل نیز هدف آمریکا قرار گرفت. این کارشناس عراقی افزود: این بمباران با هدف قطع ارتباط لجستیکی و جغرافیایی در محور مقاومت سوریه و لبنان از یک سو و عراق و ایران از سوی دیگر صورت گرفته است. حضور نیروهای تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله در این منطقه، نگرانی نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه «عین الاسد» را به همراه داشت. به همین دلیل نیز علاوه بر نیروهای این تیپ، انبارهای تسلیحاتی آنها نیز هدف قرار گرفت.
آمریکا و مزدورانش دیگر در عراق امنیت نخواهند داشت
همچنین عزت شابندر، نماینده سابق پارلمان این کشور در صفحه توئیتر خود نوشت که آمریکا با حمله به مواضع الحشدالشعبی خود را در مقابل طرفداران این گروه قرار داده است. شابندر در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا در مبارزه با ایران صحنه عراق را انتخاب کرده است و هنگامی که عراق نپذیرفت جزئی از این منازعه باشد، آمریکا عراق را به عنوان یک هدف قرار داد.» او افزود: «تجاوز امروز تنها به الحشد الشعبی محدود نمی‌شود، بلکه آمریکا تمامی طرفداران الحشد الشعبی را هدف قرار داده است؛ بنابراین عراق دیگر برای مزدوران آمریکا و عناصر وابسته به آن امن نخواهد بود.»
واکنش ایران، چین و روسیه به حملات آمریکا
از دیگر سو کشورهای منطقه هم به این حملات آمریکا واکنش نشان دادند و حمله تجاوزکارانه آمریکا علیه مواضع حشد شعبی در عراق واکنش‌های منفی بسیاری را به دنبال داشته است. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان اقدامات اخیر آمریکایی‌ها در عراق را با هدف گستراندن دام برای ایران دانست و تاکید کرد که هیچ‌گاه راهبرد جمهوری اسلامی ایران چالش با نظامیان خارجی در منطقه نبوده و به دنبال آن هیچ وقت کشورمان وارد چالشی نشده که نتیجه آن آسیب زدن به یک سرباز خارجی باشد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به حملات یکشنبه شب آمریکا به پایگاه حشد الشعبی در عراق گفت: موضوع چالش آمریکا در عراق می‌تواند برای ایران یک دام و کمین باشد و باید کشورمان پرهیز کند تا داخل چنین دامی نیفتد. به گفته او، کشته شدن سرباز آمریکایی در عراق از ابتدا هم نوعی فریب‌آمیز بود؛ به هیچ وجه سیاست جمهوری اسلامی در منطقه این نیست که به نیروهای نظامی حاضر در منطقه آسیب بزند؛ هیچ وقت هم کسی نتوانسته سندی ارائه کند که به موجب آن ایران اقدامی علیه سربازان خارجی در منطقه داشته است. از زمان حضور نیروهای ناتو مستقر در افغانستان و نیروهای آمریکایی در عراق همواره جمهوری اسلامی ایران سعی کرده این موضوع به محدوده تنش تبدیل نشود. به گزارش المیادین وزارت خارجه چین هم در واکنش به این حملات تاکید کرد که احترام، تضمین حاکمیت، استقلال و سلامت اراضی سوریه و عراق یک ضرورت است. وزارت خارجه چین تصریح کرد که چین همیشه با استفاده از خشونت در امور بین‌المللی مخالفت کرده است. از طرف دیگر کاخ کرملین اعلام کرد که آمریکا، روسیه را در جریان حملات خود علیه نیروهای الحشدالشعبی در عراق و سوریه قرار نداده است. به گزارش المیادین، کاخ کرملین به حمله آمریکا علیه مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار که باعث به شهادت رسیدن تعداد قابل توجهی از این نیروها شد واکنش نشان داد. کرملین تاکید کرد: ما هر اقدامی را که در راستای مبارزه با تروریسم باشد مثبت ارزیابی کرده و هر اقدامی را که در راستای ایجاد بی‌ثباتی صورت بگیرد، منفی ارزیابی می‌کنیم. کرملین هم چنین اعلام کرد که از هر اقدامی در راستای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند.
ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم دروغی بیش نیست
این حمله همچنین نشان داد که ادعای آمریکا در امر مبارزه با تروریسم دروغی بیش نیست و آمریکا دقیقا مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته خط مقدم مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری بود و ضربات سنگینی به تروریست‌ها وارد کرده‌ است. به هر حال آنچه که مسلم است این است که آمریکا و غرب می‌خواهند با ادامه یافتن ناآرامی‌ها و آشوب‌ها در عراق، نیروهای بین‌المللی وارد صحنه شوند و عراق را تحت دخالت‌های خود درآورند؛ اما این امید وجود دارد که اگر مرجعیت یا حشدالشعبی به صورت جدی ورود کنند، دشمنان در پروژه‌های خود با شکست مواجه شوند.